امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



يك روز با تعميركاران ناوگان ریلی

کد مطلب: 909 | تاریخ ارسال: 18 می 2009 | چاپ صفحه

شركت مهندسی احیاء صنعت با در اختيار داشتن تجهيزات كافي و مدرن براي تعمير واگن حرف اول را مي‌زند…

شركت مهندسی احیاء صنعت با در اختيار داشتن تجهيزات كافي و مدرن براي تعمير واگن حرف اول را مي‌زند.

به گزارش مرکزی دیلی ، برنامه‌هاي توسعه‌اي گسترده‌اي پيش روي شبكه ريلي كشور قرار دارد و هر زمان شاهد بهره‌برداري از بخشي از خطوط و اتصال قطب‌هاي صنعتي و تجاري هستيم. همسو با اين افزايش ظرفيت، بخش خصوصي نيز هر سال با تملك بيشتر واگن‌هاي مسافري ،باري و لكوموتيو در آينده نقش خود را پررنگ‌تر مي‌كند و چهره حمل و نقل ريلي به تدريج از دولت‌محوري به خصوصي‌محوري تغيير ماهيت خواهد داد. در اين ميان نياز به حضور شركت‌هاي بزرگ تعميراتي و بازسازي ناوگان يك ضرورت انكار ناپذير است تا واگن‌ها مطابق با جداول زمانبندي در فرآيند تعميرات اساسي و دوره‌اي قرار بگيرند تا چرخ حمل و نقل ريلي پرداوم‌تر و مطمئن‌تر از گذشته به دوران درآيد.
شركت مهندسي احياصنعت ، با چنين دورانديشي از سال 1377 هجری شمسی بنا به تصميم هيات مديره وقت شرکت واگن‌پارس با هدف ارائه خدمات بعد از فروش توليدات شركت واگن‌پارس تشكيل شد و هم‌اينك صاحب كارشناساني فني و تجهيزات مناسب براي تعمير واگن‌هاي باري ، مسافري و لکوموتیو میباشد. فرصتي دست داد تا از كارخانه اين شركت در كيلومتر 4 جاده تهران بازديد كنيم.
همراه با آقاي تقي صالحي مدير روابط عمومي و ارتباطات شركت احياصنعت به سالن10 کارگاه چرخ و محور در شرکت مهندسی احيا صنعت مي‌رويم. آقاي صالحي مي‌گويد كه تمامي فعاليت‌ها از دفتر تهران به اراك منتقل شده است و مديريت نيز به جز در موارد ضروري به تهران نمي‌رود. بنابراين تقاضا براي مصاحبه با مديرعامل اين شركت منوط به اين شد كه به اراك برويم و از نزديك در جريان  فعاليتهای تخصصي تعمير ناوگان ریلی قرار بگيريم. در بدو ورود  واگن‌هايي را مي‌بينيم كه چرخ‌ ومحورها و بوژي‌هاي آنها براي تعمير جدا شده‌اند و واگن‌ها بر روي جك‌هايي ايستاده است.
آقاي نيازعلي لك مسئول سالن چرخ و محور به استقبال ما مي‌آيد و توضيحاتي درباره عملكرد اين سالن در اختيار ماهنامه مي‌گذارد. آقاي لك مي‌گويد كه چرخ‌ها بعد از تراش به بخش سرويس و ياتاقان منتقل مي‌شوند. بلبرينگ‌ها كاملا دمونتاژ، شستشو و گريس‌كاري مي‌شوند. چرخ‌هايي كه در بخشي از سالن  تعمیرات چرخ و محور پشت سر هم چيده شده‌اند آلماني هستند كه زير واگن‌هاي باري مورد استفاده قرار مي‌گيرند. برخي از اين چرخ‌ها بر اثر اصطكاك بيش از حد و كاركرد زياد اصطلاحا  لاغر ‌شده اند و اينها به دستگاهي فرستاده مي‌شوند تا با جوشكاري بازسازي شوند تا براي چندين سال متوالي مورد استفاده قرار ‌گيرند. آقاي لك مي‌گويد كه بازسازي چرخ‌هاي لاغر فعاليت نوآورانه‌اي است كه مي‌تواند صرفه‌جويي قابل ملاحظه‌اي براي صاحبان واگن به ارمغان داشته باشد. اين چرخ‌ها پس ازانتقال به بخش جوشكاري در مراحل پيش گرم در دمايي بين 250 تا 300 درجه سانتيگراد قرار مي‌گيرد. بعد از جوشكاري به مرحله پس‌گرم وارد مي‌شود و به مرور دماي آن خنك مي‌شود.
آقاي لك مي‌گويد كه در شبانه‌روز 42 چرخ تراش مي‌خورد و سفارشات به اندازه كافي وجود دارد. شركت مهندسی احياصنعت با چند شركت و همين‌طور راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران طرف قرارداد است  و تمامي اين واگن‌ها داراي شناسنامه هستند تا مرحله بعدي عمليات تعمير معين شود.
در قسمتي ديگر تراش بانداژ  چرخ‌ها انجام مي‌شود. چرخ‌هاي آلماني دو تكه هستند و بانداژ دارند. به مرور كه ضخامت چرخ‌ها كم مي‌شود تعویض بانداژ بر روی آن انجام میشود و اين كار با محاسبات و دستگاه‌هاي CNC انجام مي‌شود و با دستگاه پرس چرخ مجددا نو مي‌شود و در مدار ريل بر زير واگن‌ها قرار مي‌گيرد.
