امروز امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Sunday, May 19, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



جلسه کمیسیون آی تی و تجارت الکترونیک اتاق بازرگانی اراک

کد مطلب: 49003 | تاریخ ارسال: 2 نوامبر 2012 | چاپ صفحه

متاسفانه شاهد هیچگونه انسجامی و پیشرفتی در مدیریت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان نبوده ایم که علت این امر به نابسامانی مدیریت در این بخش و عدم نهاد راهبری در پیشرفت حوزه آی‌تی استان برمی‌گردد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از سایت اتاق بازرگانی اراک ، مهندس اکبر رحیمی، رییس کمیسیون آی تی(IT) و تجارت الکترونیک اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اراک یکی از افراد باسابقه و فعال در حوزه آی تی استان مرکزی است که فعالان زیادی را در این حوزه پرورش داده است اما وی در عین حال،گله مند است از عدم حمایت ها و بی مهری مقامات استانی و تمامی بخشهای دولتی و نیمه دولتی مرتبط،که متأسفانه وی موفق نشد این امر را کاملاً به سر منزل مقصود برساند.

وی معتقد است متاسفانه شاهد هیچگونه انسجامی و پیشرفتی در مدیریت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان نبوده ایم که علت این امر به نابسامانی مدیریت در این بخش و عدم نهاد راهبری در پیشرفت حوزه آی‌تی استان برمی‌گردد.

رحیمی براین باور است زمانی این شرایط تغییر پیدا می‌کند که مدیرانی آگاه و آشنا به این حوزه روی کار ‌آیند و باور داشته باشند که صنعت آی‌تی، یک برنامه کوچک برای یک دستگاه خاص نیست بلکه ابزاری است که می‌تواند باعث رشد و ادامه حیات ارگانها و سازمانها در استان شود.

وی تاکید دارد که صنعت آی‌تی طی چند سال گذشته در سبد اولویت قرار نداشته و انتظار می رود که با توجه به جایگاه فناوری اطلاعات در توانمندسازی بخش‌های اصلی اقتصاد کشور،توجه ویژه‌ای به این حوزه در برنا‌مه‌های آینده صورت گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اراک معتقد است که می توان از طریق استان مرکزی فعالیتها را توسعه داد و الگوی مناسبی برای مابقی استانها شد چرا که بسیاری از مشکلات از طریق کانال آی تی قابل تسهیل است و این مهم نیازمند ایجاد راهکارهای مناسب و همکاری مقامات استانی می باشد.

مهندس اکبر رحیمی یادآور شد:صنعت آی تی با افزایش بهره وری،شفافیت،توزیع و کاهش قیمت تمام شده و … می تواند در شرایط کنونی و تحریم های بین المللی بسیاری از مشکلات موجود در سطح استان را برطرف کند .

رحیمی برای مرتفع ساختن این مشکلات و عملی کردن آن 4 طرح را پیشنهاد داد و افزود:به اشتراک گذاشتن تجهیزات و امکانات سخت افزاری موجود در صنایع با استفاده از نیروی انسانی،دانش و پشتیبانی بخش خصوصی، ساماندهی سیستم توزیع از تولید به مصرف با استفاده از صنعت آی تی،استاندارد سازی محصولات و خدمات و فعالیتها در حوزه صنعت،معدن و سازمانهای دولتی با استفاده از امکانات بخش خصوصی و برگزاری همایش ها در خصوص صنعت فناوری اطلاعات با توجه به اقتصاد مقاومتی و سال تولید ملی و برون رفت از مشکلات اقتصادی کنونی می تواند راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات صنعت آی تی باشد.

وی تصریح کرد:متاسفانه صنعت آی تی در استان رو به موت است و به دلیل شرایط حاکم از عقب ماندگی خواصی در این حوزه برخوردار است که این مشکل ناشی از عدم حمایت همه جانبه استان و دستگاه های ذیربط از این صنعت است.

باعث تاسف است که نیازهای استان از طریق استانهای مجاور تامین می شود و این در حالیست که صنعت آی تی زمانی در استان ما شروع بکار کرد که هیچ یک از استانها حرفی برای گفتن نداشتند.

وی خاطرنشان کرد:در حال حاضر مشکل این صنعت،سخت افزار نیست بلکه مشکل کنونی ما در این حوزه،عدم کاربرد صحیح از کامپیوتر و عدم اطلاعات کافی در این خصوص است.

