امروز امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Monday, May 20, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



آسمان استان مرکزی میهمان طنین “یا حسین” عزاداران

کد مطلب: 49743 | تاریخ ارسال: 26 نوامبر 2012 | چاپ صفحه

آسمان استان مرکزی امروز میهمان دستهایی است که به آسمان می روند، امروز فضای استان مرکزی یکپارچه ” یا حسین مظلوم ” گویان است.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، امروز خیابان ها و کوچه پس کوچه های شهرهای استان مرکزی و اراک مملو از جمعیتی است که به یاد مظلومیت حسین بر سینه و سر زنان، در قالب هیئت های عزدارای و در تکایا و مساجد حضور یافتند.

مردم دوستدار ائمه و اهل بیت عصمت و طهارت استان مرکزی که پیش از آغاز محرم به استقبال این ماه حزن انگیز رفتند و با به راه انداختن هیئت های عزاداری و سینه زنی، یاد سومین امام شهید را گرامی داشتند، در روزهای تاسوعا و عاشورا، ارادت خود را به اوج رسانده و یا حسین گویان و سیاهپوشان، بر سر سینه می زنند.

سینه زنی عزداران به قدمت حماسه عاشورا

سینه زنی قدیمی ترین شکل عزاداریری است که شاید سبقه به بلندای حماسه عاشورا و پس از شهادت امام حسین داشته باشد.

سینه زنی اولین گونه عزاداری است که اکنون در کنار دیگر اشکال عزاداری چون زنجیرزنی و به سر زدن در عزدارایها اجرا می شود و نشان از اندوه و غم عزاداران در شهادت مظلومانه حسین و یارانش است.

هیئت مسجد سیدهای اراک

هیئت مسجد سیدهای اراک که به عنوان طولانی ترین هیئت عزادارای در استان مطرح است با حضور خیل مردم این شهر، صبح روز عاشورا از مسجد بیرون می آید و با گذر ار خیابان های اصلی، به سمت امامزاده عبدالله و آمنه خاتون و بهشت زهرای اراک می رود سپس به سمت مسجد سیدها باز می گردد.

هیئت عزاداری مسجد سیدهای اراک از هیئت های قدیمی اراک است که در کنار هیئت بازار و رزمندگان اسلام طولانی ترین هیئت سینه زنی و زنجیر زنی را تشگیل می دهد.

گل مالی به یاد مظلومیت شهدا و اسرا

برخی از مردم استان مرکزی در شهرهای این استان در روز عاشورا وبه خصوص عصر عاشورا با گل مالی سر و لباس خویش ارادت و همدردی خود را با شهدا و اسرای کربلا نشان می دهد و بر سر و سینه می زنند.

گل مالی آئینی قدیمی است که اکنون در شهرهای مختلف کشور نیز اجرا می شود.

در بخش هایی از استان نیز به خصوص در روستاها عزاداران کاه بر سر و روی خویش می ریزند و به یاد حسین و یارانش و اهل بیت شهدای کربلا که در بدترین شرایط زندگی بودند بر سر وسینه می زنند.

 حضور بانوان پای به پای عزاداران حسینی

بانوان نیز در این مراسم ها حضور دارند و با حضور در حسینه ها و مساجد با برسر و سینه زدن خود راشریک مصیبت حضرت زینب می کنند و به یاد شهدای کربلا اشک می ریزند.

طبق سنت قدیمی در کنار هیئت های عزاداری بانوان نیز در کنار هیئت راه می روند و با نوحه سرایی های زیر چادر سیاه بر سر کشیده اشک ماتم می ریزند.

گروهی از زنان نیز با گلی کردن تکه ای از چادر خویش عمق غم و غصه خویش را نشان می دهند.

اندوهی زلال در پس قرن ها

اندوهگین شدن برای امام حسین و یارانش، اندوهی ساده نیست و همراه با معرفت است، اندوه برای مظلومیتی که در ورای خود  درس آزادگی،  بزرگی و صبر را به همراه دارد .

