امروز امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 04, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی


آلودگی هوا و مسوولیت اجتماعی

آلودگی هوا و مسوولیت اجتماعی

کد مطلب: 51053 | تاریخ ارسال: 1 ژانویه 2013 | چاپ صفحه

آلودگی هوا یكی از بزرگترین مشكلات و معضلات در شهرهای صنعتی از جمله اراك است كه بدون همكاری قشرهای مختلف جامعه برطرف نخواهد شد.

به گزارش مرکزی دیلی ، آلودگی، یك پدیده چند وجهی و علتی است كه تنها با همكاری صاحبان صنایع، مردم و مسوولان كاهش یافته و مهار می شود.

حل مشكل آلودگی هوا كه اكنون به یك دغدغه برای جامعه تبدیل شده و در مواردی موجب اختلال در روند عادی زندگی مردم می شود، نیازمند ایفای مسوولیت اجتماعی است.

بانك جهانی مسوولیت اجتماعی را التزام صاحب منصبان دولتی، شركت های خصوصی، نهادهای مالی بین المللی و سازمان های اجتماعی مدنی به پاسخگویی درخصوص اعمالشان تعریف كرده است.

بر این اساس، سازمان ها باید منافع جامعه را در برابر آثاری كه فعالیت هایشان بر مصرف كنندگان، عرضه كنندگان، كارمندان، سهامداران، جامعه و محیط زیست برجای می گذارد، مورد توجه قرار دهند.

مسوولیت اجتماعی فراتر از الزامات قانونی و شامل اقدامات داوطلبانه برای بهبود كیفیت زندگی كاركنان و خانواده هایشان، منطقه محل فعالیت و نیز جامعه است.

برخی از كارشناسان نیز مسوولیت اجتماعی را روابط صادقانه بین شهروندان و دولت عنوان كرده اند كه این تعریف آحاد مردم را در بر می گیرد.

هر چند صاحب نظران مسوولیت اجتماعی را بیشتر متوجه شركت ها و صاحبان مقام و قدرت دانسته اند، اما این مهم متوجه تك تك افراد جامعه است.

البته صاحبان قدرت، انجمن ها و شركت ها بدلیل امكانات بیشتری كه در اختیار دارند، از مسوولیت بالاتری هم برخوردارند.

منظور از مسوولیت اجتماعی برای رفع آلودگی هوا این است كه هر فرد، گروه و سازمانی نقش خود را در این خصوص بپذیرد و حداقل به همان اندازه، مسوولیت كاهش آن را بر عهده گیرد.

صاحبان قدرت در زمینه مسوولیت اجتماعی، تنها مسوولان و مقامات دستگاه های اجرایی نیستند، بلكه نمایندگان مجلس، قوه قضاییه، رسانه ها، احزاب، تشكل ها و دیگر نهادهای مدنی و سیاسی را نیز شامل می شود.

مقامات سیاسی با سیاستگذاری مناسب، تدوین برنامه های كاربردی، تبلیغات، فرهنگ سازی و نظارت نقش بسزایی در مهار آلودگی دارند.

بر این اساس طرح جامع كاهش آلودگی هوای هشت كلان شهر كشور از جمله اراك به تصویب هیات دولت رسیده و در سفرهای استانی هیات وزیران نیر تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شده است.

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در این خصوص می گوید: اجرای صحیح طرح جامع كاهش آلودگی هوا در كلان شهرها موجب می شود كه حتی در زمان بروز پدیده وارونگی دمایی (اینورژن) این شهرها هوای سالمی داشته باشند.

‘یوسف رشیدی’ جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده، تهیه كاتالیست (ماده جاذب با اثر تسریع كنندگی) برای خودروها، تولید سوخت با استاندارد یورو چهار و تبدیل سوخت واحدهای صنعتی از مازوت به گاز طبیعی را از مفاد این طرح دانسته كه اجرایی شدن آن تاثیر بسزایی در كاهش آلودگی هوا دارد.

