امروز امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, Apr 27, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



صنایع کوچک در استان 87 درصد صنایع را به خود اختصاص داده است

کد مطلب: 51407 | تاریخ ارسال: 14 ژانویه 2013 | چاپ صفحه

صنایع کوچک و متوسط در استان مرکزی 87 درصد صنایع را به خود اختصاص داده است اما این واحدها که تعداد آنها بیش از دو هزار واحد تولیدی و صنعتی استان را شامل می شود در زمینه صادرات محصولات خود گام های ضعیفی را بر می دارد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، بیش از دو هزارو 800 واحد صنعتی در استان مرکزی فعال است که کمتر از 15 درصد این واحدها صنایع بزرگ کشوری و 87 درصد صنایع کوچک هستند و تنها سه درصد صادرات صنعتی استان را به خود اختصاص دادند.

صادرات صنعتی یکی از شاخص های صادرات استان مرکزی است که بیش از چهار درصد صادرات صنعتی کشور را به خود اختصاص می دهد اما صنایع کوچک و متوسط استان هنوز نتوانسته خود را به جمع صادرات کننده های بزرگ صنعتی استان برساند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی میانگین حجم صادرات سالانه کالاهای صنعتی استان را 800 میلیون دلار دانست و به خبرنگار مهر گفت: از ابتدای سال بیش از 600 میلیون دلار کالا از استان مرکزی صادر شده است که  امید است این میزان تا پایان سال از مرز یک میلیارد دلار بگذرد.

150 واحد صنعتی استان صادرکننده هستند

علیرضا زاوشی صادرات سال گذشته را بیش از 600 میلیون دلار دانست و افزود: مهمترین صادرات استان، محصولات پتروشیمی، تجهیزات انرژی، تجهیزات ریلی، عایق های رطوبتی، شیشه، پروفیل و آلومینیم است.

وی با اشاره به اینکه، این میزان صادرات، مربوط به حدود 150 شرکت تولیدی صنعتی استان است گفت: بیش از 5 درصد صنایع استان در مسیر صادرات حرکت می کنند در حالیکه بالفعل شدن توان صادراتی واحدهای صنعتی می تواند صادرات صنعتی استان را بیش از سه برابر افزایش دهد.

زاوشی با بیان اینکه بسیاری از صاحبان صنایع به صادرات نمی اندیشند گفت: اندیشیدن برای صادرات می تواند کیفیت و کمیت تولیدات آنان را ارتقاء دهد.

بخشی از تولیدات صنعتی استان مرکزی

بر اساس اطلاعات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اکنون تولید سیمان در استان سه میلیون تن درسال ، شیشه 480 هزارتن ، آلومینیوم 120 هزارتن ، انواع محصولات پتروشیمی 1.5میلیون تن ، کمباین و تراکتور هزار و 750 دستگاه ، اتوبوس برون شهری هزار و 700 دستگاه و تجهیزات فلزی 150هزارتن در سال است.

توانمندی های استان مرکزی درحدی است که 60 درصد اتوبوس های بین شهری، بیش از 60 درصد آلومینیوم، 65 درصد شیشه جام،70 درصد عایق های رطوبتی، یک چهارم ظرفیت خودروسازی و حجم عظیمی از شیرهای سرچاهی کشور در صنایع بزرگ و مادر این استان تولید می شود.

صادرات باید دو و نیم برابر شود

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، باید بر اساس سند توسعه صنعت و معدن، ظرفیت تولیدات بخش صنعت و معدن استان در پنج سال آینده دو و نیم برابر شود.

در میان واحدهای صنعتی استان کم کارترین واحدها صنایع کوچک و متوسط است که باید بالفعل شود و در عرصه صادرات خودی نشان دهد.

صادرات صنایع کوچک و متوسط ارتقاء یابد

معاون شرکت شهرکهای صنعتی استان مرکزی درصد واحدهای صنعتی کوچک و متوسط استان را بیش از دو هزار و400  واحد دانست و گفت: از میان این واحدها، سه درصد صادرات دارند که باید تعداد آنها ارتقاء یابد و تحولی در صادرات صنعتی استان صورت گیرد.

احمد پریدری افزود: اکنون 43 شهرک صنعتی دولتی، خصوصی، قطب و ناحیه صنعتی دراستان فعالیت دارد که تکمیل کننده توسعه صنعتی در این استان است.

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک هم در گفتگویی با خبرنگار مهر، اهمیت صادرات را در حیات صنعت و صنتعگر دانست و گفت: اگر مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی استان مرکزی حل شود قطعاً صنعت استان این ظرفیت را دارد که با افزایش توان تولیدی خود بازار داخلی را تامین کند و صادرات داشته باشد.
محمدرضا جعفری با تاکید بر اینکه نیازمند تولیدات صادرات محور هستیم، افزود: چندی است این موضوع مورد توجه صاحبان صنعت قرار گرفته است و آینده روشنی برای استان و کشور پیش بینی می شود.
برخی از موانع توسعه تولید و صادرات صنعتی استان

صاحبان صنایع، کوچک بودن ساختار گمرک، قدیمی بودن تکنولوژی تولید برخی واحدها، بالا بودن هزنیه تولید، مشکلات بانکی، آشنا بنودن مدیران واحد های صنعتی با بازارهای هدف، پایین بودن فرهنگ بازاریابی، نبود تشکلی قوی برای بازاریابی، ونبود کمبود تشکل صادراتی از جمله مشکلات حوزه صادرات استان است.

صنعتگران بالا بودن هزنیه تولید را از دیگر دلایا رونق نیافتن صادرات می دانند.
زاوشی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان می گوید: مهمترین خواست صاحبان صنایع برای توسعه صادرات تامین نقدینگی، کاهش نرخ بهره و اصلاح قوانین و مقررات گمرکی است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.