آئین ها عزاداری از یک سو، واقعه عاشورا و برگزاری مراسم های کنونی مثل نوحه سرایی و عزاداری از سوی دیگر، همه نشان از اهمیت این ماه است که البته باید با آگاهی بخشی و تبیین واقعه عاشورا همراه باشد.

فلسفه شهادت
خانم شاملو مادری 35 ساله است . او در خصوص  بازتاب عزاداری ها در پسر شش ساله اش می گوید: پسر من از چند روز مانده به محرم اصرار دارد که پیراهن مشکی بپوشد  و هر شب به همراه پدرش به هیئت می رود.
وی ادمه می دهد: پسرم همیشه این سوال را از من و پدرش می پرسد: چرا امام حسین (ع) را شهید کردند؟ و من تمام سعی خود را می کنم که جوابم او را قانع کند و در عین حال کامل باشد.
وی معتقد است: کودکان هر چه در کودکی می بینند  در حافظه شان ثبت می شود و باید اطلاعات و آموزش های صحیح به آن ها داده شود  و مدرسه و تلویزیون نیز در این جهت بسیار مهم اند.
عزاداری همراه با آگاهی با ارزش است
مسعود احمدی که دانشجو رشته روابط عمومی است و به مداحی اهل بیت نیز علاقه دارد می گوید: ما به عنوان یک مسلمان باید بدانیم که تاریخ دینمان چه مسیری را طی کرده و در این میان واقعه کربلا  از برجسته ترین وقایع دین ما است که باید آن را به خوبی بشناسیم.
وی اضافه می کند: مرثیه سرایی و مداحی برای اهل بیت (ع) بسیار مهم و خطیر است و یک مداح باید بداند شعری که می خواند چقدر سندیت تاریخی دارد.
وی ادامه می دهد: متاسفانه در بیشتر هیئت ها فقط به سینه زنی اکتفا می شود و کسی به محتوا اشعار توجه نمی کند.
لزوم تبیین فلسفه عاشورا و قیام امام حسین(ع) 
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با تاکید بر اینکه محتوا بخشی به برنامه های محرم اصل اساسی است که باید مورد توجه باشد می گوید: ماه محرم ماه رویارویی حق و باطل و شناخت این دو مسیر است.
 آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی می افزاید: فلسفه این ماه و دلیل قیام امام حسین(ع) باید بیش از پیش در جامعه تبیین شود.
بیمه شدن در برابر تهدیدها
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) و یارانش برای زنده ماندن اسلام و برپایی امر به معروف و نهی از منکر به پا خواستند که این موضوع باید به درستی تبیین شود اضافه کرد: حضور پرشور مردم در برنامه های ایام محرم نقطه عطفی در پیروی آنان از ائمه و ادامه راه امام حسین است.
امام جمعه اراک شناساندن درست محرم، عاشورا و فلسفه قیام امام حسین(ع) به جوانان و نوجوانان را بیمه شدن آنان در برابر تهدیدها  دانست.
حرکت خودجوش بیش از دو هزار و هیئت مذهبی در استان مرکزی
عزاداری در استان مرکزی با سابقه بلندی که دارد هز ساله با خلوص نیت مردم برگرار می شود واکنون بیش از دو هزار و 300 هیئت مذهبی در ایام محرم و صفر یاد و راه امام حسین و ائمه را زنده نگه می دارند.

برگزاری نماز ظهر عاشورا

دیروز و امروز عزاداری ها رنگ و بوی خدایی داشت و مردم پس از برگزاری عزاداری به اقامه نماز ظهر پرداختند.

مردم اعم از زنان و مردان با فراخوان نماینده ولی فقیه در استان بار دیگر، در مصلاها و حاشیه آن نماز را که امام حسین و یارانش برای زنده ماندن آن از خون خویش گذشتند را اقامه کردند.

امر به معروف و نهی از منکر، در کنار اقامه نماز و زنده نگهداشتن اسلام، اصولی بود که امام حسین با همراه 72 یار وفادارش قیام کردند  و از همه هستی خویش برای پیروزی گذشتند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.