بررسی و تعریف مسائل مدیریت شهری در اراک
کد مطلب: 47451 | تاریخ ارسال: 19 سپتامبر 2012 |دکتر مهدی عربی : امروزه در مقیاس جهانی ، انواع متنوعی از رویکرد ها در خصوص مدیریت شهری قابل مشاهده است که ازمیان آنها 2 رویکرد در شهرداریهای ایران بیشتر دنبال می شود: / رویكردی كه شهرداری را صرفا سازمانی خدماتی می داند. / رویكردی كه از شهرداری به عنوان نهادی اجتماعی انتظاری بالاتر دارد.
دو رویكرد غالب و فراگیر در مدیریت شهری ایران :
1- رویكردی كه شهرداری را صرفا سازمانی خدماتی می داند. این رویکرد، ساختار سنتی و دستوری داشته و آنچه که در چند دهه قبل، حاکم بر روابط میان شهر و شهرداری و نهادهای دولتی بالا دست برقراربود، بصورت دستوری ، انتصابی و فارغ از در نظر گرفتن فنون ، سلایق و نگرشهای اجتماعی حاکم بر جامعه بود.
2- رویكردی كه از شهرداری به عنوان نهادی اجتماعی انتظاری بالاتر دارد:
در رویکرد دوم علاوه بر ارایه خدمات شهری توقع بیشتری از شهرداری دارد و انتظار دارد شهرداری بین كالبدشهر، فعالیت های شهری و شهروندان ارتباطی منطقی و متناسب برقرار سازد و همگام با عملیات عمرانی و خدمات شهری نگاهی فرهنگی و اجتماعی به شهر داشته باشد.
اگر برخی از كلان شهرهای جهان امروزه با تراكم معضلات اجتماعی، بزهكاری، تشویش ، خشونت، پرخاشگری، و آلودگی شناخته می شوند دلیل آن چیزی نیست جز غفلت از ابعاد و جنبه های فرهنگی و اجتماعی در فضای زیست شهری.
خلاصه مسائل شهر و شهرداری اراک:
دغدغه دائمی در شهر اراک، سازگار نمودن تغییرات تكنولوژیك با تغییرات اجتماعی و فرهنگی است : بخاطر سیر تاریخی مرکزیت صنعتی و سپس سیاسی استان، ساختارهای جمعیتی پیشین، نرخ و تنوع مهاجرتی، اسباب شهرسازی ناموزون و سازمان کالبدی- فضایی آشفته، برای مدتی طولانی ( حداقل بیش از 5 دهه) گریبانگراراک بوده است.
ساختار ارگانیكی شهر اراک :
– سطح مراودات اجتماعی بسیار پر حجم اما سطحی، گذرا، ناپایدار و نسبتا رسمی است.
– بیشتر از آن كه هنجارهای سنتی، شكل روابط بین شهرنشینان را تعیین كند، این قانون و هنجارهای رسمی است كه بر روابط اجتماعی سنگینی می كند.
– روابط بین مردم از عمق و كیفیت كافی برخوردار نیست.
– كمتر تامین شدن نیاز به تعلق اجتماعی
نیاز به توسعه روابط اجتماعی
– آن چه که تلاشها در جهت نیاز به توسعه روابط اجتماعی در شهر اراک را تا حد زیادی خنثی كند، بافت و ساختار كالبد و شكل انجام فعالیت در شهر است.
– آیاباید نقل قول ها و سخنان سالیان پیش، امروز و فرادها تداوم یابد ….!!؟
– ارتقاء حس تعلق اجتماعی، هویت یابی و تامین نیازهای عاطفی شهروندان چه شده است؟
راه را بیراهه نرویم و نسخه های وارداتی برای شهرمان نپیچیم!!؟
– باید در برنامه ریزی شهری و مدیریت شهری اراک، بتوان به گونه ای این بافت و ساختار و فعالیت ها را تنظیم كرد تا به توسعه تعاملات و ارتباطات عمیق و كیفی عناصر و منابع انسانی كمك كند.
