امروز امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Sunday, Apr 28, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



جوز قندی گرانترین شیرینی ایرانی

کد مطلب: 48326 | تاریخ ارسال: 15 اکتبر 2012 | چاپ صفحه

لابلای تاریخی که از گذشته به ما رسیده، شیرینی های محلی فرصتی شیرین برای دور هم جمع شدن، مرور گذشته، تجلیل از گذشتگان و سوغاتی برای امروز است و شاید فرصتی برای توسعه صادرات و فرهنگ بومی ایرانی به شمار بیاید که کمتر مورد توجه قرار گرفته می گیرد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، از میان صدها شیرینی که از گذشته به یادگار مانده و از میان شیرینی هایی که امروزی است و بازار گرمی هم دارد، “جوزقندی” گرانترین شیرینی محلی ایران است که در شهر تاریخی و کوچک نراق در جنوب شرق استان مرکزی تولید می شود.

جوز قندی این روزها صاحب جشنواره ای در شهر نراق شده و زنان نراقی دور هم جمع شده و این شیرینی را درست می کنند و میراث گذشتگان را زنده نگه می دارند.

نام قدیمی جوز قندی، جیره جنگی نام داشته و در دوران جنگ و حتی در دوران دفاع مقدس از آن استفاده می شد.این شیرینی پر کالری در بیش از 50 کارگاه خانگی در شهر نراق تولید و به بازار عرضه می شود.

در حال حاضر این سوغات با حداقل کیلویی 25 هزار تومان و حداکثر 50 هزار تومان در انواع مختلف آلویی، گلابی، هلو، زردآلو و انجیر به فروش می‌رسد.

سرپرست میراث فرهنگی استان مرکزی جوز قندی را گرانترین شیرینی ایرانی عنوان کرد و گفت: این شیرینی خوشمزه، مقوی و سالم است که سالانه هزاران نفر از گردشگران داخلی و خارجی از آن استفاده می کنند.

جوز قندی شیرینی مقوی

مجتبی رضوانی افزود: جوز قندی به نام نراق است و اکنون بانوان نراقی با تولید آن نقش جدی در حفظ این نوع شیرینی به عنوان سوغات فاخر استان مرکزی و کشور دارند.

یکی از زنان نراق که در جشنواره جوز قندی شرکت کرده است، می گوید: جوز قندی شامل هلو گردو و خاکه قند است که به اندازه یک هلوی بزرگ درآمده و طعم ماندگاری دارد.

وی با بیان اینکه مواد استفاده در این شیرینی سالم است افزود: یکی از دلایل مزه خوب این شیرینی مواد سالم آن است.

وی اضافه می کند: زمان تولید این شیرینی در فصل برداشت هلو است و طرز تهیه آن باعث شده مدتها ماندگاری داشته باشد.

وجود این نوع شیرینی در نراق، مکمل ویژگی گردشگری نراق شده است و مسافران پس از دیدن جاذبه های دل انگیز این شهر کام خود را جوز قندی شیرین می کنند.

نراق را از هر جهت ببینی، دیدنی و جالب است و هر گوشه آن جلوه ای خاطره انگیز دارد، و درجنوب استان مرکزی و جزو شهرهای دلیجان است و حدود 140 کیلومتر با اراک فاصله دارد.

معماری این شهر دو هزار ساله، با آب و هوای معتدل و جاذبه های دیدنی چون زیبای خفته ای است که در جوار کوهها حیات دارد و معماری آن دست نخورده و تاریخی است.

این شهر کوچک در گذشته از موقعیتى خاص برخوردار بود، زیرا در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و داراى موقعیت استراتژیک اقتصادى و تجارى بود و از دیرباز مورد توجه مردم شهرهاى اطراف قرار گرفته بود.

فرصت سوزی صادرات شیرینی های محلی

ناصر محمدی کارشناس اقتصادی استان مرکزی با اشاره به اینکه شیرینی های محلی بخشی از فرهنگ بومی مردم ایران را شامل می شود و از سویی نوع تولید آن در انحصار افراد بومی در روستاها وشهرهای دور و نزدیک است افزود: باید زمینه ای فراهم شود تا شیرینی های محلی به نام منطقه ای که تولید می شود ثبت شود و از سوی دیگر از وجود این شیرینی های برای صادرات کالاهای ایرانی استفاده شود.

وی گفت: در زمانی که خلاقیت های منطقه ای از سوی بخی کشورها کپی برداری می شود و میلیون ها دلار سود به جیب می زنند قابلیت های دست نخورده ای چون شیرینی های محلی فرصتی برای توسعه صادرات و نشان دادن و معرفی در عرصه جهانی است که البته نیازمند توجه مسئولین و ایجاد زمینه های تولید انبوه وصادرات آن است.

حال نراق شهر تاریخی کشورمان در استان مرکزی این روزها شیرین کام در جشنواره جوز قندی خویش به سر می برد و در انتظار مسافران برای خوردن جوز قندی و ایجاد زمینه های معرفی جهانی این شیرینی منحصر به فرد و مقوی است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.