امروز امروز : جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Friday, May 17, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



برگزاری نشست هماهنگی جشنواره‌های تابلو فرش قرآنی و تعزيه قرآنی آيات

کد مطلب: 51194 | تاریخ ارسال: 7 ژانویه 2013 | چاپ صفحه

استفاده از ظرفيت هنر در انتقال آموزه‌های ناب و ظرايف قرآنی، مهم‌ترين هدف برگزاری جشنواره قرآنی آيات است.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه مركزی، مصطفی مشايخی، مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مركزی امروز، 17 دی‌ماه در نشست هماهنگی برگزاری جشنواره‌های تابلو فرش قرآنی و تعزيه قرآنی آيات با بيان اينكه قرآن كريم بزرگ‌ترين كتاب هنری است كه به‌منظور هدايت بشر نازل شده است، افزود: يكی از معانی نزول قرآن اين است كه خداوند بار معنايی آيات اين كتاب آسمانی را به قدری پايين آورده؛ به‌طوری كه متناسب با فهم و درك انسان شود.

وی با بيان اينكه قرآن كريم دارای 6 هزار و 326 آيه نورانی است، افزود: از اين تعداد 1500 آيه در قالب هنری و به شكل داستان و قابل فهم برای همه انسانها بيان شده است.

مشايخی با بيان اينكه به همت مركز هماهنگی توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 22 جشنواره ملی و بين‌المللی قرآنی در كشور برگزار می‌شود، افزود: سهم استان مركزی از اين تعداد، 2 جشنواره شامل جشنواره‌های تابلو فرش قرآنی و تعزيه قرآنی آيات است.

وی با بيان اينكه جشنواره تابلو فرش قرآنی در دو بخش بافت و طراحی نقشه برگزار می‌شود، افزود: هدف از برگزاری اين جشنواره، استفاده از ظرفيت هنر در انتقال آموزه‌های ناب و ظرايف قرآنی و همچنين احصاء وضعيت هنر تابلو فرش قرآنی كشور است.

مشايخی در ادامه قدمت ديرينه استان مركزی به‌ويژه منطقه ساروق در زمينه توليد فرش را يادآور شد و گفت: برگزاری جشنواره تابلو فرش قرآنی فرصتی مناسب برای معرفی اين هنر ديرينه در استان است.

وی بر ارائه مدل‌های متناسب با سبک زندگی ايرانی و اسلامی تأكيد كرد و گفت: بايد تلاش شود اين جشنواره با شكوه هر چه بيشتر برگزار شود؛ چراكه موفقيت در برگزاری اين جشنواره زمينه را برای استمرار جشنواره‌هايی در سطح بين‌المللی فراهم می‌آورد.

مشايخی برضرورت توليد بروشوری از توانمندی‌های فرش استان و همچنين در نظر گرفتن غرفه‌ای برای معرفی فرش ساروق تأكيد كرد و گفت: از آنجا كه اين جشنواره در جهت استفاده از ظرفيت هنر در انتقال آموزه‌های ناب و ظرايف قرآنی و ارتقاي سطح رقابت بين هنرمندان برگزار می‌شود، بايد تمهيدات لازم به‌منظور در نظر گرفتن بخشی برای فروش آثار هنری هنرمندان نيز تعبيه شود.

وی در ادامه با بيان اينكه استان مركزی يكی از قطب‌های تعزيه كشور است، افزود: خوشبختانه در سال‌های اخير اقدامات خوبی در حوزه ساماندهی تعزيه در استان صورت گرفته است.

مشايخی پيرامون برگزاری جشنواره تعزيه قرآنی آيات، تصريح كرد: بايد ظرافت خاصی در انتخاب هنرمندان تعزيه اعمال شود؛ به طوری كه نوع اجراها با موقعيت خاص تاريخی موضوع مورد نظر همخوانی و هماهنگی داشته باشد.

وی بر لزوم استفاده از كارشناس قرآنی در تيم اجرايی جشنواره تعزيه قرآنی آيات تأكيد كرد و گفت: همچنين به‌منظور ارتقای اين جشنواره بايد نمايشگاهی از هنرهای مفهومی و تجسمی با محوريت تعزيه برگزار شود.

مشايخی در ادامه با اشاره به برگزاری مراسم يادواره دو تن از هنرمندان تعزيه استان، افزود: مراسم يادواره استاد ميرانجم و استاد حيدری با حضور چهره‌های مطرح كشوری برگزار شد.

وی با بيان اينكه سوگواره تعزيه استانی در خمين در حال برگزاری است، گفت: گنجينه تعزيه استان نيز جمع‌آوری شده و سال گذشته در هفته هنر استان مركزی در تهران به نمايش گذاشته شد.

اين مقام مسئول در پايان خاطرنشان كرد: بايد تلاش شود آثار فاخر استانی در جشنواره‌های تابلو فرش قرآنی و تعزيه قرآنی آيات شركت داده شود تا بتوانند جزء آثار برتر اين جشنواره انتخاب شوند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.