امروز امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 04, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



اختصاص دومیلیارد ریال برای ساماندهی تالاب میقان اراك

کد مطلب: 51002 | تاریخ ارسال: 1 ژانویه 2013 | چاپ صفحه

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی گفت: دو میلیارد ریال برای ساماندهی مدیریت زیست محیطی و شناخت و ترمیم تهدیدات محیطی و انسانی تالاب میقان اراك اختصاص یافت.

به گزارش مرکزی دیلی ، ‘ امیر انصاری’ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این اعتبار برای اجرای چهار طرح مطالعاتی و اجرایی هزینه می شود.

وی توضیح داد: طرح ‘ظرفیت سازی و استقرار مدیریت زیست بوم ‘ با هدف تدوین الگوهای مدیریت، شناخت ظرفیت های بالقوه و بهسازی و احیای نقاط آسیب تالاب میقان اجرا می شود.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی خاطرنشان كرد: عملیات احیا و حفاظت در تالاب میقان اراك، اصلاح و بازسازی اراضی تخریب شده، بهبود شرایط هیدرولیكی تالاب، آبراهه ها و ساماندهی رسوبات انتقال یافته در مسیر دریاچه را شامل می شود.

انصاری اظهار كرد: طرح ‘ شناسایی نقاط قوت و تهدید منابع تغذیه آب دریاچه تالاب میقان و تعیین سهم مناسب حق آبه برای آن ‘ نیز با اعتبار یاد شده به مرحله اجرا گذاشته می شود.

وی، با بیان اینكه بر اساس مطالعات اولیه، ایجاد بندهای آبی بر روی رودخانه قره كهریز در كاهش سهم حق آبه دریاچه تالاب كویری میقان اثرداشته، گفت: بر اساس برنامه های موجود مقرر شده تا با همكاری آب منطقه ای و جهاد كشاورزی حق آبه مناسبی برای این تالاب تعریف شود.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی خاطرنشان كرد: ‘عملیات حفاظتی تجهیزات ایستگاه پایش تالاب ‘ از طرح های مدون برای حفاظت از تالاب كویر میقان اراك است.

انصاری توضیح داد: با استقرار این ایستگاه، اقدامات پیشگیرانه از صید غیرمجاز و كنترل بهره برداری بی رویه معدنی و اقدامات حفاظتی از گونه های گیاهی، جانوری و آبزیان منطقه دنبال می شود.

وی یادآور شد: یكی از اقدامات مهم در ایستگاه پایش میقان، راه اندازی دستگاه های سنجش گرد و غبار با هدف رصد مستمر ریزگردهای كویری است.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی عنوان كرد: بر اساس مطالعات منابع طبیعی استان مركزی هر هكتار از كویر میقان سالانه به طور متوسط استعداد ایجاد حدود یكصد تن ریزگرد را دارد درحالیكه تولید ریزگرد در سایر مناطق بیانبانی استان 15 تن در هكتار است.

انصاری اضافه كرد: ‘تدوین منشور ارزش های اكولوژیكی تالاب كویری میقان اراك’ یكی دیگر از طرح ها است كه با انجام آن بستر پیگیری ثبت تالاب میقان در لیست كنوانسیون رامسر فراهم خواهد شد.

وی، با تقدیر از پیگیری كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس برای تخصیص اعتبارات چهار طرح مطالعاتی و احیایی تالاب كویری میقان اراك گفت: اجرای این طرح ها تا پایان امسال به اتمام می رسد.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی گفت: تالاب كویری میقان اراك از زیستگاه های كلیدی در مسیر كوچ پرندگان مهاجر و از سرمایه های با ارزش زیست محیطی با جاذبه های گردشگری متعدد است.

تالاب كویری میقان اراك در سال 87 به عنوان منطقه شكار ممنوع، تحت حمایت سازمان محیط زیست كشور قرار گرفته است.

این تالاب به وسعت 25 هزار هكتار در 15 كیلومتری شمال شرقی شهر اراك و در مجاورت روستاهای میقان، داودآباد، ده نمك و طرمز قرار دارد.

مساحت دریاچه فصلی تالاب میقان 12 هزار هكتار است كه در سال های اخیر با كاهش محسوس منابع آبی مواجه بوده است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.