امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



اجباری شدن معاینات سلامت كاركنان دولت دراستان مركزی

کد مطلب: 46838 | تاریخ ارسال: 9 سپتامبر 2012 | چاپ صفحه

مدیركل امور اجتماعی استانداری مركزی گفت: بر اساس مصوبه شورای سلامت كشور، به زودی معاینات سالانه سلامت كاركنان دولت در این استان اجباری می شود.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، ‘غلامرضا فتح آبادی’ روز یكشنبه در نشست كارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مركزی افزود: آیین نامه ارتقای سلامت كاركنان دولت در شورای سلامت كشور مصوب شده و به محض ابلاغ آن به استان، دستگاه های اجرایی موظفند با بودجه خاص هر ساله معاینات سلامت كاركنان را انجام دهند.

وی اظهار كرد: در این آیین نامه علاوه بر معاینات سالانه سلامت، اصلاح محیط فیزیكی كار نظیر شرایط استاندارد نور، صندلی و میز كار، استفاده از وسایل ایمنی و كاهش آلودگی صوتی نیز لحاظ شده است.

مدیركل امور اجتماعی استانداری استان مركزی توضیح داد: منشاء اغلب بیماری های غیرواگیر نظیر سرطان ها، امراض قلبی و عروقی، فشار خون ، دیابت و سكته ها ، عادات غذایی نادرست، مصرف دخانیات، كم تحركی و زندگی پراسترس است و باید با گنجاندن سرفصل سلامت در آموزش های ضمن خدمت كاركنان دولت؛ در این خصوص فرهنگ سازی شود.

فتح آبادی بیان كرد: بر اساس آمار منتشره وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی هم اكنون 43د رصد مردم ایران اضافه وزن دارند و 39 درصد از مرگ و میرهای كشور ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است.

وی خاطرنشان كرد: 17 و نیم درصد جمعیت 15 تا 64سال كشور به فشار خون مبتلا هستند و 50 درصد مردم نیز كم تحرك می باشند.

مدیركل اموراجتماعی استانداری استان مركزی تصریح كرد: استان مركزی در شاخص های مذكور از شرایط كشوری تبعیت می كند و می بایست با همگانی كردن آموزش و ترغیب مردم به ورزش های جمعی گامی اساسی در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر برداشته شود.

فتح آبادی ادامه داد: بر اساس یك مطالعه علمی در شهرستان محلات 30 درصد كاركنان دولت به استرس و اضطراب دچار هستند و باید مطالعات آسیب شناسی سلامت در تمامی دستگاه های اجرایی اجرا شود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های غیرواگیر مركز بهداشت استان مركزی نیز در این نشست گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال 2020 علت 70 درصد مرگ و میرهای جهان بیماری های قلبی و عروقی خواهد بود.

دكتر ‘جواد جواهری’ افزود: درحال حاضر بیماری دیابت با شیوع پنج درصدی در مناطق روستایی و شیوع هشت درصدی در مناطق شهری یكی از بیماری های غیرواگیر رو به ازدیاد است كه به طور مستقیم با تغذیه ، كم تحركی جسمانی و مصرف زیاد مواد قندی و چربی ارتباط دارد.

وی عنوان كرد: پیش بینی شیوع بیماری دیابت تا دهه آینده 17 درصد جمعیت است و این مهم لزوم پرداختن به سطوح پیشگیری و آموزش را نشان می دهد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های غیرواگیر مركز بهداشت استان مركزی اضافه كرد: مطالعات علمی بیانگر آن است كه ‘چاقی’، ‘فشارخون بالا’ و ‘كم تحركی’ سه عامل خطر بیماری در استان مركزی است كه ضریب خطر آن در سن 15 تا 44 سال 18درصد و در سن 45 تا 64 سال 45 و دو دهم درصد است.

دكتر جواهری یادآور شد: برنامه مداخلات آموزشی تغییر نگرش و اصلاح رفتار در گروه های جنسی، شغلی و سنی استان مركزی تدوین شده و اجرای آن نیازمند مشاركت حوزه های دولتی و خصوصی است.

وی خاطرنشان كرد: مداخلات غیر آموزشی در كاهش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در استان مركزی نیز شامل ترغیب رستوران های دانشگاه ها، اماكن دولتی و نظامی به ارائه غذای نیم پرس و رژیمی، جایگزینی اجباری دوغ به جای نوشابه، ترغیب مدیران برای شركت تمامی كاركنان ادارات به ورزش صبحگاهی و جلوگیری از عرضه سیگار و قلیان در اماكن عمومی است.

مدیركل ورزش و جوانان استان مركزی نیز در این نشست گفت: هدفگذاری اصلی این اداره كل توسعه ورزش همگانی به صورت رایگان دربین آحاد مردم است كه این مهم نیاز به فرهنگ سازی و همراهی تمامی دستگاه های اجرایی و بخش های جامعه دارد.

‘سعید ملكی’ افزود: پیشنهاد ایجاد مسیرهای پیاده روی، اسكیت و دوچرخه سواری در خیابان های در دست ساخت اراك به شهرداری این شهر شده كه در صورت تحقق آن بستر مناسبی برای سلامت شهروندان خواهد بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مركزی نیز در این نشست گفت: 25هزار امدادگر این استان امادگی كامل برای گذراندن دوره های آموزش پیشگیری عوامل خطر بیماری های غیرواگیر را دارند تا در حلقه های ارتباطی با جامعه در نهادینه كردن و آگاهی دادن به مردم شریك شوند.

‘مرتضی سلیمی’ افزود: این جمعیت به آموزش های چهارگانه امداد و نجات، امداد جستجو، امداد اطفای حریق و نحوه مقابله با حوادث طبیعی و غیرطبیعی در استان ملزم شده است.

وی عنوان كرد: در تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش امسال 50 هزار دانش آموز استان نیز آموزش های تخصصی امداد ونجات فرا می گیرند.

رییس شبكه دامپزشكی استان مركزی نیزگفت: تنها 50 درصد از كشتارگاه های دام این استان به سیستم سردخانه مجهز هستند.

سید ‘سعید حسینی’ افزود: تجهیز تمامی كشتارگاه دام استان به سردخانه با هدف مهار و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و تكمیل چرخه نظارت دامپزشكی امری حیاتی است كه بارها نیز در كمیته ساماندهی كشتارگاه ها و كارگروه سلامت مطرح شده است.

معاون امور پیشگیری اداره كل بهزیستی استان مركزی نیز گفت: 13 درصد ازدواج های این استان فامیلی است كه این مهم ضریب شیوع بیماری های ژنتیكی را افزایش می دهد.

‘محمدعلی الله دادی’ در این نشست افزود: بیش از 70 درصد ازداج های فامیلی مناطق شهری و روستایی استان از مشاوره استفاده نمی كنند كه باید این مشكل با حمایت دستگاه های ذیربط در توسعه مراكز مشاوره و فرهنگ مشاوره حل شود.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.