برخی از موانع ساختاری شهر اراک كه مانع از توسعه سطح روابط و تعاملات اجتماعی عمیق می شوند عبارتند از :
– بافت و معماری غلط بناها، میادین، خیابان ها، و بازار
– طراحی غلط و استقرار ناصحیح بخش های مختلف مسكونی، تجاری، اداری و فرهنگی
– آشفتگی ظاهری در مناظر و مرایاء شهر به نحوی كه این آشفتگی بصری در روح و روان شهروندان تاثیر منفی به جای می گذارد.
از جمله راه هایی كه می توان این وضعیت را اصلاح كرد،
– پیوند زدن بین جنبه های زیباشناختی، فرهنگی و هنری با وجوه مختلف زندگی جمعی:
– تبدیل گذرگاه های پیاده به باغ راه ها، ارایه جلوه های بصری بدیع و چشم نواز بر دیوارها و بناهای شهر،
– توسعه فضای سبز،
– ایجاد فرصت های جمعی برای گذران اوقات فراغت (از جمله سالم سازی و مناسب سازی بوستان ها و پارك ها برای حضور خانواده ها)،
– اصلاح شكل استقرار واحدهای مسكونی، تجاری، اداری به گونه ای كه شهر را در دسترس و دریافت خدمات را آسان سازد.
– سازه های شهری و نیز فعالیت های اجتماعی در شهر، باید به گونه ای با مقتضیات فرهنگی و اجتماعی پیوند داشته باشند (عامل کاهش قابل توجه آشفتگی آرامش درونی و ذهنی شهروندان)
طرحهای ضربتی و مأموریت های ویژه شهرداری اراک
الف) معاونت اجتماهی فرهنگی
طرح تهیه نمادهای فرهنگی اراک
با محوریت ورود مساجد ، شورایاریهای محلات
کمک به تنظیم محورها و شاخص های گواهینامه اعتبار محله
طرح انگیزشی حضور محلات در ایام ا… با هویت خاص محله
شناسایی و تدوین تاریخ تأسیس محله، مشاهیر وپیشکسوتان
شناسایی و تدوین تقویم ماندگار اراک
همراهی صدا و سیمای ارک و اعلام مناسبت ها
طرح اسطوره شناسی، یادواره شهدا و سرداران نامدار
طرح قدمت شناسی تاریخی معابر و ایجاد هویت کسبه ای
شناسایی یکی از محدوده های فعال روزمره اجتماعی بعنوان « پیاده در شبکه »
طرح تأمین و بهبود سلامت مردم حاشیه نشین شهر
سلامت مردم حاشیه نشین شهر در خطر است
روحیه سازی در شهر اراک ؛چگونه؟ نیازها و راهکارها
به گفته جامعه شناسان شادی یک پدیده زودگذر و لحظهای است اما نشاط یک احساس بادوام و پایدار است. انسان زمانی در جامعه احساس نشاط می کند که نیازهای خود را از طریقی که متناسب با هنجارهای جامعه باشد، برآورده کند.
بروز نشاط اجتماعی بستگی به عوامل بیرونی و درونی افراد دارد. نشاط اجتماعی یک امر سطحی و زودگذر نیست که بتوان با برنامههای سطحی و ناپایدار به آن دست یافت
چگونگی تحقق امنیت روانی در جامعه شهری اراک
هرگونه تهدیدی نسبت به امنیت روانی جامعه به معنا و مفهوم تهدید سلامت جامعه و نابودی و متلاشی شدن همگرایی و انسجام آن می شود.
فعال سازی سامانه پیشنهاد گیرنده
تدوین استراتژی پیشنهادات
فایل ورود :
اطلاع رسانی
پیام سازی ها نماد شهری بخود می گیرند.