طرح جامع كاهش آلودگی هوای اراك نیز، رفع موانع ترافیكی، اصلاح معابر، گسترش فضای سبز و اصلاح خطوط تولید واحدهای صنعتی را برعهده دستگاه های اجرایی و شركت ها گذاشته است.

استاندار استان مركزی نتیجه اجرای طرح جامع كاهش آلودگی هوا و دیگر تصمیمات را مثبت ارزیابی كرد و گفت: براساس اعلام سازمان محیط زیست، اراك امسال رتبه برتر مقابله با آلودگی هوا را میان هشت كلان شهر كشور به دست آورده است.

‘علی اكبر شعبانی فرد’ افزود: از ابتدای امسال تاكنون اراك 64 روز با كیفیت هوای آلوده داشته، در حالیكه در مدت مشابه پارسال روزهای آلوده این شهر 144 روز بوده است.

وی اضافه كرد: انجام اقداماتی در زمینه اجرای طرح جامع كاهش آلودگی هوا در حوزه فضای سبز، روان سازی ترافیك، مدیریت آلایندگی صنایع و بهبود كیفیت سوخت خودروها موجب كاهش روزهای آلوده در اراك شده است.

وی ادامه داد: سرانه فضای سبز اراك با اقدامات شهرداری از 20 به 21 مترمربع افزایش یافته و با تشكیل كمیته ویژه، اجرای یكهزار هكتار فضای سبز دیگر در این شهر با جدیت در دست پیگیری است.

استاندار استان مركزی فیلتراسیون یك دودكش كارگاه قدیمی تولید كارخانه آلومینیم اراك و بهره برداری از چهار تقاطع غیرهمسطح را از دیگر اقدامات موثر در كاهش آلودگی هوای این شهر عنوان كرد.

وی اظهار كرد: برای تبدیل سوخت نیروگاه شازند از مازوت به گاز نیز رایزنی هایی با مقامات وزارت نفت و نیرو انجام شده است.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی نیز گفت: 10 راهبرد از وظایف مهم در طرح جامع كاهش آلودگی هوای اراك با توجه به افزایش اختیارات استانداران مشخص شده كه لازم است در استان با حساسیت و دقت اجرایی شود.

‘امیر انصاری’ استفاده از سوخت گاز برای نیروگاه ها، عملیاتی كردن حداكثر توان حمل و نقل عمومی، جلوگیری از تردد خودروها و موتورسیكلت های دودزا، تعطیلی مدارس و ادارات در روزهای آلوده و زوج و فرد كردن تردد خودروها را از جمله اقدامات ضروری در شرایط هشدار آلودگی هوا عنوان كرد.

وی گفت: با اقدامات انجام شده در راستای طرح جامع كاهش آلودگی هوای اراك در سه سال اخیر بخشی از آلاینده های هوای اراك با عملیات اصلاح معابر، جلوگیری از فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده و توسعه فضای سبز كمتر شده است.

وی افزود: در كمیته نظارت بر اجرای طرح جامع كاهش آلودگی هوای اراك، سه طرح مهم احیای باغ های شهرهای سنجان و كرهرود واقع در نزدیكی اراك، هوشمند سازی ترافیك شهری اراك و گازرسانی كوره های آجرپزی در اولویت است كه اجرای آنها در مجموع 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

با توجه به اینكه مسوولیت اجتماعی فراتر از وظایف قانونی است، صاحب منصبان باید به دور از شعار و با هم افزایی امكانات تلاش بیشتری در زمینه كاهش آلودگی هوا داشته باشند.

به گفته مسوولان اداره كل حفاظت محیط زیست استان مركزی صنایع سهم 51 درصدی، خودورها 48 درصدی و خانگی و تجاری سهم یك درصدی در آلودگی هوای اراك دارند.

