امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



وضعیت نابسامان مسافربرهای شخصی اراک

کد مطلب: 494 | تاریخ ارسال: 4 می 2009 | چاپ صفحه

اراک شهری با بافت سنتی و مدرن در عین حال صنعتی و مهاجر پذیر است که حمل و نقل درون شهری آن، در کنار مشکلات ناشی از این بافت جمعیتی و شهری، مشکلاتی مضاعف در کنار معضلات دیگر شهری، برای مردم بوجود آورده است.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، تعریف مبدا و مقصد در دو قسمت بافت اصلی شهر و شهرک‌های اطراف از سوی سازمان تاکسیرانی ضرورتی فوری را می‌طلبد که تاکنون به واسطه عدم اعمال این مهم، حمل ونقل درون شهری (تاکسیرانی) برای شهروندان معضلات جدی ایجاد کرده است.

شهروندان در شهر اراک از رهگذر نبود سیستم ساماندهی شده‌ی تاکسیرانی، یا با مشکل کمبود تاکسی مواجه‌اند و یا مسافرکش‌های شخصی و چندگانگی نرخ کرایه تاکسی‌ها توانسته مشکلات عمده تری برای آنان ایجاد کند به طوریکه، شهروندان هنوز در شهرک‌ها چشم انتظار خدمات تاکسیرانی هستند ومسوولان تاکسیرانی بعد از سال‌ها به طور جدی دنبال ارائه راهکار مناسب نبوده‌اند و این در حالی است که شهروندان انتظارات بالاتر ازاین ها را دارند.

در همین رابطه یک راننده تاکسی با بیان اینکه اینکه هیچ نظارتی بر تاکسی‌ها صورت نمی‌گیرد، به خبرنگار ایسنا گفت: ما تاکسی‌داران سالی 25 هزار تومان به تاکسیرانی پرداخت می‌کنیم و زمانی هم که اعتراض می‌کنیم چرا از ما حمایت نمی‌کنید، دفترچه تاکسی و یا کارت سوخت مارا باطل می‌کنند.

وی افزود: امروزه تعداد تاکسی‌های شخصی زیادشده است و کارمند و کارخانه‌دار با انتخاب شغل دوم به مسافرکشی روی آورده‌اند و این مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی برای ما تاکسی‌داران شده است.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی اراک در این رابطه اظهارکرد: ما را در ایستگاه‌ها هم جریمه می کنند ومن تا به حال 20 بار در ایستگاه تاکسی جریمه شده‌ام.

دیگر راننده تاکسی اراک هم در این رابطه  هم گفت: تاکسیرانی تاکنون هیچ تسهیلاتی به ما ارائه نکرده است، ما سالی 25 هزار تومان به تاکسیرانی و مبلغ 38 هزارتومان به دارایی پرداخت می‌کنیم و این در حالی است که دولت به ما اعلام کرده که مسافرکشی شغل ماست و کارت بیکاری مارا هم گرفته است و ما رانندگان تاکسی از دولت درخواست حمایت داریم.

اما در این رابطه رییس سازمان تاکسیرانی شهر اراک در پاسخ به گلایه شهروندان در خصوص دوشغله بودن کارمندان به خبرنگار ایسنا – منطقه مرکزی، گفت: تاکنون 32 پروانه تاکسی در شهر اراک باطل شده است که بیشترین پروانه‌های باطل شده متعلق به کارمندان دولت بوده که به هیات انظباطی معرفی شده‌اند.

محمدمهدی کریمی با بیان اینکه نیروی انتظامی مسوول برخورد با مسافربرهای شخصی است، افزود: با رانندگان تاکسی‌هایی که به تعهد خود در قبال سازمان عمل نکنند، نیروی انتظامی وظیفه برخورد با این گونه تخلفات را دارد و سازمان تاکسیرانی هیچ آیین نامه‌ای در برخورد با مسافربرهای شخصی ندارد.

کریمی تعداد کل تاکسی‌های شهر اراک را حدود 2 هزار و150 دستگاه عنوان کرد و گفت: افزایش تعداد تاکسی‌ها بستگی به سهمیه اتحادیه برای هر شهری دارد.

وی تصریح کرد: نحوه نظارت برعملکرد تاکسیرانان با استفاده از اکیپ‌های ثابت و سیار در سطح شهر انجام می‌شود که گشت‌های نامحسوس عملکرد تاکسی ها را کنترل و مدارک آنان را بازرسی کرده و پس از جمع بندی در صورت تخلف، آن‌ها را به سازمان ارجاء می‌دهند.

رییس سازمان تاکسیرانی شهراراک اظهار کرد: تاکسیرانانی که مشکل حاد نداشته باشند آن‌ها راجریمه و کسانی را که مشکل حادتری داشته باشند، به هیات انضباطی، شورای حل اختلاف و یا تعزیرات حکومتی معرفی کرده تا بر اساس ضوابط و قانون با آنان برخورد شود.

وی بهترین راه حل برای حل مشکل تاکسیرانی را آموزش، توجیه رانندگان تاکسی وفرهنگ سازی در جامعه عنوان کرد.

کریمی در خصوص شکایت تعدادی از شهروندان از تاکسی‌های شخصی و مسافرکش‌های دوشغله، اظهار کرد: نباید به هیچ فرد دوشغله‌ای تاکسی واگذارشود؛ شهروندان هم موظف هستند درصورت دیدن کارمندان دوشغله‌ای که باعث شلوغی و افزایش مسافرکش‌های شخصص شده‌اند، سازمان تاکسیرانی را مطلع کرده تا این سازمان سریعا پروانه تاکسی‌های آنان را باطل کند.

رییس سازمان تاکسیرانی شهر اراک با بیان این مطلب که بعضی ازکارمندان مسافر کش در گذشته بیکار بوده و اکنون دارای شغل شده‌اند، افزود: این افراد بعد از شاغل شدن باید پروانه تاکسی‌های خود را باطل کنند و حق استفاده ازآن را ندارند چراکه، اگر در حین رانندگی با اتفاقاتی روبه رو شوند، بیمه به آنان تعلق نمی‌گیرد و در قبال آنان هیچ مسوولیتی نخواهیم داشت.

وی اظهار کرد: تاکسیرانان هر دو سال یک‌بار به تاکسیرانی پول پرداخت می‌کنند که این پول جهت تمدید پروانه‌ها صورت می گیرد و این افراد باید مبلغ 24 هزار و 500تومان به تاکسیرانی پرداخت کنند تا پروانه آنها تمدید شود.

کریمی بابیان اینکه دارایی 38 هزارتومان را از تاکسی ها می گیرد، اظهارکرد: رانندگان قشر کم درآمد جامعه محسوب می شوند، باید 38 هزار تومان مالیات پرداخت کرده و در صورت عدم پرداخت مالیات خود این مبلغ به 500 – 600 هزار تومان افزایش می‌یابد.

رییس سازمان تاکسیرانی شهر اراک در پایان به خبرنگار ایسنا گفت: تاکنون اکثر بازرس‌های نامحسوس به صورت افتخاری در حال فعالیت بوده‌اند و گشت‌های نامحسوس حدود 2 تا 4 نفر از پرسنل تاکسیرانی، از خود تاکسیرانان هستند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.