امروز امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Monday, Apr 29, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



برگزاری همايش «محرم در آیینه ادب و هنر» در اراك

کد مطلب: 51099 | تاریخ ارسال: 5 ژانویه 2013 | چاپ صفحه

به مناسبت فرارسيدن اربعين حسينی همايش محرم در آیينه ادب وهنر با حضور شاعران استانی وشهرستانی در فرهنگسرای آیينه اراک برگزار شد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، محمدعلی مجاهدی، شاعر توانمند و برجسته كشوری عصر چهارشنبه، 13 دی‌ماه جاری در همايش محرم در آیينه ادب و هنر گفت: هر شعر دارای حزن و اندوه كه به نحوی بيانگر حادثه قيام كربلا و مصائب اهل بيت(ع) باشد در حيطه اشعار عاشورايی قرار خواهد گرفت.

وی بيان كرد: شعر عاشورايی كليد واژه‌های فرهنگ ماندگار عاشورا و بعد ارزشی، مكتبی و حماسی واقعه كربلا را برای آيندگان به تصويرمی كشد؛ لذا اغلب اشعاری كه درپيشينه شعر عاشورايی زبان فارسی به ثبت رسيده است از جنس اين اشعار است.

مجاهدی در ادامه تصريح كرد: در شرايط قبل از انقلاب اسلامی بسيار كم به بيان اشعار عاشورايی پرداخته می‌شد؛ ليكن در دوران بعد از انقلاب به دليل رويكردی كه به لايه های پنهان عاشورا وارد شده بود تاحدودی شعرای معاصر توانستند برخی ازناگفته ها را در قالب شعر ارائه دهند.

شاعر برجسته كشوری با اشاره به اينكه شعر عاشورايی درزبان فارسی ازيك پيشينه 11 سده ای برخوردارست، ادامه داد: شعر عاشورايی در طی دوران قبل از ان به دليل نبودن زبان واحدی رونق نداشت و ميتوان گفت كه زبان فارسی امروزی از سال 250 هجری به بعد رسميت يافته استو اوج رونق ان در دوران حكومت عمرابن ليس صورت گرفت.

مجاهدی در ادامه خاطر نشان كرد: يكی از اولويت دارترين و مهمترين اقدامات دوران حكومت كارگزاران خون اشام و شيعه ستيز بنی اميه و بنی عباس دو دوران 300 سال اوليه، برخورد با شيعيان و دوستداران اهل بيت(ع) بود؛ لذا بنابراين امر اشعار اين دوران يا به صورت مكتوب نبوده و يا در نقاط غير قابل دوردست نگه داری می شد كه اين موجب عدم انتشار آن بود.

وی افزود: اين روند تا سال 1352 ادامه داشت و از عاشورای 352 با گذشت 290 سال ازحادثه كربلا، فرهنگ عاشورا و اقامه عزا برای شهدای كربلا در زمان احمد ابن بوئه ديلمی به صورت عام فراگير شده و جنبه رسمی پيدا كرد.

شاعر برجسته كشوری با بيان اينكه اولين چكامه و چهره شعر مكتوب عاشورايی در زبان فارسی از ان مجدالدين كسايی است، اظهاركرد: اولين سنگ بنای مداحی ال الله در ايران توسط مناقبيان گذاشته شد، مناقبيان گروهی بودند كه از شيوه شاهنامه و نقاله خوانی استفاده كردند و اشعار و فضايل اهل بيت(ع) را در معابر، تكايا و حسينيه ها برای عموم خواندند.

وی بيان كرد: امروزه شعر آئينی وعاشورايی امانتی در دست ماست؛ لذا بايد سعی كنيم آن را از آسيب ها دور نگه داشته وهم از نظر ساختاری وهم محتوايی ، فاخر،مستند، متين وقابل جانبداری باشد.

مجاهدی رسالت شعرا را در راستای احيای سنت ها وانتقال پيام عاشورا خطير خواند وی افزود: اين چشمه زلال عاشورايی هزار و 100 سال است كه در مسير تاريخ حركت كرده وخس وخاشاك فراوانی به همراه خود آورده است؛ لذا اين وظيفه يكايك ماست كه اين خس وخاشاك را پيرايش كرده و با مراجعه به منابع مستند ومستدل موجود آن را از اين چشمه زلال بزداييم.

شاعر برجسته كشوری با تأكيد بر استفاده از مستندات وپرهيز از گفته ها وشنيده ها ادامه داد: هر چند در دوران بعد از انقلاب آثار بی سابقه ای از نظر محتوا ومعنا خلق شده؛ ليكن در كنار آن آسيب های فراوانی هم رواج يافته كه لازم است با اگاهی و افزايش سطح مطالعات جلوی ورود اين خرافات و آفت ها گرفته شود.

مجاهدی با بيان اينكه شعر عاشورايی بهترين نوع شعر فارسی است اظهاركرد: امروز دشمنان قسم خورده اسلام و اهل بيت(ع) در پی خدشه دار كردن اصل دين وولايت هستند؛ لذا نبايد كاری كنيم كه باعث افزليش زمينه های سوء استفاده دشمنان تشيع شويم.

اين مقام مسئول در پايان بيان كرد: شعرای جوان در پيمودن پله های ترقی عجله نكنند و در محضر اساتيد و صاحبان نظر درس آموخته ومستندات آئينی را مطالعه و تجزيه تحليل كنند تا شاهد ترويج فرهنگ عاشورايی و رونق شعر عاشورايی شويم.

یادآور می شود؛ در اين مراسم ضمن قرائت اشعار عاشورايی در مدح اهل بيت(ع) و امام حسين(ع) توسط جمعی از شاعران جوان استان، از تعدادی از اين شعرا نيز با اهدای جوايز نفيس تجليل شد.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.