امروز امروز : دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Monday, May 13, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



همه آنچه فراموش شده است

کد مطلب: 4975 | تاریخ ارسال: 10 اکتبر 2009 | چاپ صفحه

شهردار سابق باید در کنار پاسخگویی نسبت به عملکرد گذشته خود در شهرداری نسبت به اتهامات وارده به مسئولین و …

همه آنچه جناب شهردار فراموش کردند

خیلی وقت بودم می خواستم درباره وضعیت اسفناک مدیریت شهری در اراک بنویسم که بدلایل مختلف تا کنون از نوشتن در باره این موضع سر باز زده بودم ولی اینبار برای درد دلها و مشکلات متعدد مردم شریف و آسیب پذیر شهرم می نویسم که تاکنون کمتر داشتن مدیران لایق را در زمینه مدیریت شهری تجربه کرده اند و سالهاست با اینگونه مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

موضوع ازاینجا شروع می شود که وقتی عزیزی را دوست داری، وقتی نگرانش هستی ، وقتی از دور می بینی خطایی از وی سر میزند، وقتی می بینی ناخواسته و شاید به اجبار اطرافیان وارد چالشی مهلک می گردد پیش خودت می گویی: “ایکاش اشتباه کرده باشی” و وقتی می فهمی که اینها که میبینی خواب و خیال نیست آرزو می کنی همه اینها تعمدی نباشد و گهگاه ارزو می کنی دوستت، عزیزت و آنکس که خاطرش برایت عزیز است “فراموش کرده باشد” . آرزو می کنی این فراموشی خیلی طول نکشد…

شهردار بومی و دوست داشتنی سابق شهرمان هم در سیستم مدیریت شهری اراک دچار این وضعیت بودند که دوستانشان بواسطه برخی ندانم کاری های و اشتباهاتی که می دیدند و می شنیدند بشدت نگران این مدیر جوان و لایق اراکی بودند ، مدتها امیدوار که همه این مسائل یک فراموشی مقطعی باشد اما هیچوقت به هشیاری و برگشت از این سوء مدیریتها منجر نشد و امید شهروندان برای تبدیل این جو بشدت سیاسی حاکم بر تعاملات در حوزه مدیریت شهری به جو همکاری و صداقت با یاس همراه شد.

ما شیفتگان خدمتیم

یادمان نمی رود که شورای شهر اراک وقتی از بین گزینه های بررسی شده به دکتر علی اکبر کریمی رای داد خیلی شعارها و وعده ها چه از طرف شهردار جدید و چه از طرف شورای شهر به مردم داده شد که از این به بعد فلان می شود و بهمان می کنیم و کلی عکس یادگاری و مصاحبه در رسانه های محلی اعم از مطبوعات و سایتها و وبلاگها درج شد و خلاصه ظواهر امر بر تغییراتی استوار بود که نگاه کارشناسی آنرا نفی می کرد. کارشناسان و آگاهان بر این عقیده بودند گرچه صداقت و سلامت کریمی تغییراتی را در حوزه مدیریت شهری و بخصوص در سازمان شهرداری اراک موجب خواهد شد ولی با توجه به خصوصیات مختص به این سازمان و توانمندیهای وی ، کریمی مرد آرمانی سیستم شهرداری نخواهد بود و با مشکلات متعددی دست به گریبان خواهد بود.

ما دو تا داداشیم

شهردار اراک مدام در جلسات شورا شرکت می کرد و عدم اشراف اعضای شورای شهر اراک به مسائل شهرداری و حوزه مدیریت شهری با ناآگاهی شهردار از وضعیت موجود و مطلوب سازمانی شهرداری موجب شد که موضوعاتی در دست بررسی و مطالعه قرار گیرند که متاسفانه سود ناچیزی را عاید مردم شریف شهر اراک می نمود ولی به هر حال همکاری و یکرنگی شورا و شهردار حداقل در ظاهر و در آن برهه زمانی ستودنی بود. ولی کم کم بواسطه عدم وجود اهداف مشترک بین شورا و شهرداری نگرانی هایی درباره بروز شکاف در بین مسئولان مدیریت شهری اراک انتظار می رفت.

