امروز امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Sunday, May 19, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



عوارض جدی مصرف داروهای چاقی و لاغری تبلیغ شده در ماهواره

کد مطلب: 46918 | تاریخ ارسال: 11 سپتامبر 2012 | چاپ صفحه

كارشناس كمیته تجویر و مصرف منطقی دارو در دانشگاه علوم پزشكی اراك نسبت به عوارض جدی مصرف داروهای تبلیغ شده در شبكه های ماهواره برای درمان چاقی و لاغری هشدار داد.

به گزارش مرکزی دیلی، دكتر ‘بهنوش مرزبان’ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بهترین درمان چاق و لاغری داشتن رژیم غذایی مناسب در كنار فعالیت فیزیكی و تغییر رفتار و شیوه زندگی است و مصرف داروهای شیمیایی در این خصوص چاره ساز نیست.

وی اظهار كرد: داروهای چاقی و لاغری ممكن است در كوتاه مدت كاهش و یا افزایش وزن را به دنبال داشته باشد اما این مسئله مقطعی است ضمن آنكه دامنه وسیعی از عوارض را در جسم و روان شخص به همراه دارد.

این كارشناس معاونت دارو و غذای دانشگاه علوم پزشكی اراك توضیح داد: یك گروه دارویی كه به صورت غیرعلمی برای چاقی و لاغری استفاده می شود ‘دیورتیك’ است كه با افزایش دفع ادرار باعث تقلیل آب بدن و كاهش وزن می‌شود ‌ولی این روش پایدار نیست و با نوشیدن آب و مایعات بلافاصله وزن به حالت قبلی برمی گردد.

دكتر مرزبان اضافه كرد: ملین ها نیز با تبلیغات غیرعلمی برای چاقی و لاغری توصیه می شوند كه این گروه دارویی اگرچه با افزایش سرعت تخلیه باعث كاهش جذب و در نتیجه سبب لاغری می‌شود ولی دفع غیرمنطقی ریزمغذی ها را باعث شده و عوارض جدی برای سلامت همراه دارند.

وی ادامه داد: داروهای ضداشتها نیز ترشح هورمون ‘سروتونین’ و ‘یاكاتكول آمین’ را در بدن افزایش داده و موجب بروز احساس سیری كاذب در فرد می شود.

كارشناس كمیته تجویز و مصرف منطقی دارو در دانشگاه علوم پزشكی اراك اضافه كرد: این داروها افزایش ضربان قلب، فشار خون، بی خوابی، ‌فراموشی، افسردگی و اختلال در نظم بدن را به دنبال دارد و مردم نباید خود را طعمه تبلیغات نادرست ماهواره ای برای مصرف آنها كنند.

دكتر مرزبان تصریح كرد: داروهای هورمونی نظیر ‘تیروكسین’ از دیگر داروهای غیرعلمی تجویزی برای چاقی و لاغری است كه موجب بروز عدم تعادل در بدن شده و به جای چربی ها عضلات را آب می‌كند.

وی خاطرنشان كرد: از نظر علم پزشكی استفاده از این داروها خطرناك است و به علت داشتن ضررهای جانبی فراوان سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.

كارشناس معاونت دارو و غذای دانشگاه علوم پزشكی اراك ادامه داد: داروهای كاهنده قند خون كه با تبلیغات سوء ماهواره ای طرفداران زیادی بین لاغرها دارد و معمولا قبل از غذا خورده می شود، با ورود به جریان خون راهی كبد شده و از افزایش قند خون جلوگیری می كند كه این مهم روند عادی ترشح انسولین را مختل كرده و با تاثیر بر روی مغز باعث ایجاد حس گرسنگی در فرد می شود.

دكتر مرزبان توضیح داد: داروی ‘متفورمین'(كاهنده قند خون)داروی ضد دیابت است و مصرف خود سرانه ی آن باعث بروز عوارضی شامل ضعف، افزایش خواب‌آلودگی، احساس سرما، درد عضلانی، درد اپی‌گاستر، احساس سبكی سر و از حال رفتن ناگهانی (غش) می شود.

وی عنوان كرد: این علایم ناشی از افت شدید قند خون (هیپوگلیسمی) است كه باید به محض بروز آن ها بلافاصله مصرف دارو قطع شود.

كارشناس كمیته تجویز و مصرف منطقی دارو در دانشگاه علوم پزشكی اراك تصریح كرد: مصرف خودسرانه قرص‌های چربی‌سوز كه اغلب حاوی كافئین و افدرین است نیز باعث افزایش تولید گرما در بدن شده و هنگامی كه دمای قسمت مركزی بدن افزایش یابد انرژی بیشتری سوخته می شود.

دكتر مرزبان یادآورشد: داروهای چربی‌سوز به علت كاهش سریع وزن طرفداران زیادی دارند اما عوارضی چون عصبی شدن و پرخاشگری، بروز دل درد، سردرد و برهم خوردن نظم ضربان قلب را در پی دارد.

وی خاطرنشان كرد: مهم ترین عوارض قرص های لاغری بدون تجویز پزشك، عصبی شدن بی‌دلیل، مشكلات قلبی، مشكلات گوارشی و كاهش جذب ویتامین‌های غذا است ضمن آنكه اثرات چاقی در فرد نیز موقتی است و پس از مدتی به وزن سابق بازمی گردند.

این كارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی اراك بهترین روش برای چاق شدن را ورزش و تحرك جسمانی و مصرف غذاهای پركالری زیر نظر متخصص تغذیه عنوان كرد.

دكتر مرزبان بیان كرد: مهم ترین مساله در دستیابی به وزن ایدآل و استانداردهای سلامتی اصلاح رفتارهای تغذیه، شناخت كالری مواد غذایی و استفاده مناسب آنان در تركیب سبد غذایی روزانه همراه با تحرك جسمانی مستمر است.

وی، تبلیغات ماهواره ای برای استفاده از كمربندهای لاغری حرارتی و لرزشی را نیز خطرناك دانست و گفت: هیچ یك از این وسایل باعث سوزانده شدن چربی‌ها نمی‌شوند و تاثیری در كاهش وزن حقیقی ندارند.

كارشناس معاونت دارو و غذای دانشگاه علوم پزشكی اراك افزود: كمربندهای حرارتی فقط آب را از بدن خارج می‌كنند كه بعد از مدت كوتاهی با جایگزین شدن آب همه چیز به حالت اول برمی‌گردد.

دكتر مرزبان توضیح داد: كمربندهای لرزشی نیز با ارتعاشی كه ایجاد می‌كنند باعث شكسته و جابجا شدن چربی‌ها می‌شوند و ممكن است به ظاهر باعث كاهش سایز شوند ولی چربی‌ها را به جریان خون هدایت كرده در محل های پرخطر مثل دور قلب یا كبد تجمع می دهد

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.