امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



گردشگری سلامت؛ فرصتی برای جذب ارزهای مشتاقان تندرستی

کد مطلب: 51122 | تاریخ ارسال: 5 ژانویه 2013 | چاپ صفحه

گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که توریست برای درمان پزشکی و یا استفاده از طبیعت منطقه ای عزم سفر می کند و ایران به این لحاظ جزو 10 کشور اول دنیاست، ویژگی ای که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته و تلاش هایی برای جذب ارزهای منطقه آغاز شده است.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، گردشگری سلامت متشکل از دو بال علم پزشکی و امکانات مکمل آن و طبیعت و جاذبه های درمانی خدادادی است که کشورمان از هر دو حیث دارای توانمندی هایی است که با وجود تلاش هایی که در چند سال اخیر آغاز شده است نیاز به توجه، تکاپو و برنامه ریزی مجدانه تر مسئولین و تصمیم گیران دارد.

استان مرکزی در قلب ایران از این قاعده مستثنی نیست و با وجود تلاش هایی که صورت گرفته است هنوز در ابتدای راه است و فرصت های گردشگری درمانی آن مغفول مانده است.

ازچشمه های آبگرم محلات، تا چشمه درمانی چپقلی اراک وآب و هوای مساعد نراق، فرصتی برای بیماران مختلف است تا با حضور در این مکان ها اقدامات لازم برای درمان بیماری و شفای خود انجام دهند.

از سوی دیگر استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در مرکز کشور دارای امکانات مناسب درمانی است و در صورت وجود برنامه و جدیت در اجرای آن، مکمل این دو فرصت می تواند منجر به توسعه گردشگری درمانی و افزایش توریست سلامت باشد.

در روزهای اخیر جلسه ای مشترک بین مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی و رئیس بیمارستان قدس اراک انجام شد تا در این ضمن بررسی توانمندی های استان در این زمینه برنامه ریزی هایی صورت گیرد.

تعاریف گردشگری سلامت

بر اساس تعریف سازمان جهانی گردشگری یکی از اهدافی که می تواند گردشگر را برانگیزاند تا عزم سفر نماید، مسافرت به منظور سلامتی است.

گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیش از24 ساعت و کمتر از یک سال صورت می گیرد. عواملی همچون تغییر در ارزشهای مصرف کنندگان، تغییرات سازندگی، مسن تر شدن جمعیت اقتضائات سیستم خدمات بهداشتی را می توان عوامل اصلی ظهور گردشگری سلامت دانست.
گردشگری سلامت و انواع آن
به مسافرت افراد از محل دائم زندگی خود جهت حفظ، بهبود یا حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیش از 24 ساعت و کمتر از یک سال گردشگری سلامت اطلاق می شود.
گردشگری تندرستی، مسافرت به دهکده های سلامت و مناطق دارای چشمه های آب معدنی و آب گرم(اسپاها) برای رهایی از تنش های زندگی روزمره و تجدید قوا بدون مداخله و نظارت پزشکی و در مواردی که گردشگر بیماری جسمی مشخصی نداشته باشد را گردشگری تندرستی گویند.
گردشگری درمانی، مسافرت به منظور استفاده از منابع درمانی طبیعی(آبهای معدنی، نمک، لجن و غیره) جهت درمان برخی بیماری ها یا گذران دوران نقاهت تحت نظارت و مداخله پزشکی را گردشگری درمانی گویند.
گردشگری پزشکی، مسافرت به منظور درمان بیماری های جسمی یا انجام نوعی از عمل های جراحی تحت نظارت پزشکان در بیمارستان ها و مراکز درمانی را گردشگری پزشکی گویند. در این نوع از گردشگری سلامت، بیمار ممکن است پس از درمان و معالجه نیازمند استفاده از فضاها و خدمات گردشگری درمانی باشد.
درآمد میلیاردی از گردشگری سلامت در دنیا
دبیر دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت، درآمد این عرصه در سال 2010 میلادی را در جهان، بیش از 100 میلیارد دلار عنوان می کند.
محمدرضا کرباسی می گوید: صنعت گردشگری در دنیا از رشد قابل توجهی برخوردار است تا جایی که تعداد گردشگران در سال 2010 میلادی با رشد 6.6 درصدی به 940 میلیون نفر رسیده است.
ایران ، هدف گردشگری سلامت
گردشگری سلامت یا برای استفاده از امکانات پزشکی است و یا ظرفیتهای طبیعی برای درمان است.
گردشگری سلامت، ارزانی خدمات بهداشت و درمان، اصلی ترین دلیل سفر گردشگران خارجی به ایران است که در کنار پیشرفتهای علمی پزشکان ایرانی، جایگاه توریسم درمانی ایران را در منطقه ارتقا می دهد.
این در حالی است که بیشتر گردشگران سلامتی که برای بهره مندی از امکانات درمانی به ایران سفر می کنند، مسافران کشورهای عراق، سوریه، لبنان، بحرین، عربستان، ترکیه، تاجیکستان، هند و پاکستان هستند و بیشتر رشته های درمانی که مورد توجه آنها قرار می گیرد، دندانپزشکی، ناباروری، جراحی پلاستیک، جراحی قلب و سرطان هاست.
شباهت هایی که زمینه توسعه گردشگری سلامت است
مجتبی رضوانی مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی هم در گفتگو با خبرنگار مهر شباهت های فرهنگی و مذهبی  ایران با سایر کشورهای منطقه را عاملی برای توسعه توریسم درمانی می داند و می گودی: ایران پس از اردن در رده دوم مقاصد توریسم سلامت در میان کشورهای مسلمان قرار دارد که طی بررسی های انجام شده مشخص شد هر توریسم سلامت در ایران سه برابر توریسم‌های عادی ارزآوری دارد.
وی افزود: به طور دقیق تر، هزینه‌ای که بیماران خارجی در ایران می‌کنند، تنها 30 درصد در بخش درمان است و مابقی صرف اقامت و گردشگری می‌شود.
ظرفیت استان مرکزی در گردشگری طبیعی سلامت
هر کدام از استانهای کشور به نوبه خود در زمینه گردشگری سلامت دارای ظرفیتهای و قابلیتهایی هستند.
استان مرکزی هم به نوبه خود در زمینه گردشگری سلامت دارای پتانسیلهای طبیعی و جالبی است که می تواند نه تنها گردشگری سلامت استان را توعه و رونق بخشد که می تواند به گردشگری استان کمک کند و جاذبه های استان را نمایان کند.
پتانسیل گردشگری سلامت استان مرکزی باید مورد توجه قرار گیرد
با وجود آبگرم های طبیعی در استان مرکزی به خصوص در شهرستان محلات، پتانسیل گردشگری سلامت استان مرکزی باید مورد توجه قرار گیرد چرا که می تواند گردشگران سلامت زیادی را جذب کند.
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی، در این باره افزود: استان مرکزی دارای اقیلم چهار فصل و متفاوت در نقاط مختلف خود است که می تواند منبع درمان و جذب توریسم شود و ما باید از این قابلیتهای استفاده کنیم.
ظرفیت ساخت دهکده سلامت در استان مرکزی وجود دارد
رضوانی با اشاره به آبگرمهای محلات، گفت: ظرفیت ساخت دهکده توریسم درمانی در محلات وجود دارد که در کنار دیگر پتانسیل های استان، می توان به قطب توریسم درمانی تبدیل شد.
وی گفت: تورهای تلفیقی گردشگری سلامت از راهکارهای موثر در توسعه توریسم درمانی در استان مرکزی است.
مدیر کل میراث‌فرهنگی استان مرکزی ، با بیان این مطلب تصریح کرد: استان مرکزی دارای اقلیم‌های متنوعی است و به دلیل وجود چشمه‌های آب‌گرم معدنی، طبیعت بکر و زیبا و آب‌و‌هوای مناسب، ایجاد مجموعه دهکده سلامت برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در این استان امری لازم و ضروری است.
تفرش ظرفیت طبیعی گردشگری سلامت
رضوانی با بیان این که پیش از این شهر تفرش به عنوان پایلوت ایجاد دهکده سلامت استان انتخاب شده است، اظهار داشت: چشمه‌های آب‌گرم، باغ‌های گل محلات و خمین، شکارگاه‌ها، وجود چشم‌اندازهای طبیعی، سراب‌های شازند، کوه‌ها و کوه‌پایه‌ها و کویر میقان از ظرفیت‌های طبیعی استان برای توسعه توریسم درمانی هستند.
وی از منطقه آب‌گرم محلات برای استقرار کلینیک‌های آب‌درمانی، لجن‌درمانی و ماساژ درمانی و احداث دهکده سلامت به عنوان دیگر ظرفیت استان در حوزه گردشگری سلامت نام برد.
رضوانی با بیان این که برگزاری همایش‌های مرتبط در این زمینه همچون همایش آب‌های گرم معدنی می‌تواند به معرفی ظرفیت‌های استان در این حوزه بیش از پیش کمک کند، گفت: اختصاص و ایجاد بخش توریسم درمانی در بیمارستان‌های دولتی استان نیز اقدامی ضروری در این راستاست.
بیمارستان ها هم باید امکانات خود را توسعه دهند
رضوانی یادآور شد: اختصاص و ایجاد بخش توریسم درمانی در بیمارستان‌های دولتی استان نیز اقدامی ضروری در این راستاست واز طریق گردشگری درمانی، مسافرتها به منظور استفاده از منابع درمانی طبیعی برای درمان برخی بیماری ها یا گذران دوران نقاهت تحت نظارت و مداخله پزشکی صورت گیرد وزمینه حضور گردشگران خارجی را فراهم کند.
دکتر مظفری رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی قدس اراک در این باره گفت: برای توسعه این نوع گردشگری جلساتی با مدیران هتل ها داشتیم تلاش کردیم با افزایش کیفیت خدمات وجذب بیماران خاص از کشورهای دیگر آنها را به گردشگری پزشکی به منظور درمان بیماری های جسمی یا انجام نوعی از عمل های جراحی تشویق کرده و پس از درمان و معالجه به استفاده از فضاها و خدمات گردشگری راهنمایی شده اند.
جذب متخصص برای گردشگری سلامت / ارزانی درمان عامل جذب گردشگر درمان
وی خاطر نشان کرد: از طریق جذب پزشک متخصص وفوق تخصص تعداد عمل ها، از برخی بیمارستانهای تهران افزایش یافته وما در صددیم با بازسازی واستانداردسازی فضاهای داخلی وبیرونی بیمارستان قدس بیماران خارجی را جذب کرده زیرا هزینه درمان درایران بسیار پایین وارزآوری آن بالاست.
ایران سرزمین اقلیم های متفاوت و سرزمین چهار فصلی است که با داشتن ظرفیت های فراوان گردشگری نه تنها در بعد سلامت که در بخش های مختلف است.
با داشتن هزاران چشمه جوشان طبیعی و امکانات فراوان پزشکی و متخصصین لایق، قابلیتهای زیادی برای جذب حداقل گردشگران سلامت در منطقه خاورمیانه هستیم و کشورهای مشتاق ایران و در حال توسعه هستیم که توفقی در این عرصه نیازمند مدیران بی ادعا و افکار پویایی است که برنامه ریزی های مدون به مدد این عرصه بشتابند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.