عشق به اضافه یک

اصولا هر مدیری در هر سازمانی حاضر شود برخی افراد چه از دورن سازمان و چه از بیرون خود را به مدیر و صد البته منافع و منابع جدید در سازمان نزدیک می نمایند و اصولا اگر اتحادهای جدید تعریف شوند هووهایی برای ارتباط و سپس قدرت چهره نمایان می سازند که میتوان دلخوری هایی را برای رفقای سابق متصور بود که پیش بینی تبدیل رفقای عشقی به رقبای عشقی و حتی دشمنان خونی چندان هم دور از ذهن نبود و نیست که با ورود افراد جدید به شهرداری و تعریف نقشهای تازه در این سازمان که کمتر با نگاه کارشناسی صورت می گرفت بیم آن می رفت تضادهایی در اهداف و حتی روشها بین مدیران و تصمیم گیران حوزه مدیریت شهری رخ نمایان کند که تبعات جالبی را متوجه آینده این حوزه نمی کرد.

زان یار دلنوازم شکریست با شکایت…

در این شرایط حضور موردی اهداف متضاد و یا متناقض در کنار یکدیگر چنان تضادهای جدی و کنشهای سازمانی را فراهم می آورد که گهگاه عملکرد و راندمان سازمان را بشدت با تهدید آسیب همراه خواهد کرد و کما اینکه شاهد بودیم بخش عمده ای از منابع این حوزه در جهت ضربه و دفع و حذف رقیب تلف شد که در پایان همانطور که از اول هم حدس زده می شد هیچکس مسئولیت تبعات آنرا برعهده نگرفت و نخواهد گرفت.

ایستاده با مشت

کم کم شایعاتی که زمزمه هایش از منابع غیر رسمی شنیده می شد شکل قوی تری به خود گرفت و زد و خورد در حوزه ادبیات رسانه ای بالا گرفت و چنان برداشت شد که هیچکدام از طرفین هم قرار نیست از موضع خود عقب نشینی نمایند و هر کس به هر نحو ممکن قصد داشت تا پای جان بر عقاید و اهداف خود پافشاری کند و البته این منابع سازمانی بود که تلف می شد و این مردم بودند و البته هستند که در این میان هزینه می شوند.

من ناز می کنم! تو ناز می کنی…

یکدفعه جناب شهردار اعلام رسانه ای کردند که قصد استعفا دارند و تا همین الان هم مشخص نشد که چرا استعفا دادند و چرا چندی بعد استعفای خود را پس گرفتند. شنیده ها حاکی از آن بود که فشارهای زیادی بر شهردار و اعضای شورای شهر وارد می شود که پس از کمی کشمکش جناب شهردار به این نتیجه رسیدند که قصد ادامه فعالیت در شهرداری اراک را ندارند.

که با من هر چه کرد آن آشنا کرد

از میان اعضای محترم شورای شهر اراک کم نبودند افرادی که ابتدا حتی مصرانه پیگیر شهردار شدن کریمی بودند و بواسطه عدم تعامل ایشان با شورای شهر دل خوشی از وی نداشتند چرا که شان و جایگاه شورای شهر را متزلزل می دیدند ( حتی این افراد می دانستند مستقیم یا غیر مستقیم مسئولیت بخشی از این مشکلات بر عهده خودشان است ) و البته عواقب این عدم تعامل توسط عده زیادی از دوستان کریمی به وی هشدار داده شده بود و راهکارهایی ضمنی در این باره عنوان شده بود که با بی توجهی خاص وی این شائبه در ذهن نخبگان تقویت گردید که شهردار به شعارهای خود درباره تعامل سازنده با نخبگان این شهر اعتقاد و التزامی ندارد. به هر حال اکنون در یک اقدام شتابزده توسط شورا کریمی استیضاح شد و سپس برکنار گردید.

بازی بزرگان!

