امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



کلید اقتصاد مقاومتی در صنعت/ بال پرواز پایتخت صنعتی را بگشائیم

کد مطلب: 45156 | تاریخ ارسال: 8 آگوست 2012 | چاپ صفحه

دست یابی به افق های اقتصاد مقاومتی در کنار تولید ملی و توجه به کار وسرمایه ایرانی جان می گیرد. صنعت در پیروز شدن اقتصاد بدون نفت، حرف اول را می زند، عنصری که استان مرکزی مزین به آن است.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، دست یابی به افق های اقتصاد مقاومتی در کنار تولید ملی و توجه به کار وسرمایه ایرانی جان می گیرد، و صنعت در پیروز شدن اقتصاد بدون نفت، حرف اول را می زند، عنصری که استان مرکزی مزین به آن است.

پایتخت صنعتی کشور در گرماگرم سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در تلاش برای افزایش تولید و بومی سازی فناوری های تولید است و در این بین تحریم ها، کمبودها و موازی کاری و برخی کم توجهی های مسئولین در حوزه صنعت کم نمی آورد و مسیر پر تلاش خود را سپری می کند.

وا رهیدن از اقتصاد بسته و پیمودن اقتصادی پویا و زنده نیازمند رهایی از تکیه گاه هایی است که نبوغ و خلاقیت، کارآفرینی و تولید را در بند کشیده و با وابسته کردن اقتصاد به قدرتی هایی چون نفت، روزنه اقتصاد پویا و شراکت مردم در توسعه اقتصادی است چنانکه فشارهای خارجی نتواند بر اقتصاد کشور تاثیر گذارد.

بومی سازی 1000 هزار فن تولید و ساخت در استان مرکزی

بی تردید صنعت، که ایستادن روی پای خود بر اساس توان و فناوری است یکی از راه های رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی است.

تلاش صنعت بدون وجود دانش بومی میسر نیست. امری که در طول سی سال گذشته مورد توجه صنعتگران استان مرکزی بوده و به گواه تولیدات بیش از دو هزار و 700 واحد صنعتی استان بیش از یک هزار فن و دانش تولید در استان مرکزی در عرصه های مختلف به خصوص صنایع مادر از جمله ساخت تجهیزات انرژی اعم از نفت – گاز و صنعت پتروشیمی، آلومینیم ، شیشه سازی، برق و مخابرات، عایق های رطوبتی، تجهیزات ریلی، خودرو و … بومی شده است و این مسیر همچنان ادامه دارد.

اقتصاد مقاومتی در گروی دانش و تجاری سازی آن

اما رمز موفقیت صنعت در عصر اقتصاد مقاومتی تکیه بر دانش و رشد و توسعه شرکت های دانش نبیان اعم از صنعتی و سایر گروههای کاری است.

استاندار استان مرکزی در این باره گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید شرکت‌های دانش بنیان تقویت شده و نخبگان برای تولید دانش حمایت شوند و البته ایدهای فنی باید به مرحله تجاری سازی برسد.

علی اکبر شعبانی فرد افزود: مدیران دستگاه های اجرایی رسالت سنگینی عهده دار هستند که در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارند.

به نخبگان میدان دهیم

استاندار مرکزی میدان دادن به نخبگان در عرصه صنعت، تجارت و کشاورزی را از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و بیان داشت: در اقتصاد مقاومتی باید موانع تولید و تجارت برداشته شود تا زمینه های لازم برای تحقق اقتصاد پایدار فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی راهبرد اساسی برای شکست تحریم های دشمنان است که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده افزود: برای شکست دشمنان باید سیاست مقاومتی، اقتصاد مقاومتی، تولید مقاومتی و برنامه های مقاومتی را تدوین و تقویت کنیم.

دشمن شکست خورده به دنبال شکست دادن ایران از راه اقتصادی است

شعبانی فرد در ادامه با بیان اینکه توجه به اقتصاد مقاومتی یک وظیفه شرعی برای همه مسئولان و تولیدکنندگان است گفت: دشمن شکست خورده در حوزه نظامی و حتی فرهنگی به دنبال سلطه و شکست دادن ایران اسلامی از طریق اقتصادی است و ما باید هوشیار باشیم.

