امروز امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Friday, May 03, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



حداقل، آلودگي صوتي را در اراك كنترل كنيد…

کد مطلب: 47051 | تاریخ ارسال: 12 سپتامبر 2012 | چاپ صفحه

به قلم محمد اشجاری / براي آلودگي هوا كه كاري نكرديد! حداقل،آلودگي صوتي را در اراك كنترل كنيد.

يه روز جمعه داشتم از باغ ملي اراك به سمت محسني و قائم مقام حركت مي كردم كه با خودم گفتم سکوت در برخی روزهای تعطیل برای اهالی شهرهای بزرگ و شلوغي مثل اراك که به انواع سر و صداها عادت کرده‌اند، بسیار دلپذیر است و آرامش و آسايش ناشی از زندگی در یک محیط آرام برای ما اراكي ها دیگر تبدیل به یک رویا شده است، اما شاید کمتر کسی در یک روز تعطیل به این موضوع فکر کند که چگونه می‌توان به حل معضل آلودگی صوتی کمک کرد؟ آن هم در شرایطی که بسیاری از صداهای گوشخراش را، خود ما خواسته یا ناخواسته ایجاد می‌کنیم.
حتماً با خودروهایی مواجه شده‌اید که صدای بلندگوي آنها از شعاع چند متری گوش را می‌آزارد یا برخی رانندگان که با کوچک‌ترین توقفی از سوی خودروی جلویی بلافاصله بوق ماشین را به صدا درمی‌آورند یا از آن بدتر اگزوز ماشین یا موتور خود را طوری دستکاری می‌کنند تا حداکثر صدا را ایجاد کند. اما جالبتر از همه آنها همين صداي دلخراش بلندگوهايي است كه براي خريد و فروش به محله ها و زير پنجره منازل مي آيند و بدون اينكه كسي مزاحم آنها شود از مردم بيچاره آسايش و آرامش را مي گيرند.
متاسفانه مشخص شده است که در ايران بیشتر مراکز آموزشی و درمانی نيز در معرض آلودگی‌های صوتی بیش از حد استاندارد قرار دارند. مثال همين بيمارستان وليعصر خودمان در اراك.
اما متاسفانه با وجود اينكه تهران در جهان رتبه اول را در آلودگي صوتي دارد بازهم در ايران و بخصوص در استان مركزي و شهر بسيار شلوغ اراك ، آلودگي صوتي نسبت به ساير آلودگي ها در اولويت پائين‌تري قرار گرفته است، شاید چون آلودگی صوتی آثار کوتاه مدت ندارد، چندان جدی گرفته نمی‌شود، به عنوان مثال اگر آلودگی هوا افزایش یابد و از حد مجاز تجاوز کند، مدرسه‌ها، اداره‌ها و سازمان‌ها تعطیل می‌شود، اما به دلیل آن که عوارض آلودگی صوتی نامشخص و نامرئی است، مانند آلودگی هوا در برابر آن واکنش نشان داده نمی‌شود.چرا كه خطرات بهداشتي ناشي از آن به سرعت قابل رؤيت نمي‌باشد؛ هرچند كه شايد پرسيده شود حالا كه اينهمه درباره آلودگي هوا يا آب اراك مي گوئيم چه مي شود كه اگر درباره آلودگي صوتي چه شود؟
اين انديشه مرا به مطالعه مختصري وا داشت كه طي آن دريافتم پزشكان در يك مطالعه جديد هشدار دادند افرادي كه در نزديكي خيابان‌هاي پر ترافيك زندگي مي‌كنند، بيشتر در معرض خطر حمله قلبي هستند. كمبود خواب و نداشتن خواب راحت و كافي به دليل سر وصداي زياد و افزايش استرس در اين افراد،‌احتمال بروز حمله قلبي را در آنها افزايش دهد. و توصيه كرده بودند كه اگر در يك شهر بزرگ زندگي مي‌كنيد هر چند ممكن است خودتان اتومبيل نداشته باشيد اما خودروها و اتومبيل‌هاي ديگران مي‌توانند به سلامت شما آسيب برسانند.