کریمی که حتی فرصت نکرد در مراسم تودیع خود شرکت کند جای خود را به مهندس اله دادی داد و به این ترتیب کشمکش شورا و شهرداری وارد فاز جدیدی گردید. حالا وقت آن رسیده بود که با استفاده از تمامی ابزارهای قانونی و ارتباطات اداری شهردار سابق برای ابقای خودش در این سمت و اثبات عدم حقانیت شورای شهر اراک از هر اقدامی فروگذار ننماید تا بالاخره با حکم دیوان عدالت اداری و نیز با پادرمیانی نماینده ولی فقیه در استان رای برکناری وی لغو گردید و شهردار پیروزمندانه سمت شهرداری را از مهندس اله دادی پس گرفت و در اولین اقدام بعد از بازگشت به مسند قدرت یکی از سه نفر کارشناسان ارشد رشته های مرتبط با عمران و شهرسازی را به نوعی از سیستم حذف کرد و اله دادی دیگر نه شهردار بود و نه معاون شهردار…

در این میان هم خیلی ها خواستند پادرمیانی کنند و بعبارتی از این آب گل آلود ماهی بگیرند و حرفهایی زدند که بعدا هم طبق روال حوزه سیاسی کشورمان کسی پیگیر آنها نشد و درستی یا نادرستی آنها مانند کامیون کامیون اسامی و البته منافع به دست فراموشی سپرده شد. البته در این میان از دو تن از اعضای شورای شهر هم شکایاتی مطرح شد که اکنون هم در دست بررسی است.

کی بود کی بود من نبودم

اعضای محترم شورای اسلامی شهر اراک که اکنون به آسیب های رفتار و تصمیمات عجولانه خود در حوزه سوال کردن از شهردار و دنبال نمودن حقوق مردم پی برده بودند و خیلی های دیگر که با برکناری کریمی موافق بودند اکنون چنان ژست رفاقت و صمیمیت با شهردار می گرفتند که گویی از اول اصلا چنین مسئله ای مطرح نبوده و به هر حال بقول یک فیلسوف بزرگ “فراموشی بزرگترین نعمت الهی به انسان است”.

زندگی شیرین می شود

دوباره عشق، دوباره دوستی، دوباره مهربانی و صمیمیت البته در ظاهر به تعاملات حوزه مدیریت شهری باز می گردد ولی هنوز حرفها و زمزمه هایی به گوش می رسد که نشان از تشدید زد و خوردهای قدرت پشت پرده دارد خلاصه اینکه هنوز هم صدای طوفان به گوش می رسید ولی ظاهرا زندگی شیرین شده بود.

اکنون کمی گذشته بود و حتی فضای ملتهب بعد از انتخابات ریاست جمهوری هم کمی تلطیف شده و اعضای شورای شهر از بابت عدم پاسخگویی شهردار به شورا و نیز عدم دریافت پاسخهای قانع کننده  نگران آینده حوزه مدیریت شهری در اراک هستند و به زعم برخی اعضای شورای شهر جناب شهردار قرار نیست در مقابل شورای شهر و مطالبات شهروندان کوتاه بیاید و اینگونه می شود که موضوع استیضاح مجدد شهردار اراک دوباره در صدر موضوعات قابل بررسی در شورا قرار می گیرد و رایزنی ها و اظهار نظرات متفاوتی از اعضا به گوش می رسد

بازگشت گودزیلا

نگران کننده ترین بخش اینگونه کشمکشهای سیاسی در حوزه مدیریت شهری و خدمات به شهروندان سایه افکندن غول فراموش کردن مطالبات و مشکلات مردم است که بر اساس تجربه های قبلی چشم شهروندان اراکی از این بابت ترسیده و نگرانی هایی در بین نخبگان ایجاد شده است که بعدا  با مشاهده عوارض آن متوجه شدیم که اینگونه نگرانی ها چندان هم بی مورد نبوده است.

قیصر و یک دنیا داغ دل

خلاصه اینکه جناب شهردار اراک مجددا استیضاح شد و توسط شورای شهر اراک با رای قاطع 7 رای موافق و 2 رای خالف برکنار گردید.خیلی حرفها در زمینه برکناری و عزل کریمی از طرف دوستان و مخالفین وی عنوان شد که باید در جای خود مورد بررسی قرار بگیرد ولی در میان اینهمه حرف و حدیثها “اظهارات جنجالی شهردار سابق درباره علل برکناری وی” قابل توجه است  که منتظر می مانیم تا عکس العمل شورای شهر را در برابر این اظهارات بشنویم.

