امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



رجایی:فعالیت 45 درصد تعاونی های كشور در بخش كشاورزی و صنایع غذایی

کد مطلب: 46655 | تاریخ ارسال: 5 سپتامبر 2012 | چاپ صفحه

رییس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: 45 درصد كل تعاونی های كشور در بخش كشاورزی و صنایع غذایی فعالیت دارند.

به گزارش مرکزی دیلی، ‘عباس رجایی’ روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت هفته تعاون افزود: با توجه به اثرگذاری بخش تعاون در اقتصاد اسلامی و كشور، این مدل (اقتصاد تعاونی) باید بیش از پیش تقویت شود.

وی اضافه كرد: در قانون اساسی تعاون یكی از بخش های مهم اقتصادی كشور است و در برنامه پنجم توسعه نیز سهم این بخش 25 درصد تعیین شده است بنابراین باید بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای تحقق اصل 44 با سرعت به این سهم تعیین شده دست یابیم.

نماینده مردم اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان كرد: در مجموعه قانون ها و بحث های مختلف اقتصادی وظیفه داریم تا شرایط را برای ایجاد و سرمایه گذاری در تعاونی ها به میزان مطلوب رسانده و تسهیلات لازم را در این حوزه فراهم كنیم.

رجایی تاكید كرد: خوشبختانه در اصل 44 شرایط ایجاد تعاونی های بزرگ و فراگیر شهرستانی و استانی و همچنین راه اندازی تعاونی های سهامی عام شكل گرفته و راهكار قانونی آن ارائه شده تا زمینه تشكیل تعاونی در سطح ملی و منطقه ای بیش از پیش فراهم شود.

وی ادامه داد: برای یك اقتصاد شكوفا به خصوص در حوزه كشاورزی و صنایع غذایی باید از تعاونی ها بیشتر استفاده كرد البته قانون تعاون به تغییراتی نیاز دارد تا انعطاف پذیری ایجاد آنها افزایش یابد.

رییس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: باید در قانون تعداد اعضای تعاونی ها تجدید نظر شود زیرا هم اكنون برای تشكیل تعاونی نیاز به هفت نفر است.

رجایی گفت: رقم یاد شده را می توان در تجدید نظر قانون تعاونی ها كاهش داد كه در این صورت گرایش بیشتری برای راه اندازی و فعالیت در ابن بخش امكان پذیر می شود.

رجایی ادامه داد: نحوه ورود سرمایه به تعاونی نیز باید در قانون این بخش اصلاح شود به گونه ای كه هم اكنون هر شخص به میزان سهمی كه به تعاونی می آورد، دخالت در تعیین سرنوشت آن ندارد و در واقع اشخاص در برابر آرا مساوی هستند كه از دلایل استقبال نكردن از تعاونی ها به خصوص در حوزه صنعت این مهم می باشد.

وی یادآور شد: قانون تعاونی در بخش سرمایه گذاری نیز نیاز به بازنگری دارد زیرا با انجام آن می توان رشد حوزه اقتصاد تعاونی را بیش از پیش افزایش داد و زمینه حضور بخش حقوقی را علاوه بر حقیقی در آن تقویت كرد.

نماینده مردم اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار كرد: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در ساختار جدید وزارتخانه باید به توسعه همه جانبه به لحاظ سخت و نرم افزاری و رشد جدی بخش تعاون بیشتر توجه كند.

رجایی افزود: این وزارتخانه باید برای رونق روز به روز بخش تعاونی سرمایه گذاری و برنامه ریزی كوتاه، میان و بلند مدت داشته و توان خود را در این بخش متمركز كند.

وی اضافه كرد: كمك های دولتی به بخش تعاون باید به لحاظ ساختاری و طراحی آن بازنگری شود تا این موضوع به عنوان عامل بازدارنده برای سایر تعاونی ها تلقی نشود.

رییس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان كرد: همچنین سازمان های توسعه ای در كشور مانند گسترش و نوسازی، شركت های مادر تخصصی در زمینه های نفت، گاز و پتروشیمی كه به صورت بزرگ و گسترده در حوزه اقتصاد فعالیت می كنند به صورت غیر تعاونی ورود كرده اند كه باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

رجایی خاطر نشان كرد: در برنامه پنجم توسعه كشور راهكار شكل گیری تعاونی های بزرگ و اداره شدن بنگاه های اقتصادی به صورت تعاونی پیش بینی شده كه تحقق آن نیازمند همسویی و تقویت تعامل بین بخشی است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.