امروز امروز : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Wednesday, May 08, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



برگزاری آیين معنوی «جغجغه‌زنی» در روستای انجدان اراک

کد مطلب: 49785 | تاریخ ارسال: 27 نوامبر 2012 | چاپ صفحه

آيين كهن و معنوی جغجغه‌زنی يكی از رسوم ديرين مردم روستای انجدان است كه هر ساله در تاسوعای حسينی و شام غريبان با حضور پرشور عزاداران در اين روستا برگزار می‌شود.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، مجتبی رضوانی، مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان مركزی گفت: در روز نهم محرم مردم محله پايين انجدان با آيين‌های سوگ و عزا به سمت محله بالا حركت می‌كنند و در حالی‌كه ابزاری چوبی و خراطی شده به نام جغجغه را در دست دارند با نوايی موزون به جای كوبيدن بر سينه، آن را به هم می‌كوبند.

وی گفت: اين آيين يک مرشد و رهبر دارد كه نوحه‌های اصيل و خاصی را قرائت می‌كند و مردم در پاسخ به نوحه‌ها با اشک و مويه جغجغه می‌زنند. تمام طبقات اجتماعی و افراد روستا در اين آيين معنوی محرم دخيل هستند و شركت دارند.

مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان مركزی در پايان خاطرنشان كرد: نمونه‌هايی از آيين جغجغه زنی در مناطق روستايی كاشان و ابيانه نطنز نيز مشاهده شده و استان مركزی پيشتاز بوده و اين آئين را در فهرست آثار معنوی كشور با عنوان آيين‌های ماه محرم به ثبت رسانده است.

يادآور می‌شود، روستای انجدان در ۳۷ كيلومتری شهر اراك واقع شده است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.