نکته جالب توجه در اینگونه اظهارات اینست که این اظهارات از رسانه های رسمی استان صورت می پذیرد و بدون شک افکار عمومی هم از مسئولین سیاسی ، امنیتی و قضایی استان توقع دارند صحت و سقم اینگونه اظهارات را با جدیت بررسی نمایند و نتیجه را به افکار عمومی اعلام نمایند.در صورتیکه صحت ادعاهای شهردار سابق تایید شود تمام دستگاههای اجرایی استان زیر سوال خواهند رفت چرا که ظاهرا باج خواهان در میان آنها به وفور یافت می شوند و عملکرد دقیق دستگاههای امنیتی هم نفی خواهد شد چرا که با اینگونه باج خواهی ها باید برخورد می کرده و نکرده و سیاسیون استان هم بواسطه منفعت طلبی محکوم هستند و از طرفی در صورت عدم صحت فرمایشات شردار سابق ایشان باید در کنار پاسخگویی نسبت به عملکرد گذشته خود در شهرداری نسبت به اتهامات وارده به مسئولین و دستگاههای امنیتی ، سیاسی و قضایی استان پاسخگو باشد.

اراک، شهر بی دفاع

چندی قبل یکی از دوستان فرهیخته اراکی مقاله ای با همین عنوان نوشتند که از طرف خوانندگان و مخاطبان مرکزی دیلی هم مورد استقبال قرار گرفت. به زعم اینجانب این بهترین تعبیر برای شهر اراک است. در بین اینهمه مشکلات خدمات رسانی در حوزه مدیریت شهری ، آلودگی آب و هوا و کلی مشکلات کوچک و بزرگ این شهر تابحال کدامیک بصورت اصولی بررسی و ریشه یابی گردیده است و چاره ای برای آنها اندیشیده شده است؟ مردم اراکی چه گناهی کرده اند که شهردارشان با شورای شهرشان توافق ندارد؟ شهروندان اراکی چه تاوانی را باید بابت ندانم کاری مدیران خود بپردازند؟ این سوالی اساسی است که باید توسط امام جمعه جدید این شهر و استاندار محترم که ثابت کرده اند اندیشه ای جز خدمت ندارند پیگیری شود.

و اکنون سوالاتی از شهردار سابق و شورای محترم شهر اراک

وجود سوالاتی در مورد عملکرد مدیران نباید این ذهنیت را بوجود آورد که هیچ خدمتی انجام نشده و ما هم چنین بنایی نداریم که خدمات غیر قابل انکار شورای شهر و شهردار سابق را نفی کنیم ولی بعنوان نماینده افکار عمومی جامعه و در جایگاه رسانه سوالاتی را در زمینه مدیریت شهری و سیاستهای اتخاذ شده مطرح می نماییم که امیدواریم توسط شهردار سابق و شورای اسلامی شهر اراک پاسخ داده شود تا ضمن تنویر افکار عمومی زمینه خدمت به مردم و شهروندان اراکی تقویت گردد و نیز از بروز خطاها و کاستی های گذشته نیز پیشگیری بعمل آید:

