امروز امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Monday, Apr 29, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



گفتگو با یکی از صنعتگران استان

کد مطلب: 912 | تاریخ ارسال: 12 جولای 2009 | چاپ صفحه

مهندس فراهاني مديرعامل شركت احياصنعت: كوتاه بودن دوره مناقصات به زيان پيمانكاران تعميراتي است…

به گزارش مرکزی دیلی ، كوتاه بودن زمان مناقصات براي عمليات تعمير واگن‌هاي ريلي يكي از مشكلاتي است كه صرفه‌مندي يك طرح را تحت تاثير نامطلوب قرار مي‌دهد و امكان برنامه‌ريزي منسجم را از شركت تعميراتي سلب مي‌نمايد. آقاي مهندس جواد فراهاني مديرعامل شركت مهندسی احياصنعت با اشاره به اين موضوع خواستار افزايش دوره هاي طولاني‌مدت عمليات پيمانكاري در مناقصات شد تا برنامه‌ريزي شايسته‌اي در تعميرات ناوگان ريلي ايجاد شود. گفت و گو با آقاي فراهاني را مي‌خوانيد:
در بازديد از سالن چرخ و محور در مجموعه مهندسی احياصنعت فعاليت‌هاي شما را كاملا فني و تخصصي يافتيم. ضرورت تشكيل چنين مجموعه‌اي چه بوده است؟
فراهاني: شركت مهندسی احياصنعت در سال 1377 با توجه به نياز انجام خدمات دوران گارانتي محصولات شركت واگن‌پارس تشكيل شد. اين شركت با سرمايه‌گذاري 51 درصد واگن پارس و 49 درصد شركت تاو (شركت تامين اجزاي واگن) راه‌اندازي گرديد. 34 نفر از پرسنل متخصص تعميرات به اين شركت منتقل شدند تا كليه خدمات گارانتي محصولات واگن‌پارس را سازماندهي كنند. در سال 1383 با توجه به نياز راه‌آهن به كار تعميرات برآن شديم تا عمليات تعميرات اساسي واگن‌هاي باري و بوژي راه‌آهن را نيز برعهده بگيريم. اولين سايت راه‌آهن اراك را تحويل گرفتيم و اين فعاليت ادامه پيدا كرد و الان 14 سايت تعميراتي تحت پوشش داريم. هم‌اكنون تعميرات واگن‌باري، ديزل و مسافري و نيز تامين قطعات (شامل توليد و واردات) را برعهده داريم و هم‌اكنون بالغ بر 560 نفر پرسنل خاص در اين شركت مشغول فعاليت هستند.

مهندس فراهانی - احیاء صنعت

مهندس فراهانی - احیاء صنعت

نيروهايي كه از واگن‌پارس به شركت منتقل شدند تمامي دوره‌هاي خاص شامل ترمز، شاسي و … را در خارج و داخل كشور گذرانده‌اند و فعاليت‌هايي چون تعمير شاسي ديزل را در دستور كار داريم كه در ايران ارائه اين نوع خدمات سابقه ندارد. بازسازي واگن‌هاي سانحه ديده و تغيير كاربري‌هاي خاص نيز توسط ما انجام مي‌شود.

آيا اين مجموعه پاسخگوي نياز شركت‌هاي حمل و نقل ريلي هست؟
فراهاني: بازار تعميرات ريلي بسيار گسترده است و علاوه بر ما بيش از 40 شركت ريلي فعال هستند اما ويژگي شرکت مهندسی احياصنعت در ميان ساير شركت‌هاي تعميراتي ريلي اين است كه از توان بالايي براي هر رده تعميراتي برخوردار است و ادوات و لوازم متعلق به خودش است. تجهيزات را به طور اماني در اختيار نداريم. هم‌اكنون برنامه توسعه را دنبال مي‌كنيم و وارد فاز عملياتي شده‌ايم. براي مثال 15 هكتار زمين را در خيرآباد 35 كيلومتري اراك خريداري كرده‌ايم و بحث اتصال ريل را دنبال مي‌كنيم تا سوله مجهز شركت را در اين منطقه برپا نماییم.
اولين كاري كه در 5 ماه اخير به انجام رسانده‌ايم احياي ايستگاه بندرتركمن بود كه عمليات بازسازي واگن‌هاي مسافري را برعهده دارد. براي شركت احياصنعت كه پيش از اين با مشكل روبرو بود احياي چنين سرمايه‌گذاري كار پراهميتي است.