شفاف سازی مالی: مشخص کردن کمینه ها و بیشینه های هزینه
اعتماد سازی سطح اول
– ترویج مکانیزمهای انگیزشی
– افزایش ضریب انتقاد پذیری همکاران شهرداری
مرحله افکارسنجی نوع اول
نصب بیلبوردها با نمادهای ترغیبی
ایجاد زمزمه های عملیات تعاقبی پیوند دار و گستره پذیر (مردم نهاد)
طرح ریزی سامانه های زیرساختی منطق پذیر منطبق با استاندارد
جلب افکار عمومی اراک و نمایه های شهروندی
دانه بندی تراکمی نمایه های شهروندی
تنظیم مشوق های بصری
ب) معاونت هماهنگی و برنامه ریزی
تهیه مقدمات طرح ریزی مجتمع اقتصادی غرب کشور
تهیه مقدمات طرح ریزی «مرکز بورس اقتصادی غرب» با محوریت بازار صنایع کشور
تهیه مقدمات طرح جهادی ناحیه محور،
تهیه مقدمات طرح جهادی محله محور
دسته بندی، امکان سنجی مالی و هزینه ای طرحهای جهادی
اولویت بندی هزینه ای طرحهای جهادی
بازشناسی زیرپهنه ها و لندیوز های موثر شهری به منظور بار گذاری فعالیت های مولد و توان دار
ازیابی فرصتها و عرضه استراکچرهای طراحی نشده با فرصتهای سرمایه گذاری بخش خصوصی
بررسی نقاط سربه سر هزینه – منفعت تمامی پروژه های در حال انجام
بررسی و سنجش میزان درگیر پروژه ها و طرح ها و پروژه های در گیر و برنامه ریزی مقاطع زمانی و مکانی آنها
بازشناسی نقاط پیچیده و گره دار و آرایش نمودار هزینه ای آن
برنامه ریزی جهت خیزش ها و خزش های طرحهای موازی
امکان سنجی برون سپاری فعالیت ها
برون سپاری عبارت است از عمل انتقال بعضی از فعالیت های داخلی یک سازمان و واگذاری حق تصمیم گیری به عرضه کننده بیرون از سازمان بر اساس قرارداد. برون سپاری فقط مربوط به سازمانهایی که با شکست روبرو شده اند نیست; بلکه امروزه سازمانهای موفق نیز اهمیت این موضوع را به خوبی درک کرده اند.
طرح ، تدوین و پیگیری طرح جامع نماد بین المللی در اراک
تدوین برنامه اول
افق میان مدت چشم انداز شهر اراک در 96 و 400
مشکل شهرداری در شرایط کنونی کمبود نیروی انسانی متخصص
طرح پروژه بورس طرح تفصیلی
طرح حذف کاغذ، ایجاد اتوماسیون اداری هر پرسنل یک IP
ترافیک شهری : كمبود پاركینگ عمومی یكی از معضلات ترافیك شهر اراك است؛ به دلیل نبود و كمبود پاركینگهای عمومی در شهر اراك، تردد در نقاط مختلف به ویژه مركز شهر با دشواری انجام می شود و اكثر خودروها در مكانهای نامناسب و یا ممنوع پارك هستند.
پیگیری طرح ایجاد پاركینگ به شیوه مشارکتی، توافقی
طرح تنظیم ترافیک شهری
طرح اصلاح مقاطع و نودهای حساس بار سنکین
ایجاد پارك سوار منطبق با بافت
نصب دوربین های الكترونیكی كنترل تخلفات راهنمایی و رانندگی
طرح « امکان سنجی و ایجاد محور BRT
طرح ايجاد جايگاه تردد معلولان در معابر شهري
ج ) معاونت مالی و ادرای
ایجاد امنیت سالم سرمایه گذاری ( امنیت باز بدون حاشیه ) + جذب سرمایه گذار، تغییرضریب بهره وری از زمان در پروژه های شهری اراک ، مهمترین فاکتور برای سرمایه گذاربسته هاي حمايتي ويژه.
