امروز امروز : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Monday, May 06, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



فردا به پایان دنیا سلام کنید!

کد مطلب: 50655 | تاریخ ارسال: 20 دسامبر 2012 | چاپ صفحه

می گویند 21 دسامبر سال 2012 زمین به پایان خود می رسد و بعد از آن هم ساکنانش سه روز تاریکی را تجربه خواهند کرد. می گویند زمین ما قرار است از بعدی به بعد دیگر نقل مکان کند و ما دنیای تازه ای را تجربه کنیم. می گویند خورشید و زمین و مرکز کهکشان دقیقا در یک راستا قرار می گیرند که باعث می شود نیروی عظیمی به ما وارد شود. می گویند … یک لحظه صبر کنید، آیا واقعا کسی هم هست که این می گویندها را باور کند!؟

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از تبیان ، فکر می کنید چند نفر از شایعه پایان دنیا یا تاریکی 3 روزه زمین اطلاع پیدا کرده اند و برای در امان بودن از اتفاقات آن اقدام به ذخیره سازی مایحتاج ضروری خود نموده اند؟ آیا شرکتی را می شناسید که تنها تا تاریخ 21 دسامبر 2012 / 1 دی 1391 برای خود برنامه ریزی کرده باشد و برای بعد از آن دیگر هیچ برنامه ای نداشته باشد؟

می گویند 21 دسامبر سال 2012 زمین به پایان خود می رسد و بعد از آن هم ساکنانش سه روز تاریکی را تجربه خواهند کرد. می گویند زمین ما قرار است از بعدی به بعد دیگر نقل مکان کند و ما دنیای تازه ای را تجربه کنیم. می گویند خورشید و زمین و مرکز کهکشان دقیقا در یک راستا قرار می گیرند که باعث می شود نیروی عظیمی به ما وارد شود. می گویند … یک لحظه صبر کنید، آیا واقعا کسی هم هست که این می گویندها را باور کند!؟

وایسا دنیا، من می خوام پیاده شم
اگر از آن شهروند بیچاره آسیای شرقی که از ترس پایان دنیا، عطای این جهان را به لقایش بخشید و خودکشی کرد صرف نظر کنیم و حساب افراد سرخوش احوالی را که سعی دارند با ساختن کشتی نوح و رفتن به دل غار توجه مردم را به خود جلب کنند از بقیه جدا کنیم، واقعا چند درصد از مردم جهان به این شایعات توجه می کنند!؟ اصلا مردم جهان را بگذارید کنار، در همین کشور خودمان چند نفر این موضوع را باور کرده اند؟

این که دنیا به پایان برسد یک موضوع است و این که دوست داشته باشیم به پایان دنیا فکر کنیم یک موضوع دیگر. این که افرادی مایلند تا دنیا بایستد و از آن پیاده شوند لزوما به این معنی نیست که قرار است دنیا به آخر برسد! بیایید با هم صادق باشیم. درصد مردمی که در کل جهان این شایعه را باور کرده اند خیلی خیلی کم است. حتی کارهای عجیب و غریب خرافاتی ترین اقوام کشورهای مختلف هم که برای این زمان صورت گرفته است بیشتر جنبه درآمدزایی و ماجراجویی دارد تا عملیات های پیش گیرانه.

اگر شایعه بشود که فردا آب منزلتان برای یک ساعت قطع خواهد شد چه می کنید؟ اگر من باشم هیچ کار خاصی انجام نمی دهم چون اگر هم این شایعه درست باشد یک ساعت قطع بودن آب مشکل خاصی را برای کسی ایجاد نمی کند. اما اگر شایعه بشود که از فردا آب منزل شما به مدت یک ماه قطع خواهد شد چطور؟ آیا باز هم مثل من بی تفاوت خواهید بود؟ قطعا قبل از این که شروع کنید به ذخیره سازی آب در بطری های نوشابه، با سازمان آب و فاضلاب تماس می گیرید تا از صحت موضوع مطلع شوید. اگر نتوانید جواب قانع کننده و مستدلی از مراجع مربوطه بگیرید حتما اقدام به ذخیره سازی آب می کنید. اگرچه شما می دانید این تنها یک شایعه است و احتمال به وقوع پیوستنش بسیار کم است اما چون احتمال می‌دهید ممکن است چنین اتفاقی رخ بدهد، برای آن آماده می شوید. هرچقدر شایعه، باورپذیرتر باشد میزان عطش شما برای آگاهی از ماجرا و انجام واکنش های پیشگیرانه بیشتر خواهد بود.