پس نبايد از اين موضوع غافل شد كه آلودگي صوتي به عنوان يكي از معضلات زيست محيطي ، بسياري از شهروندان اراكي را رنج مي دهد و واقعيت اين است كه آلودگی صوتی بیماری بی صدائیست که تاثیر خود را بر جسم و روح فرد باقی می‌گذارد و نه تنها بر شنوایی و سلامت قلب و عروق تاثیر می‌گذارد، که حتي موجب اضطراب، سردرد ، خستگی، افزایش فشار خون زود رنجی و تحریک رفتارهای ضد اجتماعی، ضعف سیستم ایمنی بدن و خشونت طلبی، مختل شدن رشد کودکان، پرخاشگری سوءهاضمه و مشکلات گوارشی، آسیب پذیری در مقابل بیماری‌های ویروسی و عفونی،و کاهش تمرکز می‌شود و این در حالی است که سر و صدا را می‌توان با روش‌های علمی و فنی کاهش داد.
در ایران نیز دولت برای مقابله با آلودگی‌های صوتی و کنترل آن در مکان‌های مختلف با مصوبه‌ای، «حد مجاز آلودگی» را برای مناطق مختلف شامل مسکونی، تجاری، صنعتی و اداری تعیین کرده است.اما متاسفانه اجراي آن چنان که باید مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.
اما بايد هشدار بدهيم به مردم و مسئولان كه طبق نظر متخصصان شنیدن صدایی با شدت صوتی ۱۰۰ دسی‌بل (واحد اندازه‌گیری شدت صوت) به مدت ۱۰ دقیقه، نیاز به استراحتی به مدت ۲۰ دقیقه در محیطی کاملاً آرام دارد تا آثار آن را جبران کند. اين درحالي است كه اگزوز موتور سیکلتها در حالت عادي 90 دسیبل صدا تولید می کنند. واي بر اهالي محله هايي كه خيابانشان همچون خيابان خانه معلم و پارك احسان به پيست موتور سواري تبديل شده و هيچ كسي هم از حقوق آنها صيانت نمي كند.
راه‌های کاهش آلودگی‌های صوتی
ـ اول اينكه نمايندگان محترم مجلس بپرسند كه چرا اين قانون اجرا نمي شود و چرا در هنگام ساخت موتورسیکلت‌ها و خودروهای سواری و باری استانداردهای جهانی آلودگی صوتی مورد توجه قرار نمي گیرد.
ـ باید مشاغلی که موجب آلودگی صوتی در مناطق مسکونی می‌شود، مانند کارگاه‌های آهنگری، صافکاری، جوشکاری، پرسکاری، تراشکاری و مانند آنها به خارج از مناطق مسکونی منتقل شود.كه بازهم بايد پرسيد كه چرا اين مهم براي خيابان شن كش و …. اتفاق نمي افتد.
ـ خروج ایستگاه‌ قطارهای بین شهری و پارکینگ‌های ترابری از مناطق مسکونی عامل مهمی در کاهش آلودگی صوتی به شمار می‌رود. كي قرار است راه آهن اراك خارج شود آقايان مسئول.
ـ از رفت و آمد خودروهای سواری و باری، قطارهای شهری و بین شهری، هواپیماها و سایر وسایل حمل و نقل که به دلیل طول عمر زیاد از رده خارج شده اند، جلوگیری شود. چه شد اجراي قانون اتومبيل هاي فرسوده.
ـ برای جلوگیری از استفاده مردم از خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌هایی که موجب افزایش آلاینده‌های صوتی می‌شوند و همچنین جایگزین کردن خودرو‌های عمومی که با استاندارد‌های جهانی ساخته شده‌اند، با استفاده از رسانه‌های عمومی فرهنگ سازی شود.
ـ پلیس راهنمایی و رانندگی، شرکت‌های کنترل کیفیت هوا و سایر سازمان‌های مسئول باید با نظارت کامل با کسانی که موجب آلودگی صوتی می‌شوند و یا از وسایل آلوده کننده صوتی استفاده می‌کنند براساس قانون برخورد جدی کنند. البته خواهش ميكنم از بلندگوي وانتي ها شروع كنيد.شما را به خدا كاري كنيد تا بيشتر از اين ديوانه نشده ايم.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.