پیگیری مطالبات شهرداری اراک از نهادهای دولتی و تدوین راهکارهای عملیاتی وصول مطالبات
تهیه مقدمات بورس طرح تفصیلی شهر و برنامه های مشارکت اقتصادی
طرح تهیه نمودار شبکه فعالیت در شهرداری اراک
طرح مدیریت بر قانون ارزش افزوده:
ورود به مبحث تولیدکنندگان بزرگ مقیاس
ورود به مبحث مدیریت مصرف
طرح بودجه بندی ناحیه محور در محلات مولد توان دار
طرح بودجه بندی ناحیه محور در محلات غیر مولد و ناتوان
طرح آمایش کسری حساب از منابع بورس تفصیلی
طرح عملیات جذب سرمایه زیرساخت مجتمع اقتصادی غرب کشور
طرح جذب سرمایه در برج ملی صنایع
طرح کسب درآمدهای تبلیغی انواع کالاها و صنایع بومی و غیر بومی
طرح بازشناسی و بازیابی سلیقه های سرمایه گذار در بافتهای شهری
توانمندسازی شهرداری برای امکان ورود به بورس وخرید از آن. شهرداری اراک توان خرید نقدی در بورس را ندارند و باید برای رفع این مشکل اقدامی عملی کرد.
امکان سنجی مالی و هزینه ای طرحهای جهادی
اولویت بندی هزینه ای طرحهای جهادی
امکان سنجی منابع قابل وصول
تدوین استراتژیهای پلکانی منابع قابل وصول به منظور وصول در کوتاه ترین زمان ممکن
کمینه دار نمودن منابع و درآمد های ممکن الوصول به روش ترغیب تفاصلی هزینه ها و جرایم.
آزادسازی بخشی از نیروها به چانه زنی سیاستگذاریهای بالا دست
ادامه فرایند تعامل دو سویه میان مسئولین و وزارتخانه های موثر در موضوعات خاص شهری اراک
تعیین اولویت های پیگیری چانه زنی بالا دست
تعیین ارزش سرمایه گذاری زیرساختها در بخش خصوصی
تعیین میزان فعالیت سرمایه گذاری های مشترک
افزایش بازوی مولد مشارکتی
تعامل دو سویه میان بخش خصوصی
جهت دهی به انواع منابع سرمایه های راکد درتولیدهای چند سویه و مولد شهری
بازشناسی، ازیابی مالی و هزینه ای نقاط پیچیده و گره دار و آرایش نمودار هزینه ای آن
ازیابی مالی و هزینه ای خیزش ها خزش های طرحها و پروژه ها
پیگیری خلاقیت جهت ارائه خدمت در كوتاهترين زمان و با سرعت به شهروندان
هر حركت رو به رشد نيازمند خلاقيت مي باشد . هدف ما در مجموعه شهرداري درآمدزايي با شاخص ارائه خدمت در كوتاهترين زمان و با سرعت به شهروندان در نظر گرفته شود.
بسته هاي حمايتي ويژه به منظور حضور و مشاركت سرمايه گذاران و بخش خصوصي
د ) معاونت فنی و عمرانی
پیگیری و ارزیابی پروژه های نیمه تمام
طرح ضربتی روسازی و بهسازی آسفالت معابر
شناسایی اولویت های طرح
گزارش هفتگی اولویت های باید انجام به منظور اطلاع رسانی به مردم و تنظیم بار شبکه ترافیکی
طرح پروژه تقاطع غیرهمسطح
طرح امکان سنجی تونل شهری
طرح زیر ساخت « پیاده در شبکه » : محدوده بدون ماشین»
طرح ضربتی تسطیح و سایر عملیات مهندسی موقعیت گندابها و ماندابها
طرح امکان سنجی پروژه فرهنگی تفریحی تپه مستوفی
بهره برداری مشترک از پروژه با سرمایه گذاری بخش خصوصی
طرح احداث یک کارخانه سیمان با مشارکت بانکها و بخش خصوصی.
