امروز امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 04, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



اظهارات استاندار مرکزی در کارگروه تخصصی احیای تالاب میقان اراک

کد مطلب: 51196 | تاریخ ارسال: 7 ژانویه 2013 | چاپ صفحه

استاندار مرکزی با بیان اینکه اقدامات جزیره‌ای تالاب میقان اراک را با تهدید جدی مواجه کرده است، بر ضرورت تهیه طرح جامع تفضیلی تالاب کویر میقان اراک تاکید کرد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرگزاری فارس از اراک علی‌اکبر شعبانی‌فرد بعد از ظهر امروز در کارگروه تخصصی احیای تالاب میقان اراک اظهار داشت: تالاب کویر میقان اراک به دلیل اقدامات جزیره‌ای در سال‌های اخیر با تهدیدی جدی مواجه شده که تهیه طرح جامع تفضیلی برای این تالاب می‌تواند از شدت آسیب‌های آن بکاهد.

وی تصریح کرد: با تهیه طرح تفضیلی تالاب میقان و مشخص شدن محدوده واقعی آن می‌توان اقدامات حفاظتی مناسبی را برای این تالاب انجام دهد.

استاندار مرکزی بخشی‌‌نگری و تعدد مدیریت را بزرگترین تهدید و آسیب برای تالاب دانست و ادامه داد: براساس قانون اداره کل حفاظت محیط زیست مسئولیت حراست و نگهداری از این تالاب را بر عهده دارد و هیچ دستگاهی نمی‌تواند بدون هماهنگی با اداره محیط زیست در این تالاب دخل و تصرفی داشته باشد.

شعبانی‌فرد در ادامه از اختصاص 2 میلیارد ریال اعتبار به منظور انجام طرح‌های مطالعاتی، اجرایی و حفاظتی به تالاب خبر داد و بیان داشت: بر اساس مطالعات انجام شده کویر میقان اراک به عنوان یکی از 187 کانون بحران فرسایش بادی کشور شناخته می‌شود که به طور متوسط در محدوده آن قابلیت فرسایش سالانه 100 تن خاک در هکتار وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز گفت: تالاب میقان اراک به عنوان یکی از 10 تالاب مهم کشور از قابلیت لازم برای بین‌المللی شدن برخوردار است.

امیر انصاری با بیان اینکه تالاب میقان اراک از بکرترین تالاب‌های کشور به شمار می‌رود اما اکوسیستم آن به دلیل استفاده بی‌رویه صنعتی در معرض نابودی قرار گرفته است، گفت: فعالیت کارخانه سولفات سدیم که در کویر میقان و در حاشیه تالاب میقان قرار دارد به دلیل دست‌کاری در طبیعت بکر کویر و تالاب موجب ایجاد تغییر در این اکوسیستم شده که ادامه این روند موجب تغییر در آن می‌شود.

به گفته وی مدیریت زیست بوم تالاب میقان اراک در قالب چهار برنامه استقرار مدیریت جامع، عملیات اجرایی، حفاظتی و مطالعه و پژوهش ابلاغ شده و تا پایان امسال اجرایی خواهد شد.

تالاب میقان اراک در دل کویری با 100 کیلومتر وسعت و در 15 کیلو متری شمال شهر اراک و در مجاورت شهر داودآباد قرار دارد و یکی از منحصر به فرد‌ترین و بی‌نظیرترین تالاب‌های موجود در کشور است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.