امروز امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Sunday, Apr 28, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



محور تاریخی ساوه و بافت قدیمی اراک در انتظار ثبت جهانی

کد مطلب: 49405 | تاریخ ارسال: 17 نوامبر 2012 | چاپ صفحه

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: محور تاریخی ساوه و بافت قدیمی اراک در ماه گذشته برای ثبت جهانی به یونسکو ارائه داده شده و در انتظار ثبت قرار دارند.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، مجتبی رضوانی شامگاه روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از پیشکسوتان و نام آوران ورزش زورخانه ای و پهلوانی، تعزیه و نقالی استان مرکزی در اراک افزود: استان مرکزی علاوه بر آثار تاریخی پایتخت مشاهیر، مفاخر، علما و سادات بزرگی است که  امیدواریم با همکاری مردم بتوانیم در ثبت آثار معنوی آن گام برداریم.

وی با اشاره به ثبت جهانی  سه هنرورزش زورخانه ای، تعزیه و نقالی نمادی افزود: ورزش زورخانه ای، تعزیه و نقالی نمادی از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی هستند که به ثبت جهانی رسیده اند.

رضوانی ویژگی این سه هنر و بویژه ورزش زورخانه ای بعنوان یک رشته ورزشی تقابل حق و باطل دانست و اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی در راستای رسالتش برای حفظ و اشاعه فرهنگ اصیل اسلام و اثبات و انتشار حقانیت شیعه تعزیه را به ثبت جهانی یونسکو رساند.

وی ادامه داد: هنر نقالی نیز بعنوان ذکر حق و باطل و هنر اصیل ایرانی به ثبت جهانی رسیده و در این میان ورزش زورخانه ای نیز در سال 89  با قاطعیت و رای بالا در یونسکو به ثبت جهانی رسید.

مدیرکل اداره  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص ویژگی این سه بیان داشت: رویارویی حق علیه باطل ویژگی بارز این سه هنر است در آیین تعزیه تقابل دو دسته را داریم حسینی ها و یزیدی ها آنان که سبز پوشند حسینی و آن ها که قرمز پوشند یزیدی اند.
وی نقالی را نیز اینچنین خواند و اضافه کرد: در نقالی نیز دو گروه مقابل یکدیگرند که در نقاشی ها و پرده های نقالی قهوه خانه ای قابل تمییز هستند دسته ای  بر حق اند و  گروهی  در برابر حق اند.
رضوانی تاریخچه ورزش زورخانه ای را  به دوران حمله مغول به ایران نسبت داد و گفت: این پهلوانان با  با ذکر علی(ع) و ائمه(ع) یک خط و مسیر در تاریخ ادب ایران اسلامی درست کردند تا همچون خون در رگ و پی جامعه جاری شود و جامعه را به سوی انتظار که بهترین انتخاب تشیع است برساند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.