ه ) معاونت خدمات شهری
بازشناسی موقعیت های اضطراری در سطح شهر
گزارشهای مردمی
بازشناسی موقعیتهای زیست محیطی بحران افرین
پیگیری سند سلامت و توسعه شهری و مطالبات اراک از سند مذکور
راهاندازی مجتمعهای بزرگ چند منظوره
امکان سنجی گردشگری پایدار شهری
برنامه های استراتژیك پنج ساله، چشم انداز بیست ساله
برنامه بازسازی بافت های فرسوده:
فراخوانی موثر از چهار عامل اصلی در مسیر بازسازی بافت های فرسوده
دولت، شهرداری ها و در كنارشان شوراهای اسلامی شهر، مردم و بانك ها.
مشکل عرضه قیر در بورس باعث شده تا شهرداریها از خرید قیر ناتوان باشند و عملا آسفالت در شهرها به آرزو مبدل شود.
آذر شروع عملیات طرح جهادی زمستانه
طرح بهسازی نماد شهری در محدوده های مبلمان پذیر: محوطه سازی عرصه های عموی وخصوصی ( جداره ، برو کف و عناصر و المانهای مزاحم ) در خیابانهای محله – محور و منطقه – محور
ابتدا شهرداري با ارائه خدمات مناسب و در خور شان شهروندان زمينه جلب مشاركتهاي مردمي در پرداخت عوارضات خود در زمينه هاي مختلف
بررسی ضرایب ” همسانی” در بین اجزای مبلمان شهری و ایجاد همسانی منطقی
طرح جهادی نوع 2 ( ناحیه محوری و محله محوری )
ابتدا شناسایی نقاط هدف موثر
وارد ساختن اندیشه های اجتماعی و افکار عمومی محلات به طرح فراساخت مجدد
تدوین سلیقه های کاربردی
دسته بندی، امکان سنجی مالی و هزینه ای
اولویت بندی هزینه ای
طرح ضربتی محیط زیست سالم ( با همکاری وزارت و بهداشت ارگانهای موثر )
طرح ضربتی امحاء کلونی های جانوران موذی
طرح ضربتی شناسایی و موقعیت یابی گندابها و ماندابها
بررسی و تدوین شیوه های دفع زباله
طرح ناحیه سبز
همایش بازیابی ، اصلاح و بهبود خدمات شهری اراک
طرح کیفیت دهی به فضای سبز
طرح پایه ای فضای سبز
آسیب شناسی فضای سبز شهری اراک ( مرحله کارشناسی-اداری)
طرح انگیزشی ارائه بهترین شیوه های نگهداری و دوره دفع زباله
طرح های صنعتی – خدماتی : بکارگیری قانون مدیریت پسماند
بازشناسی پتانسیل های اقتصاد شهری با محوریت گذران اوقات فراقت و تبدیل فرصت رودخانه
طرح مشارکتی توسعه بوستان در بافته های فشرده و بسیار کمبود.
بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد مجموعه مدیریت شهری:
بررسی های تاریخی نشان می دهد که سابقه مدنیت و شهر نشینی در ایران یکی از طولانی ترین سوابق شهر نشینی در جهان است و این بیانگر قدمت دانش و تجربه مدیریت شهری در سرزمین کهن ایران است . اما با وجود چنین سابقه درخشانی ، متأسفانه تصویر وضع موجود سیستم مدیریت شهری در ایران ، تصویر مغشوش و نامتعادل بوده که علیرغم تغییرات حاصله در مقتضیات زندگی امروزی ، پیچیده شدن مسائل شهری و گسترش حیطه وظایف و مسئولیت شهرداریها ، هنوز هم قانون مصوب 1334 ( علیرغم اصلاحات و افاضات متعدد ) به عنوان قانون اصلی در شهر وظایف شهرداریها تلقی می گردد .