مهندس رحیمی تاکید کرد:صنعت آی‌تی که یکی از ابزارهای توسعه در استان محسوب می‌شود که متاسفانه متولیان این امر کمتر از آن سخن به میان می آورند و در واقع می‌توان گفت که فناوری اطلاعات و ارتباطات جایگاه خاصی در برنامه‌ ادارات و ارگانها نداشته است.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه الکامپ افزود: اتاق بازرگانی اراک بعنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی آمادگی دارد هرگونه همکاری لازم با مجریان مربوطه بعمل آورد.

وی افزود:اتاق بازرگانی به دنبال این است تا بسیاری از مشکلاتی که گریبانگیر بخش خصوصی شده است را با تعامل سایر اعضاء برطرف کند و راه حل های مناسبی ارائه دهد که مسلماً این مشکلات با استفاده از پتانسیل های موجود در استان قابل حل است چرا که در استان مرکزی سرمایه انسانی و تجهیزات فراوانی وجود دارد و در صورت تعامل و همکاری ها،بخشی از تجهیزات صنایع نوپا قابل تامین است.

وی یادآور شد:اتاق بازرگانی از برگزاری نمایشگاه و از طرح ها و پروژه هایی که منجر به توسعه کسب و کار باشد حمایت خواهد کرد

با توجه به حمایت استاندار محترم استان، می‌توان با برنامه‌ریزی‌های منسجم و عملی از ظرفیت ایجاد شده استفاده موثری بعمل آورد

نماینده اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی گفت: اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی به عنوان نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسئولیت هماهنگی بین دستگاه ها و شرکت های مربوطه را در استان ها به عهده دارد و پیشرفت حوزه ی آی تی آنها را ملزم به ارتباط با این اداره کل می داند.

مهندس علوی افزود:استان مرکزی چهاردهمین استانی است که اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات در آن راه‌اندازی می شود.

وی خاطرنشان کرد:این اداره کل در توسعه استان نقش بسیار مهمی خواهد داشت که در صورت همکاری همه مدیران و مسئولان استان،می توان از این ظرفیت ایجاد شده بهترین بهره را برد.

وی یکی از کارگروه‌های مهم زیرمجموعه شورای برنامه‌ریزی را کارگروه فناوری اطلاعات دانست و تاکید کرد:با توجه به حمایت استاندار محترم می‌توان برنامه‌ ‌های خوبی در این زمینه در این کارگروه به تصویب رساند.

مهندس علوی معتقد است که راه‌اندازی اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان مرکزی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که امید است بتواند در پیشبرد اهداف مورد نظر در استان ، عملکرد لازم را داشته باشد؛ این در حالیست که ارتباط مستقیمی بین توسعه و فعالیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد و توسعه و پیشرفت استان نیازمند توسعه این بخش است که باید زیرساخت‌های لازم برای توسعه استان فراهم شود.

مهندس علوی،نماینده اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی در پایان،حذف تشریفات و هزینه های زاید،صرفه‌‏جویی در وقت و الکترونیکی شدن بسیاری از امور و خدمات و تسهیل در انجام و ارایه آنها،راه اندازی سامانه ارتباط با مشتریان،ایجاد بالانس بین ISP ها (مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت )،راه اندازی اینترنت ملی،راه اندازی مرکز آماد پشتیبانی و اطلاع رسانی در خصوص ISMS (سیستم مدیریت امنیت اطلاعات )،اعمال نظارت و کنترل بر عملکرد شرکت های خصوصی و اپراتوراها،ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت هر چه بهتر صنعت آی تی در استان،حفاظت از بستر شبکه آی سی تی،حمایت از استفاده کنندگان آی سی تی و توسعه خدمات‌ رسانی به مردم را از جمله مهمترین اهداف این اداره کل در استان مرکزی دانست.

صنعت آی تی را از این وضعیت نابسامان نجات دهید

مدیر آی تی شرکت مخابرات نیز بر این باور است که که می توان صنعت آی تی را از این وضعیت نابسامان نجات داد.

مهندس بالی بیگی معتقد است اتاق بازرگانی می بایست پیگیر مجوزی از اداره کل فناوری ارتباطات استانداری باشد و با تشکیل تیم ارزیابی،دستگاه ها و سازمان ها از نظر درآمد و هزینه در حوزه آی تی بررسی و حفره های موجود را شناسایی و در کمیسیون جهت ایجاد وحدت رویه و حل مشکل، مطرح و تصمیمات لازم جهت رفع آنها اندیشیده شود.