مشتريان عمده شركت مهندسی احياءصنعت شرکتهای متعلق به دولت است يا شركت‌هاي خصوصي ريلي؟‌
فراهاني: هم‌اكنون بيش از 80 درصد عمليات كاري ما را تعمير و بازسازي واگن‌هاي خصوصي كه در مناقصه برنده شده‌ايم شامل مي‌شود. شركت‌هايي مانند جوپار، وانياريل كه صددرصد خصوصي هستند از مشتريان ما به شمار مي‌روند. ضمن اينكه تمامي واگن‌هاي مسافري طبق مصوبه امسال بايد به بخش خصوصي واگذار شود.

تعميرات لكوموتيو چطور؟
از تعميرات روزانه تا بازسازي كامل لكوموتيوهاي مانوري هيتاچي را در اختيار داريم. تا پيش از اين لكوموتيوهاي آلستوم را نيز در اختيار داشتيم و تعميرات لكوموتيوهاي جي ام را نيز انجام مي‌دهيم كه تامين قطعات آن توسط كارفرما انجام مي‌شود.

با توجه به توان بالاي فني احياصنعت چه برنامه‌هايي براي صدور اين خدمات در دستور كار داريد؟
فراهاني: مذاكرات زيادي با كشورهاي شمالي از جمله تركمنستان، آذربايجان و قرقيزستان انجام داده‌ايم. مذاكراتي را با عراق وسوريه دنبال مي‌كنيم كه به نتايج خوبي رسيده‌ايم. در كشورغنا نيز بحث صدور خدمات فني و مهندسي را پي مي‌گيريم. از لحاظ فني شركت واگن‌پارس با آن غناي تخصصي يك پشتوانه مساعدي براي توسعه شركت احياصنعت اداوات به‌شمار مي‌رود. تاكنون به كشور سوريه صادرات داشته‌ايم و فعاليت‌هاي نگهداري و تعميرات صادراتي واگن‌پارس را برعهده داریم.

در مجموعه شما زمينه‌هايي براي جذب سرمايه‌هاي خارجي وجود دارد؟
فراهاني: بله. در بخش ايجاد سوله‌هاي تعميراتي و تامين ماشين‌آلات دست سرمايه‌گذار را مي‌فشاريم.به تامين قطعات و فضاي تعميراتي نيازمند هستيم. با چند شركت روسي براي تامين ماشين‌آلات و تاسيس سوله در بندرعباس وارد مذاكره شده‌ايم كه با نهايي شدن مباحث مالي فعاليت به‌طور جدي‌تري دنبال خواهد شد.
اگر شركتي به اندازه‌اي كه هم‌اكنون ماشين‌‌آلات در اختيار احياصنعت قرار دارد بخواهد در اين زمينه سرمايه‌گذاري كند رقمي بالاي 50 ميليارد تومان نياز خواهد داشت. از آن طرف سرمايه‌گذاري‌هاي راكد زياد داريم. به عنوان مثال راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران در مسير بندرعباس کارگاهی در ايستگاه تزرج در اختيار دارد كه دو برابر امكانات احياصنعت را دارد اما استفاده نمي‌شود و هنر ما بايد اين باشد كه از اين امكانات بهره‌برداري كنيم.

آيا شما از مشاوران خارجي استفاده مي‌كنيد و رعايت استانداردها چه ضوابطي دارد؟
خير. خوشبختانه تمامي عمليات تعميرات و نگهداري واگن‌ها توسط مهندسان و کارشناسان زبده و كارآزموده داخلي انجام مي‌شود و رعايت استانداردها برمبناي ضوابط UIC در تمامي مراحل تعميراتي اعمال مي‌شود. ناظر رعايت استانداردها نماينده راه‌آهن جمهوري اسلامي است كه در سايت حضور دارد و ناظر و تاييد كننده مراحل گوناگون فعاليت منطبق با استانداردهاي UIC است.