امروزه شهرداری در ایران به جای آنکه سازمانی فرا بخشی باشد ( همچنان که در کشورهای متمدن مرسوم است ) تبدیل به سازمانی شده که با از دست دادن تدریجی بخشی از وظایف و اختیارات خود ، وظایف بدون متولی و یا وظایفی را که اصطلاحاً بر زمین مانده اند را بر عهده گرفته و توافقی را هم در خصوص محدودۀ وظایف مذکور با سازمانهای ذیربط دولتی حاصل نیامده است و از سوی دیگر روز به روز توقعات عمومی و حتی انتظارات مسئولان دولتی از شهرداری رو به افزایش است که در جامعه مدنی ، نهادهایی که موجودیت خود را از آراء و تمایلات مردم کسب می کنند . در حقیقت باید به نمایندگی از مردم ، نقش مؤثری در اداره امور محلی ایفا نمایند و به واسطه وجود شورای شهر ، مردمی و غیر دولتی بودن مهمترین ویژگی شهر داری ها به شمار می رود اما به دلایل فراوان سیستم مدیریت شهری و شهرداریها در ایران تا کنون انتظارات به حق مردم را محقق نساخته است . برخی از عوامل مؤثر در ضعف عملکرد شهرداریها به شرح ذیل است :
1- نامشخص بودن جایگاه اصلی شهرداریها به عنوان سازمانی مردمی و فرابخشی در نظام مدیریت شهری ، بدلیل وجود ابهاماتی در نحوۀ تعامل ، هماهنگی و ارتباط آن با سازمانها و ادارات متعلق به نظام اداری مرکزی
2- عدم تطابق بین وظایف و مسئولیتهای متنوع شهرداریها با مجموعه امکانات و اختیارات قانونی آنها .
3- عدم تطابق بین ساختار سازمانی و شرح وظایف شهرداریها با پدیده ها ، مشکلات و مقتضیات زندگی مدرن امروزی
4- یکسان بودن شرح وظایف شهر داریها در سراسر کشور بدون توجه به تنوع و تفاوت اساسی بین مردم جوامع گوناگون شهری در ایران .
با عنایت به موارد فوق و با استناد به قانون شرح وظایف و اختیارات شورای شهر ، جایگاه و موقعیت نمایندگان مردم نیز در مجموعه مدیریت شهری ، مبهم و مغشوش بوده و حیطه و عمق وظایف این شورا در نظام مدیریت شهری کاملاً روشن و شفاف نیست و در چنین شرایطی ، از طرفی افزایش سطح انتشارات و توقعات مردم از نمایندگان خود در شورای شهر به دلیل عدم آگاهی کامل نسبت به حیطه وظایف و اختیارات قانونی آنها و از طرف دیگر وجود عناصر و نهادهای متعدد مؤثر در مدیریت شهری که خرج از کنترل و دسترس نمایندگان مردم هستند ، موجب بروز نارضایتی و دلسردی در بین مردم شده است .
لذا در این نوشتار با بررسی و تبیین اختیارات و مسئولیتهای قانونی مجموعه عناصر مؤثر در مدیریت شهری مانند شهرداری ، شورای شهر ، وزارت کشور ، مسکن و شهر سازی و … سعی شده است با تنویر افکار عمومی ، مردم شریف کرمانشاه را در ارزیابی عملکرد واقعی مدیران جامعه و نمایندگان خود یاری دهیم .
عناصر مؤثر در مدیریت شهری :
الف ) شهرداری:
شهرداری به عنوان مهمترین عنصر مدیریت شهری ، از جایگاه خاصی در نظام سازمان های اداری کشور برخوردار است . شهرداری به لحاظ حقوقی و اداری ، جزء مؤسسه های عمومی محسوب می شود .
با این مفهوم شهرداری یک نهاد عمومی اما غیر دولتی است که اقتدار و رسمیت آن ناشی از رأی مردم یا نمایندگان مردم است و در قلمرو وظایف خود بایستی دارای استقلال عمل باشد .
اما با این حال در ایران هیچگاه شهرداریها به طور کامل از این استقلال قانونی برخوردار نبوده و علاوه بر آن قوانین موجود ( از جمله ماده 53 قانون تشکیلات شورای اسلامی ) موجب شده شهرداریها به شدت تحت کنترل و نظارت وزارت کشور و سازمانها و مقامات محلی تابع آن مانند استاندار و فرماندار باشند و وجود چنین روابط و دیدگاهی نسبت به شهرداری، اصلی ترین عامل در نقض اختیارات و مسئولیتهای آن است .
