امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



راه‌اندازی بخش پیوند، نیازمند کمک خیرین

کد مطلب: 49330 | تاریخ ارسال: 15 نوامبر 2012 | چاپ صفحه

دبیر کمیته حمایت از بیماران خاص گفت: 909 بیماری کلیوی در استان وجود دارد که 408 نفر از آنها بیمار پیوندی هستند.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک غلامرضا فتح‌‌آبادی در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته گرامیداشت حمایت از بیماران کلیوی اظهار داشت: بیماری کلیه یک بیماری بی‌صداست و به همین دلیل، بیشتر مبتلایان به این بیماری تا زمان بروز نارسایی کلیه از بیماری خود مطلع نمی‌شوند و به موقع با اقدامات پیشگیرانه از بروز بیماری جلوگیری نمی‌کنند، چنانکه شمار بیماران کلیوی، یک به 10 است و 9 نفر دیگر هم از وضع کلیه‌های خود اطلاعی ندارند.

وی افزود: در حال حاضر در کشور ما بیش از 20 هزار بیمار دیالیزی وجود دارد که برای ادامه زندگی، بالاجبار باید هفته‌ای دو بار دیالیز شوند و سالانه 17 درصد نیز به این بیماران افزوده می‌شود.

به گفته وی متاسفانه بسیاری از افراد جامعه از بیماری حاد کلیوی خود اطلاع‌ ندارند در حالی که با یک آزمایش خون به راحتی می‌توانند مسیر زندگی خود قبل از گرفتار شدن در چنگال دیالیز را تغییر دهند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی نرخ مرگ و میر سالانه بیماران دیالیزی در کشورهای پیشرفته را بالای 20 درصد اعلام کرد و ادامه داد: این رقم در ایران کمتر از 16 درصد است که دلیل اصلی آن بالا بودن سن گیرندگان دیالیز در آن کشورهاست.

وی افزود: از سوی دیگر رقم پیوند کلیه در ایران 24 مورد به ازای هر یک میلیون نفر است که این رقم در کشورهای در حال توسعه 1 تا 5 مورد و در کشورهای پیشرفته 20 تا 40 مورد است و علت اصلی بالا بودن آمار ایران در زمینه پیوند کلیه مجاز بودن پیوند کلیه از فرد زنده است که 80 درصد موارد را شامل می‌شود، این در حالی است که در کشورهای دیگر این کار جایز نیست.

دبیر کمیته حمایت از بیماران خاص استان در خصوص وضعیت بیماران کلیوی در استان گفت: هم‌اکنون تعداد 909 بیماری کلیوی در استان داریم که 408 نفر از آنها بیمار پیوندی و 404 نفر از آنها دیالیزی و 97 نفر از آنها دچار نارسایی کلیه و تحت درمان می‌باشند.

فتح‌آبادی ادامه داد: تعداد دستگاه‌های دیالیز در استان 107 دستگاه است که در 10 مرکز دیالیز در سطح استان مستقر شده‌اند با وجود افزایش تعداد بیماران دیالیزی در استان و شاخص چهار بیمار به یک دستگاه دیالیز شاخص استان در این زمینه 3.3 است که نسبت به شاخص کشوری که 4.2 است در وضعیت بهتری هستیم و از نظر تعداد با کمبود تخت دیالیز مواجه نمی‌باشیم.

وی افزود: توزیع این دستگاه‌ها در استان متعادل نیست و به همین دلیل در برخی از شهرها از جمله اراک با تنگناهایی به ویژه در بحث فضا مواجه هستیم، همچنین برای بالا بردن کیفیت درمان در بیماران دیالیزی بهتر است دستگاه‌هایی با استانداردهای جدید به کار گرفته شود.

فتح‌آبادی گفت: اراک به عنوان مرکز استان فقط دارای یک مرکز دیالیز است و با توجه به آمار بیماران و مشکلاتی که در بخش همودیالیز بیمارستان ولی‌عصر(عج) شاهد آن هستیم، نیاز به احداث یک مرکز جدید دیالیز دیگر احساس می‌شود که در این رابطه به واسطه محدودیت‌های مالی، دانشگاه علوم پزشکی با مشکلات اعتباری مواجه است لذا این امر کمک و یاری خیرین و انسان‌های نوع دوست را می‌طلبد.

وی خاطر نشان ساخت: مشارکت مردمی در این حوزه همواره وجود داشته به طوری که دو انجمن بیماران کلیوی در ساوه و اراک مدت‌هاست شکل گرفته‌اند که در کنار دولت به بیماران خدمات ارائه می‌کنند که امیدواریم خیرین عزیز بیش از گذشته یاریگر بیماران و کادر درمانی استان باشند تا ان‌شاءالله با ارتقای سطح خدمات درمانی، شاهد راه‌اندازی بخش پیوند در استان باشیم.

وی افزود: هفته حمایت از بیماران کلیوی فرصت بسیار مناسبی است که مسئولان امر به مشکلات بیماران کلیوی بیشتر واقف شده و زمینه را برای برنامه‌های پیشگیری و آگاه‌سازی شهروندان و جلب نظر خیرین فراهم سازند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.