آيا برنامه خصوصي‌سازي در اين مجموعه پيگيري مي‌شود؟ درآمد اين شركت چگونه است؟
فراهاني: در برنامه مديريت هست كه سهام از طريق تعاوني‌هاي خاص به پرسنل واگذار شود. فعاليت تعميراتي نيز همواره سودآوري قابل توجهي دارد و با كار توليدي متفاوت است. حسن كار تعميرات اين است كه برگشت سرمايه فوري است و نيازمند سرمايه‌گذاري زياد نيستيم. تا اواسط سال 87 اين شركت زيان‌ده بود و با تغييرات و اعمال شرايط خاص تا پايان سال به سود 7 درصد رسيديم و پيش‌بيني من اين است كه بتوانيم سالانه تا حداقل 900 ميليون تومان سود لحاظ كنيم زيرا بازار غيراشباعي است و به راحتي مي‌توان كار گرفت.

معمولا هزينه تعمير اساسي واگن چقدر است؟
با تامين قطعات و دستمزد حول و حوش 3 ميليون تومان است كه 15 درصد اين مبلغ سود شركت است.

صنايع ما در چنبره مشكلاتي از جمله نوسازي ماشين‌آلات گرفتار هستند. با توجه به اين مشكلات صنايع چطور توانسته‌ است به حيات خود ادامه دهد؟
فراهاني: متاسفانه مظلوم‌ترين قشر، صنايع كشور هستند. دارايي، بيمه، بانك و … شريك‌هاي اصلي صنايع هستند. مثالي عرض مي‌كنم. ما با عراق در حال مذاكره بوديم تا فعاليت بازسازي واگن‌ها را برعهده بگيريم. همزمان با ما طرف تركيه‌اي هم اعلام آمادگي كرده بود. طرف تركيه‌اي مي‌گفت كه دولت‌شان 30 درصد به آنها كمك كرده است تا اين كار را از عراق بگيرند. حال آنكه در ايران كاملا اين قضيه برعكس است و اين موضوع به راحتي براي كار در خارج مشكل ايجاد مي‌كند.
قوانين كار به گونه‌اي بازدارنده است. به يكباره 20 درصد حقوق كارگر اضافه مي‌شود و صنعت‌گري كه بر مبناي افزايش 15 درصدي قرارداد مي‌بندد همين موضوع صرفه اقتصادي كار را از بين مي‌برد. بنابراين نياز است تا حمايت‌هاي خاص از صنعتگران واقعي بشود.
اگر بخواهيم صنعت ريلي را توسعه بدهيم اين توسعه با چه موانعي روبروست؟
فراهاني: كشور ما كشور پهناوري است و شايستگي كشور بيش از اين است. بيش از 8000 كيلومتر خطوط داريم كه بايد اين رقم بسيار بيش از اين مي‌بود. افزوده شدن خطوط نیاز به ناوگان جدید و تامين قعات و تعميرات را به دنبال دارد و اين اتفاق در چند سال اخير روند خوبي به خود گرفته است. سرعت هنوز كم است و در كشور همه امكانات فراهم است به هرصورت مديريت همواره حرف نخست را مي‌زند و اگرکارها خوب مديريت شود بحث مالي به خودي خود حل مي‌شود.
در سال 76 ترانزيت ريلي از طريق ايران بي‌معني بود و حالا اين بحث شرايط بهتري پيدا كرده است كه مي‌تواند به مراتب بهتر از اين باشد.
مشكل بزرگي كه در بحث تعميرات داريم كوتاه‌مدت بودن دوره مناقصات است. زمان يك سال براي تعمير اساسي ديزل‌ها به‌هيچ‌وجه كافي نيست. اين شرايط عقد قرارداد نبايد كمتر از 10 سال باشد و تامين ابزار و قطعات و شناخت مجموعه زمان طولاني مي‌برد و تا پيمانكار نيروها را آرايش ‌دهد 6 ماه طول مي‌كشد و 6 ماه بعد قراردادش پايان مي‌يابد.
چه دليلي دارد كه كارفرما مناقصات را كوتاه‌مدت در نظر مي‌گيرد؟
يك دليل مي‌تواند اين باشد كه براي كارفرما هزينه‌هاي سال آتي مشخص نيست. خود ما هم اگر براي قرارداد 5 سال شركت كنيم هزينه‌هاي تعميراتي قابل پيش‌بيني نيست و بيشترين هزينه‌هاي ما مربوط به نيروي انساني است. مشكل نحوه قرارداد بستن است كه اين موضوع موجب شده است تا ضرر و زيان متعددي را هم كارفرما و هم ما متحمل شویم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این شرکت به پایگاه اینترنتی شرکت مهندسی احیاء صنعت مراجعه فرمایید : www.ehyasanat.com

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.