امروز امروز : پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Thursday, May 09, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی


آغاز كوچ درناهای خاكستری از زیستگاه های استان مركزی

آغاز كوچ درناهای خاكستری از زیستگاه های استان مركزی

کد مطلب: 50999 | تاریخ ارسال: 1 ژانویه 2013 | چاپ صفحه

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی گفت: كوچ درناهای خاكستری به دلیل سرد شدن هوا، از زیستگاه های این استان به نواحی گرمسیری جنوب كشور و آفریقا آغاز شد.

به گزارش مرکزی دیلی ، ‘امیر انصاری’ روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بارش برف، سرمای شدید و كاهش دسترسی به منابع غذایی بستر مهاجرت درناهای خاكستری را در هفته جاری از زیستگاه های استان مهیا كرده است.

وی اظهار كرد: هرساله بین 10 تا 12 هزار قطعه درنای خاكستری در آبان ماه در مسیر مهاجرت از زادگاه خود (سیبری) به زیستگاه های طبیعی استان مركزی می آیند و با بارش نخستین برف به مناطق گرم جنوبی پر می گشایند.

انصاری اظهار كرد: این پرندگان در اوایل بهار در مسیر بازگشت به سیبری نیز به طور موقت در زیستگاه های استان مركزی به ویژه تالاب میقان اراك اقامت می كنند.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی اضافه كرد: امسال 10 هزار قطعه درنا به تالاب ها و زیستگاه های این استان كوچ كرده اند كه تاكنون حدود 30 درصد آن ها در دسته های كوچك و بزرگ به نواحی جنوبی كشور پرگشوده اند.

انصاری توضیح داد: درنای معمولی گونه شاخص و تحت حمایت بین المللی است و تالاب میقان اراك به عنوان یكی از زیستگاه های مهم مسیر كوچ این پرنده مطرح است.

وی یادآور شد: امسال هنوز برف سنگینی در اراك نباریده و احتمال اینكه بخشی از درناها زیستگاه های منطقه شامل تالاب میقان اراك، سد الغدیر ساوه، سد پانزده خرداد دلیجان و دریاچه سد كمال صالح را برای زمستان گذرانی انتخاب كنند وجود دارد.

انصاری یادآور شد: تیم های محیط بانی از هم اینك برای بارش احتمالی برف، دانه پاشی و كمك به درناهایی كه از زیستگاه های استان مهاجرت نكنند، آمادگی دارند.

درنا پرنده ای است با پاهای كشیده، گردن دراز و شاه پرهای قوی كه نقش مهمی در كنترل آفات و كودپاشی در مزارع كشاورزی دارد.

تاكنون بیش از یكصد گونه پرنده مهاجر در استان مركزی شناسایی شده و هر ساله در فصل پاییز حدود 40 هزار قطعه پرنده به زیستگاه های این استان كوچ می كنند.

علاوه بر پرندگان مهاجر حدود 70 گونه پرنده بومی نیز در زیستگاه های این استان مشاهده شده است.

‘خوتكا’، ‘فلامینگو’ ، ‘اردك سرسبز’، ‘غاز خاكستری’، ‘فاخته’ ، ‘درنا’، ‘هوبره’ و ‘كاكایی’ از جمله پرندگان مهاجر استان مركزی هستند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.