ب ( عناصر مؤثردر مدیریت شهری در سطح ملی و منطقه ای)
در کشورهایی با ساختار حکومتی تمرکزگرا مانند ایران ، دولت مرکزی در اداره امور محلی نقش گسترده ای رابصورت مستقیم و غیر مستقیم ایفا می کند و در این راه بخش عمده ای از امور محلی را به صورت متمرکز در اختیار سازمانهای تابعه اش قرار می دهد و در این چار چوب عناصر ملی مؤثر در مدیریت شهری عبارتند از :
وزارت کشور :
مهمترین عنصر ملی مؤثر در مدیریت شهری و شهر داری های ایران وزارت کشور است و یکی از علل عدم استقلال شهرداری ها در نوع ارتباط آنها با وزارت کشور است و شهر داریها در ایران از بدو تأسیس به عنوان شعبه های تابعۀ وزارت کشور محسوب گردیده و علاوه بر مقامات این وزارت خانه مانند وزیر کشور ، معاون هماهنگی امور عمرانی ، دفتر فنبی و اداره کل شهرداریهای وزارت کشور ، تابع استانداری به عنوان مؤثرترین سازمان در مدیریت شهری در سطح منطقه ای بوده است .
وظایف وزارت کشور در قبال شهرداری ها بر اساس قوانین و آئین نامه ها ، بسیار گسترده و متنوع است که برخی از مهمترین آنها عبارتند از :
1- نظارت بر اجرای کلیه قوانین ، آئین نامه ها و مقررات مربوط به شهرداریها .
2- تعیین نیازمندیهای اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی منطقه ای و محلی و تشخیص اولویت آنها .
3- تصویب برنامه های عمرانی و نو سازی شهر داریها .
4- تهیه و تنظیم معیارها ، ضوابط و استاندارهای فنی و عمرانی .
5- تصویب محدوده خدماتی شهرداریها و حریم شهرها.
6- صدور حکم انتصاب شهروندان (شهرهای کمتر از …/..2 نفر توسط استاندار و شهرهای بزرگتر توسط وزیر کشور )
7- تصویب دستورالعملهای مربوط به امور مالی و معاملات شهرداریها .
8- صدور اجازه شروع وصول عوارض نوسازی و وصول عوارض متمرکز و توزیع آن بین شهرداریها .
9- تخصیص اعتبارات و کمکهای بلاعوض دولت به شهرداریها .
10- تصویب سازمانهای اداری شهرداریها و تهیه مقررات استخدامی .
11- انتخابات شوراهای شهر و اعمال نظارت قانونی بر امور کلیه شوراها .
وزارت مسکن و شهر سازی :
1- رابطه وزارت مسکن و شهر سازی و سازمان مسکن و شهر سازی بعنوان سازمان محلی آن را ، با شهر داری با محورهای زیر می توان بررسی نمود :
پیشنهاد و تهیه طرح توسعه شهری و نظارت بر حسن اجرای برنامه های مصوب توسعه شهری توسط شهرداری که در صورت بروز اختلاف نظر بین سازمان مسکن و شهر سازی و شهرداری در خصوص طرح مصوب ، نظریه کمیسیون ماده 5 استان و در حالت وجود مغایرت های اساسی نظریه شورای عالی شهر سازی و معماری ملاک عمل است .
2- اجرای پروژه های عمرانی دولتی یا اعتبارات ملی در شهرها .
3- تهیه و اجرای طرح های آماده سازی زمین با هدف توسعه شهرها مطابق نامه های مصوب .
4- تهیه، تصویب و ابلاغ معیارها ، ضوابط و آئین نامه های شهر سازی .
سازمان مدیریت و برنامه ریزی :
شهرداری ارتباطی غیر مستقیم و از طریق وزارت کشور و استانداری با این سازمان داشته و ارتباط بودجه ای آن مشتمل بر بودجه های عمران شهری ، کمک های بلاعوض و اعطای وام می باشد .