این که دنیا به پایان برسد یک موضوع است و این که دوست داشته باشیم به پایان دنیا فکر کنیم یک موضوع دیگر. این که افرادی مایلند تا دنیا بایستد و از آن پیاده شوند لزوما به این معنی نیست که قرار است دنیا به آخر برسد!
یا مثلا اگر در شهر شما که تا به حال زلزله ای در آن رخ نداده شایعه شود که فردا زلزله خواهد آمد، کمتر کسی است که شب دست خانواده اش را بگیرد و در پارک بخوابد. اما اگر در جایی که به طور متوسط هر سال شاهد یک زمین لرزه بوده این شایعه پخش شود قطعا درصد بیشتری از مردم شب را خارج از خانه خود سپری خواهند کرد. و این یعنی مردم اگر درصد اندکی احتمال روی دادن واقعه ای را بدهند خود را برای آن آماده خواهند کرد.

حالا فکر می کنید چند نفر از شایعه پایان دنیا یا تاریکی 3 روزه زمین اطلاع پیدا کرده اند و برای در امان بودن از اتفاقات آن اقدام به ذخیره سازی مایحتاج ضروری خود نموده اند؟ آیا شرکتی را می شناسید که تنها تا تاریخ 21 دسامبر 2012 / 1 دی 1391 برای خود برنامه ریزی کرده باشد و برای بعد از آن دیگر هیچ برنامه ای نداشته باشد؟ چند نفر از اقوام و فامیلتان به رشته کوه های زاگرس و البرز پناهنده شده اند؟ به نظرتان پروازهای هواپیماها و برنامه حرکت قطارها تنها تا 21 دسامبر/ 1 دی مشخص شده اند؟ تصور می کنید همین سایت تبیان که در روبروی شما قرار دارد تنها تا آخر همین ماه به روز خواهد شد؟

همان طور که می بینید این شایعه آنقدر بی مزه و غیرقابل باور بود که هیچ کدام از افراد دور و بر شما کاری را برای در امان ماندن از دست آن انجام نداده اند. در واقع واکنش مردم به آن حتی از واکنش به شایعه قطع شدن یک ساعته آب یا وقوع زلزله هم کمتر بوده است.

اما شاید سوال کنید پس اگر این شایعه غیرقابل باور بوده پس چرا تا این حد برای رد کردن آن مطالب مختلفی نوشته شده است. بیایید از زاویه دیگری به این سوال نگاه کنیم. عموم مردم علاقه ای ندارند که به صورت مستقیم به آن ها آموزش داده شود. از طرف دیگر به دفعات خودمان هم این تجربه را چشیده ایم که تاثیر آموزش غیرمستقیم به مراتب ماندگارتر از آموزش مستقیم خواهد بود. پس این فرصت بهترین زمان ممکن برای ترویج دهندگان علم بود تا بتوانند در ظاهر، پاسخ گوی این شایعه باشند و در باطن، مطالب علمی فراوانی را به بهانه رد این شایعه به مردم آموزش دهند. اصطلاح معروف «تبدیل کردن چالش به فرصت» دقیقا در اینجا مصداق پیدا می کند.

پکیج پیشنهادی برای پایان دنیا
اگر همچنان درصد اندکی تردید نسبت به این شایعه در گوشه ذهنتان یا ته دلتان وجود دارد توصیه می کنیم پکیج پیشنهادی زیر را مطالعه کنید:

چرا می گویند زمین سه روز تاریک می شود؟

پرونده ای برای پایان دنیا در سال 2012

زمین در تاریکی سه روزه

شبه علم در روز جهانی علم

بررسی نقش رسانه ها در گسترش شایعات در جامعه

حالا می توانید با خیالی آسوده در حالی که یک فنجان قهوه در دست دارید و روی صندلی خود در کنار پنجره نشسته اید به افق خیره شوید و از دیدن صحنه های پایانی دنیا در اولین روز دی ماه لذت ببرید!

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.