كارخانه ها و شركت های تولیدی با آلاینده های ناشی از فعالیت های صنعتی و نیز تولید محصولات آلوده زا، موجب آلودگی هوا می شوند كه در اراك بیشتر آلودگی ناشی از فعالیت های صنعتی و عدم رعایت استانداردهای لازم در خطوط تولید است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزی گفت: این استان رتبه اول تنوع محصولات، مقام دوم صنایع مادر تخصصی و رتبه چهارم قطب صنعت كشور را دارد.

‘علیرضا زاوشی’ افزود: هم اكنون دو هزار و 850 واحد تولیدی و صنعتی در استان مركزی فعالیت دارند كه 31 و چهار دهم درصد آن صنایع فلزی، 24 و دو دهم درصد كانی فلزی، 22 و سه دهم درصد شیمیایی، شش و 9 دهم درصد نساجی و مابقی در سایر رشته هاست.

وی اضافه كرد: 900 طرح صنعتی با سرمایه گذاری بیش از یكصد میلیارد ریال نیز در این استان در دست انجام است.

كارشناس اداره كل حفاظت محیط زیست استان مركزی نیز گفت: از این تعداد واحد صنعتی تنها 196 واحد آلاینده هستند و برخی واحدها نیز با انجام اقدامات لازم به عنوان صنعت سبز شناخته شده اند.

‘علیرضا محرابیان’ افزود: چندین واحد نیز در همكاری تنگاتنگ با اداره كل حفاظت محیط زیست و با خود اظهاری، آلایندگی خود را اعلام و برای رفع آن برنامه لازم را در دست تهیه و یا اجرا دارند.

صاحبان صنایع باید در وهله اول با اصلاح روند تولید و سرمایه گذاری لازم برای بارسازی خطوط تولید، آلایندگی را از بین برده و یا به حداقل برسانند و پس از آن اقدامات داوطلبانه در راستای مسوولیت اجتماعی را در دستور كار خود قرار دهند.

به اعتقاد برخی از كارشناسان، صاحبان صنایع و دست اندركاران تولید كشور دو وظیفه مهم در رابطه با آلودگی هوا بر عهده دارند، كه یكی رفع آلودگی در روند تولید و كارگاه خود و دیگری تولید محصولاتی با آلودگی زایی پایین است.

هر چند ایفای مسوولیت اجتماعی بدلیل نقش صنایع در آلودگی هوا، انتظار زیادی نیست ولی فرار از مسوولیت در این زمینه به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و مسوولان باید با آن برخود جدی داشته باشند.

نقش مردم نیز در كاهش و یا رفع مشكلات اجتماعی همواره مورد تاكید قرار دارد تا جایی كه برخی معتقدند كه بدون جلب مشاركت مردم، برنامه های اجتماعی به سرانجام نمی رسد.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی نیز همكاری مردم در استفاده از وسایل نقلیه عمومی و جلوگیری از تردد خودروهای تك سرنشین شخصی را در كاهش آلودگی هوا موثر دانسته است.

بسیاری از مشكلات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا و انباشت زباله در مكان های تفریحی و حاشیه جاده ها ناشی از رفتار همگانی است و اصلاح این رفتارها در كاهش و یا رفع معضلات زیست محیطی تاثیر بسزایی دارد.

كارشناس اداره كل حفاظت محیط زیست استان مركزی گفت: روزانه بیش از یكصد هزار تردد وسائط نقلیه در اراك انجام می شود.

‘مهدی مصطفوی’ افزود: بنزین های معمولی با اكتان 87 سوخت ناقص دارند و تركیبات آلاینده گازی شامل اكسیدهای ناكس، سرب، منواكسید كربن و تیرگی را در هوا انتشار می دهند، بنابراین باید تا حد امكان از خودروهای شخصی استفاده نشود.

وی اظهار كرد: قرار است سهمیه 100 درصدی سوخت بنزین یورو چهار با راه اندازی طرح توسعه شركت پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند برای اراك تامین شود.

آلودگی هوا یك گره كور نیست كه توسط یك فرد یا گروه باز شود، بلكه مجموعه ای از گره هاست كه باید با سرانگشت تدبیر و اقدام افراد و گروه های مختلف باز شود.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.