ج) عناصر محلی مؤثر بر مدیریت شهری :
مدیریت شهری در سطح ملی را می توان به عنوان مجموعه ای از عناصر رسمی و غیر رسمی تعریف کرد که اداره امور شهر را به عهده داشته و یا در آن مؤثرند ، این عناصر با اختیارات و ابزارهایی که در اختیار دارند در سیاستها و برنامه های اجرایی نظام مدیریت شهری نفوذ کرده و سعی در انجام وظایف خود و یا مطابقت آنها با خواسته های خود را دارند .
شورای اسلامی شهر :
مهمترین نهاد محلی که بر اساس اصل صدم قانون اساسی حق دخالت در اداره امور شهر و نظارت بر حسن انجام وظایف مدیران محلی را دارد ، شورای اسلامی شهر است که اعضای آن به عنوان نمایندگان افکار عمومی با رأی مستقیم مردم انتخاب می شوند .
مطابق « قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران » مصوب 1/3 /1375 شرح وظایف 29 گانه شورای شهر در ماده 71 تعیین شده است که با توجه به آن به نظر می رسد مؤثرترین عامل در مدیریت شهری ، بایستی شورای شهر باشد .
اما در طول دوره اول شوراها ، ثابت شد که قانون مذکور کافی نبوده و ضمانت های اجرایی لازم برای انجام وظایف شورای شهر در آن وجود ندارد .
در ذیل برخی از وظایف شورای شهر آمده است :
1- انتخاب شهردار به مدت 4 سال ( حکم انتصاب به وسیله وزیر کشور یا استاندار صادر می گردد)
2- تصویب آئین نامه های پیشنهادی شهرداری ( با رعایت دستور العملهای وزارت کشور )
3- تصویب اساسنامه مؤسسه ها و شرکت های وابسته به شهرداری ( با تأئید موافقت وزارت کشور )
4- تصویب بودجه ، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بوجه سالانه شهرداری و شرکت های وابسته به آن .
5- تصویب لوایح و برقراری یا لغوعوارض شهر و تغییر نوع و میزان آن ( با در نظر گرفتن سیاستهای دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می شود )
6- تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمانهای وابسته .
7- وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاری و مسیرهای تأسیسات شهری .
8- تصویب نرخ کرایه وسائط نقلیه درون شهری .
9- نظارت بر اجرای طرحهای مربوط به ایجاد و توسعه معابر ، خیابانها و میادین و فضای سبز و تأسیسات عمومی شهر .
10- تصویب نامگذاری معابر ، خیابانها ، کوچه ها …
11- بررسی و شناخت کمبودها ، نیازها و نارسائی های حوزه انتخابیه و تهیه طرحها و پیشنهادات اصلاحی و ارائه به مقامات مسئول ذیربط .
12- همکاری با شهرداری جهت تصویب طرح حدود شهر با تأیید وزارت کشور و مسکن و شهرسازی .
همانطوری که مشاهده می شود وظایف شورا اکثراً به نهاد شهرداری محدود شده و قدرت و اختیارات لازم جهت تصمیم گیری و سیاستگذاری بر تمام عناصر و سازمانهای مؤثر در مدیریت شهری را ندارد .
دیگر عناصر محلی مؤثر بر مدیریت شهری :
از دیگر عناصر رسمی محلی می توان از شورای اداری شهرستان ، شورای تأمین شهرستان و ادارات آب و فاضلاب ، برق و گاز و مخابرات و فرمانداری نام برد اما علاوه بر عناصر و عوامل رسمی ، سیستم مدیریت شهری متأثر از عوامل و سازمانهای غیر رسمی مانند جریانها و جناحهای سیاسی و کانون های قدرت شهری نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، سرمایه داران و صاحبان عوامل اقتصادی ، ائمه جمعه مجامع و گروه های متخصص ذیربط در عمران شهری مانند نظام مهندسی و … نیز هست .