  1. تا کنون مشکلات حوزه مدیریت شهری و راهکارهای حل این مشکلات اولویت سنجی و ریشه یابی کارشناسی شده است؟ در صورتیکه این مهم محقق شده است نتایج اینگونه جلسات جهت تنویر نزد افکار عمومی مطرح گردد.
  2. چرا حضور دانشگاهیان با تجربه ، متعهد و خوشنام به شکلی کم رنگ و موردی در شهرداری و شورای شهر دیده می شود و چرا کمترین استفاده از چنین پتانسیل بالقوه ای در طراحی و اجرای پروژه ها صورت گرفته و می گیرد؟
  3. چرا تا کنون مشکلات حوزه ترافیکی شهر اراک را با نگاه کارشناسانه و علمی بررسی نکرده ایم و متکی بر سعی و خطا بوده ایم؟دستاورد شهرداری تا کنون در این حوزه چه بوده است؟
  4. با توجه به اینکه می دانیم طراحی اکثر این پروژه ها در شهرداری اراک مسبوق به سابقه در دوره های قبلی شهرداران گذشته بوده است آیا تغییراتی در طرحهای کلی پروژها صورت گرفته است و به چه منظوری؟
  5. وضعیت گذشته و حال و برنامه های آینده منابع مالی شهرداری را برای تنویر افکار عمومی شرح دهید.آیا این درست است بواسطه مصرف بی رویه منابع مالی شهرداری در آستانه بحران قرار دارد؟
  6. چرا مردم شهر اراک برای دانستن نام تمامی جریانات و گروههای فشار پشت پرده نا محرم محسوب می شوند و اینگونه موارد فقط برای معامله های سیاسی و بطور ضمنی مورد اشاره قرار می گیرند و مطرح می شوند؟
  7. با توجه به اینکه شنیده شده است نمودار کنترل پروژه زمانی این پروژه ها چند ده روزه روزه بسته شده است چگونه ادعای افتتاح این پروژه ها در هفته دفاع مقدس عنوان شد و تبلیغات وسیعی روی آن انجام گردید؟چه سنجه ای برای اینگونه ادعاها وجود دارد و آیا عدم توفیق در اینگونه وعده دادنها به اعتماد شهروندان صدمه نمی زند؟
  8. محورهای سوالات شورای شهر از شهردار اراک چه بوده است که دو طرف با استناد به آنها می خواهد حقانیت خود را اثبات کند؟
  9. در حالیکه پروژه های مرکز شهر که بسیار هم حیاتی بنظر می رسد نیمه کاره مانده است چگونه اولویت را به بخشی بسار کوچک از شهر می دهید؟ مثلا پروژه های پارکینگ طبقاتی میدان شهدا و شورا سالهاست رها شده اند و این درحالیست که برای میدان ابتدای خیابان جهاد و پل انتهای این خیابان کلی هزینه زمانی و مالی تلف می شود که چندان هم در روان سازی ترافیک کلی اراک نقش ندارند.
  10. در راستای تمرکز زدایی در شهر اراک چه اقدامات جدی و کارشناسی انجام شده است؟
  11. درباره معطل ماندن پروژه 55 متری و خساراتی که به شهروندان وارد می شود توضیحاتی ارائه فرمایید؟
  12. چرا با وجود گذشت سالیان متمادی از فعالیت شهرداری در اراک مرکز شهر این وضعیت را دارد و تدابیر اتخاذ نشده است که بوی نامطبوع این منظقه و سد معبرهای خاص این منطقه چهره مرکز این شهر را بسیار زشت و زننده جلوه ندهد؟
  13. چرا هنوز وضعیت تاکسی های این شهر نابسامان است و چه در کیفیت ارائه خدمات و چه در یکپارچگی قیمت خدمات ارائه شده سلیقه ای عمل می شود و هیچکس هم پاسخگو نیست؟
  14. در حالیکه شهردار و شورای شهر بارها اعلام کرده اند که شهرداری از کمبود نیروهای متخصص رنج می برد چرا در انتصاب برخی مدیران سازمانها تخصص لحاظ نگردیده است؟
  15. دلایل ضعف فاحش فعالیتهای شهرداری در حوزه فرهنگی و عدم موفقیت در این حوزه چه بوده است؟
  16. سازوکار دریافت و بررسی و رسیدگی به انتقادات نسبت به عملکرد شهرداری چگونه است و ایا در این حوزه سلیقه ای عمل می شود و فقط دوستان اجازه اظهار نظر دارند؟

در صورتیکه شما هم سوالاتی از شهردار دارید و یا اینکه پاسخهایی برای این سوالات دارید خواهشمندیم در بخش نظرات آنرا ثبت فرمایید…

با تشکر – محمد هادی بیات

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.