امروز امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Monday, May 20, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



گشایش نمایشگاه نقاشی و هنرهای مفهومی “مِهرمُهر “

کد مطلب: 51504 | تاریخ ارسال: 16 ژانویه 2013 | چاپ صفحه

نمایشگاه نقاشی و هنرهای مفهومی “مِهرمُهر ” در حالیکه مروری 10ساله دارد بر آثار نقاشی محسن غلامی، هنرمند خوش ذوق اراکی، در عین حال روایتی عاشقانه را از نیایش های مسلمانان شیعه بر مُهرهای نماز هر روزه دارد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، نمایشگاه نقاشی و هنرهای مفهومی  “مِهرمُهر ” در حالی به روی علاقمندان به هنر نقاشی گشایش یافت که داستانی تازه از عبادت و نیایش هر روزه مسلمانان را روایت می کند.

در این نمایشگاه که امروز چهارشنبه به کار خود پایان می دهد نشانه هایی آشنا می بینی، نشانه هایی چون مُهرنماز ، نیزه، مشک تیر خورده، سربند یا حسین(ع) و آیینه که هر یک در حافظه تاریخی، قومی و مذهبی ما نقشی اساسی دارد. نمادهایی که با دستان هنرمند اراکی، ما را به سرزمین ها و وقایعی دور اما نزدیک می برد.

محسن غلامی خالق این آثار در خصوص ویژگی های این آثار به خبرنگار مهر گفت: در این نمایشگاه 21 تابلو با موضوع های مذهبی و نیایش به نمایش درآمده است.

وی افزود: این تابلوها به صورت انتزاعی به مسائلی چون عاشورا، تاسوعا،کعبه و بیت المعمور پرداخته است.

در این تابلوها از مُهر نماز استفاده شده است

غلامی با بیان اینکه در این تابلوها از مُهر نماز استفاده شده است، توضیح داد: در این کارها از “مُهر” که  نمادی واقعی است به عنوان المانی آشنا به صورت انتزاعی و مدرن به کار رفته است و اشکال هندسی موجود در آثار رساننده یک مفهوم است.

وی با اشاره به اینکه اگر نقاشی ها را به دقت دنبال کنیم خواهیم دید که شکل مهر ها در آن تغییر کرده است ، افزود: در ادامه کارها از مهرهای نماز به مهرهای چاپی و بعد به مهرهای چسباندنی رسیده اند.

این هنرمند اراکی همه این آثار را مِهر اولیا و امامان دانست که در وجود همه هست و به وسیله مُهر ارائه شده است و نام “مِهر مُهر” بهترین نامی است که می توان بر آن نهاد.

غلامی گفت: این آثارمروری بر یک دهه فعالیت ها من در عرصه نقاشی است ودر آنها از تکنیک کلاژ، آکرولیک وچاپ استفاده شده است.

وی در خصوص دو اثر دیگر خود که در کنار تابلوها ی نقاشی ارائه شده است، توضیح داد: این دو اثر در قالب هنر مفهومی و نمادین آمده است و یکی اشاره به روز تاسوعا و دیگری اشاره به تداوم قیام عاشورا دارد.

غلامی ادامه داد: در اثر” روز تاسوعا و شهادت حضرت عباس(ع)” از مشکی که تیر خورده و از آن خون می چکد به عنوان نماد حضرت عباس (ع) استفاده شده است و نیزه هایی که در هوا به سوی مشک روانند نیز نمادی از دشمنان است.

قرار دادن دست ها و نیزه ها صحرای کربلا را تداعی کند

وی با بیان اینکه با چیدن کاسه ها و قرار دادن دست ها و نیزه ها در آن ها می خواسته صحرای کربلا را تداعی کند،  اظهار کرد: دستانی که روی زمین چیده شده و در کاسه های فیروزه ای و لعابی قرار دارد نشانگر یاران امام است.

این هنرمند اضافه کرد: همچنین نیزه هایی که در کاسه های گلی قرار دارند و  دور تادور را محصور کرده اند، نشان گروه مخالف و دشمنان هستند.

غلامی ظرف وسط را که خون از درون مشک به داخلش می چکد را نماد فرات دانست و افزود: در این کار از فضای ترک خورده به منظور نماد تشنگی و از تکه های آئینه به عنوان نماد حقیقت و روشنایی استفاده شده است.

این هنرمند اراکی در خصوص کار دیگرش که بر سقف نگارخانه طراحی شده، گفت: کار بالا نماد عزاداری است و سربندها یا حسین(ع) و یا ابالفضل(ع) به رنگ های سبز و قرمز و زنجیرهایی است که از کناره های سقف به صورت تکراری آویزان شده اند.

وی افزود: این کار و تکراری که دارد نماد انسان های عاشقی است که بعد از این واقعه ادامه دهنده راه امام حسین(ع) و یارانش هستند.

گفتنی است این آثار خصوصا تابلوهای نقاشی در جشنواره بین المللی امام رضا (ع) درتانزانیا شهر باگامویو، زنگبار و دارالسلام به نمایش درآمدند و مورد تقدیر نیز قرار گرفتند و قرار است این آثار در تهران نیز به نمایش درآیند.

این نمایشگاه تا 26 دی پذیرای علاقمندان به هنر است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.