مشکل اصلی صنعت آی تی عدم استاندارد سازی در مدیریت امنیت اطلاعات است

مدیرعامل شرکت ایده نگار نیز یکی از دغدغه های اصلی سازمانها و شرکت های مشابهی که در زمینه آی تی فعالیت می کنند را عدم استاندارد سازی در مدیریت امنیت اطلاعات(ISMS)دانست و افزود:در پیاده سازی استانداردها کاهش هزینه ها مدنظر است که متاسفانه عدم آشنایی بسیاری از سازمانها با استاندارد سازی ،باعث بروز مشکلات بسیاری شده است.

مهندس نجمی خاطرنشان کرد:پیاده سازی این استانداردها در عرصه های مختلف می تواند گام موثری در شکوفا سازی صنعت آی تی در سازمانها و بالا بردن راندمان کاری و در نتیجه کاهش هزینه ها شود که متاسفانه طبق ارزیابی های صورت گرفته مدیریت منابع آی تی در سازمانها وجود ندارد.

هشتمین نمایشگاه الکامپ در اراک برگزار می شود

انتظار داشتیم بخش های دولتی و نیمه دولتی پشتیبانی بهتری داشته باشند

مدیر اجرایی برگزاری هشتمین نمایشگاه الکامپ در اراک گفت:این نمایشگاه با هدف معرفی عرضه کنندگان و شناسایی متقاضیان عمده محصولات الکامپ و ایجاد زمینه مناسب برای برقراری تعامل موثر مابین آنها، معرفی توانمندی ها ، امکانات و زیر ساختها ی موجود در توسعه امنیت و به کار گیری فناوری اطلاعات و شناسایی اقدامات اساسی و زیر ساختهای لازم برای توسعه و ارتقاء فناوری اطلاعات و همچنین معرفی جایگاه فناوری اطلاعات در برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور و سند چشم انداز بیست ساله برگزار می شود.

مهندس نظم آبادی افزود:این نمایشگاه با مشارکت دستگاه هایی چون استانداری مرکزی، سازمان صنعت،معدن و تجارت ، سازمان نظام صنفی رایانه ، اتاق بازرگانی صنعت،معدن و تجارت استان ، اتحادیه رایانه و ماشین های اداری و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی برگزار خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد:نمایشگاه الکامپ 1391 از تاریخ 17/8/1391 لغایت 20/8/1391 در محل نمایشگاههای بین المللی غرب کشور (اراک ، جاده تهران ،سه راه خمین ) برگزار می گردد و علاقمندان می توانند همه روزه از ساعت 30/15 لغایت 30/20 از این نمایشگاه بازدید بعمل آورند.

مدیر اجرایی برگزاری هشتمین نمایشگاه الکامپ در اراک تصریح کرد: در شرایط فعلی برگزاری نمایشگاه الکامپ شاید کمی سخت تر از همیشه برگزار گردد چرا که در حال حاضر شرایط اقتصادی آن متناسب با شرایط صنعت IT کشور نیست به همین دلیل درصدها و ارزش افزوده ای که شهرداری از نمایشگاه اخذ می کنند بهتر بود که حذف می شد با این وجود،شاید وضعیت شرکت کنندگان در این نمایشگاه پر رونق تر می شد و در نتیجه قیمت تمام شده غرفه ها نیز پایین تر محاسبه می گردید که این موضوع هم به نفع شرکت کنندگان و هم به نفع بازدیدکنندگان بود و این در حالیست که اعتقاد ما بر این بود که شاید بخش های دولتی و نیمه دولتی می توانستند، پشتیبانی بهتر و بیشتری در خصوص برگزاری این نمایشگاه داشته باشند.

مصوبات چهارمین کمیسیون IT و تجارت الکترونیک به شرح ذیل می باشد:

*برگزاری کارگاه آموزشی ISMS طی 15 روز آینده در سالن جلسات اتاق بازرگانی اراک با حضور مسئولین دستگاه های دولتی و بخش خصوصی

*برگزاری همایش یک روزه کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات و کسب و کار دانش بنیان در کاهش هزینه استان در حوزه صنعت،معدن،بازرگانی،خدمات و کشاورزی

*تشکیل تیم 5 نفره جهت بررسی وضعیت IT در دستگاه ها و سازمانها از دید اقتصادی با کسب مجوز از استانداری

*قرار دادن نقش دفاتر پیش خوان دولت در توسعه اقتصادی استان و چگونگی همکاری با آنها در دستور کار جلسه آینده و گزارشی در این زمینه توسط نماینده اداره پست

*تعیین نقش راه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان

*تدوین طرح های موثر و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کسب و کار دانش بنیان جهت ارائه اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات

*بررسی تشکیل کانون مدیران IT استان

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.