در همين سالن مراحل كامل ساخت سفارشاتي كه واگن پارس براي كوبا و سوريه گرفته است انجام مي‌شود.
آقاي صالحي كه از كاركنان قديمي شركت مهندسی احياصنعت است و دوره تعمیرات  ترمز را در آلمان گذرانده درباره دستگاهي توضيح مي‌دهد كه تحت فشار مشخصي چرخ‌ها را به محور فولادي متصل مي‌كند. اين كار تنها با فشار انجام مي‌شود و هيچ جوش، پيچ و يا مهره‌اي در اين كار نقش ندارد. به گفته آقاي صالحي محاسبات قطر داخلي چرخ و قطر خارجي محور بسيار مهم است و عمليات بايد تحت فشار استاندارد باشد. دستگاه گراف، استاندارد را نشان مي‌دهد اگر فشار بيشتر يا كمتر باشد عمليات تعمير ناموفق مي‌ماند و پروژه اسقاط مي‌شود. به دليل مراحل اندازه‌گيري و جابجايي، روزانه 14 مورد از اين عمليات انجام مي‌شود.
در بخش ديگر چرخ نو توليد و در بخش ديگر تعمير مي‌شود. چرخ‌هاي نو براي سرويس و ياتاقان ارسال مي‌شود.
آقاي لك بيشترين ايرادي را كه واگن‌ها با آن مواجه مي‌شوند مربوط به عدم استفاده درست بهره بردار از واگن‌ها مي‌داند كه بيشترين صدمات را به چرخ‌ها وارد مي‌كند. بيشترين مشكلات در اين سالن مربوط به چرخ است.
در بخشي ديگري از سالن يك واگن در حال تعمير اساسي است كه عمليات تعمير و نگهداري براي 4 سال اينده تضمين مي‌شود. در اينجا واگن كلا از كف دمونتاژ مي‌شود و مهندسان اين شركت قادرند در يك روز (2شیفت) 6 واگن را تعمير اساسي كنند كه براي تعميرات بدنه 5 نفر نياز دارد.
واگن‌هايي كه تعمير اساسي مي‌شوند سپس براي تست ترمز آماده مي‌شوند و پس از اين مرحله، تحويل نماينده راه‌اهن مي‌شوند و آماده سير مي‌گردد. به گفته آقاي لك كليه عمليات تعميراتي براساس استانداردهاي UIC انجام مي‌شود اين كار را كارشناسان داخلي انجام مي‌دهند و اين شركت از مشاوران خارجي بي‌نياز شده است.
مرحله ساخت واگن  در قسمت شمالي متعلق به واگن پارس است كه خدمات بعد از فروش آن برعهده شرکت مهندسی احياصنعت میباشد.
مهندسان و كارگران مشغول كار بر روي دو بخش ترن ست و واگن‌هاي مسافري هستند. بوژي‌هاي حمال موقت، واگن‌ها و اجزاي بزرگ را حمل و در محوطه جابجا مي‌كنند.
ترن ست‌ها به صورت اتوبوسي است كه با كمك زيمنس آلمان در اين سالن مونتاژ مي‌شود. مراحل كاري هر واگن از مرحله ساخت جوش بدنه، وكيوم‌كشي و رنگ و تحويل به رجاء 3800 نفر ساعت نياز دارد. اما با امكانات و ابزارهايي كه موجود است اين عمليات حدود 7000 نفر / ساعت صرف مي‌شود. به گفته مسئول واحد مهندسي كيفيت واگن‌ها بسيار خوب است و براي جابجايي بين شهر و حومه و كلان‌شهرها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. كارفرماي اين پروژه شرکت زيمنس است و تحت ليسانس آنها ساخته مي شود و جاهايي كه لازم است مداخله مي‌كنند تا كيفيت مطلوب همواره تضمين شده باشد.
كارخانه اراك مركز فعاليت تعميراتي شركت مهندسی احيا صنعت است و سايت‌هاي ديگري در شهرستان‌ها از جمله بندر تركمن بر روي واگن‌هاي مسافري،باری متمركز است كه البته به اين گستردگي نيست. سايت كرج نيز تعميرات لكوموتيو و سايت اهواز تعميرات چرخ و محور را برعهده دارد و سایر سایتها کارهای تعمیرات را به انجام می رسانند.
مراحل سرويس ياتاقان در بخش ديگری از سالن قرار دارد و پس از دمونتاژ پوسته یاتاقان و بلبرینگ ها آنها را جهت شستشو در دستگاه مخصوصی قرار داده تا با آب گرم و فشار بالا با دمای 80 الی 110درجه سانتيگراد شستشوي گردد.
آقاي لك مي‌گويد كه بزرگ‌ترين سايت‌ تعميراتي واگن ايران در اختیار احياصنعت است و در هيچ جاي ايران سايت تعميراتي به اين گستردگي و با تجهيزات كامل نمي‌توان سراغ گرفت كه قادر باشد روزانه 10 تا 12 واگن را تعمير اساسي كند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این شرکت به پایگاه اینترنتی شرکت مهندسی احیاء صنعت مراجعه فرمایید : www.ehyasanat.com

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.