وی طرح اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب را در راستای شکست دشمن در این عرصه دانست و افزود: ایران اسلامی با توکل بر خدا، هدایت های داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و تلاش های دانشمندان ایرانی از طریق توسعه علمی و حرکت های دانش بنیان در زمینه های سلول های بنیادین، فناوری های صنعتی، هوا و فضا در دنیا درخشیده است.

آگاهی، صرفه جویی، صادرات، مصرف کالای داخلی؛ مصداق عینی اقتصاد مقاومتی

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری استان مرکزی رمز موفقیت در اقتصاد مقاومتی را آگاهی دانست و گفت: مردم باید با مصداق های اقتصاد مقاومتی آشنا شوند که یکی از آنها صرفه جویی است.

محمود نعمتی افزود: مصرف کالاهای داخلی، پرهیز از اسراف، تولید محصولات وارداتی و گرایش به سوی صادرات، بخشی از راه کارهای اقتصاد مقاومتی مردم است.

مبارزه با قاچاق کالا و جلوگیری از واردات

نعمتی تشدید مبارزه با قاچاق کالا و جلوگیری از واردات بی رویه را ازدیگر راهکارها و مصداق های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: باید از صادرات و تولید ملی در کنار فرهنگ سازی برای استفاده هر چه بیشتر از کالای ایرانی تلاش کرد.
وی تشخیص نقاط آسیب‌پذیر اقتصاد کشور و تلاش برای رفع آنها را از دیگر نکات مهم در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی دانست.
بال پرواز پایتخت صنعتی را بگشاییم
صنایع استان مرکزی از مهمترین صنایع مادردر سطح کشور است و به گفته استاندار مرکزی یک سوم صنایع مادر کشور که این صنایع می توانند خود کارخانه، پالایشگاه، پتروشیمی و تجهیزات مهم انرژی و نفت و گاز را تولید کنند در استان مرکزی قرار دارد.
اقتصاد مقاومتی که بر استفاده از توان داخل بدون نیاز به نفت و فناوری بیگانه تأکید دارد، در استان مرکزی که به گفته استاندار پایتخت صنعتی کشور است نیازمند توجه به صنایعش است.
نقدینگی، بالا بودن هزینه تولید و واردات کالاهایی که در داخل استان مرکزی تولید می شود منجر به خالی شدن ظرفیت تولید در صنایع استان شود.
حمایت از صنعت استان مرکزی در واقع حمایت از بازوان تولید ملی در کشور است چرا که در استان مرکزی از لوازم خانگی چون یخچال گرفته تا سازه های عظیم پالایشگاهی، لوکوموتیو، شمش های آلومینیم، صنایع غذایی، پارچه و ماشین آلات صنعتی و معدنی تولید می شود.
صنعت استان مرکزی از زبان آمار
براساس آخرین ارزیابی ها، اکنون تولید سیمان در استان سه میلیون تن درسال، شیشه 480 هزارتن، آلومینیوم 120هزارتن، انواع محصولات پتروشیمی یک و نیم میلیون تن، کمباین و تراکتور هزار و 750 دستگاه، اتوبوس برون شهری هزار و 700دستگاه و تجهیزات فلزی 150هزارتن در سال است.
توانمندی های استان مرکزی درحدی است که 60 درصد اتوبوس های بین شهری، بیش از 60 درصد آلومینیوم، 65 درصد شیشه جام، 70 درصد عایق های رطوبتی، یک چهارم ظرفیت خودروسازی و حجم عظیمی از شیرهای سرچاهی کشور در صنایع بزرگ و مادر این استان تولید می شود.
صادرات همسو با اقتصاد مقاومتی
با وجود این حجم تولید، توسعه صنعتی استان مرکزی در بخش صادرات کمرنگ است و از بین بیش از دو هزار و 700 واحد صنعتی تولیدی تنها 150 واحد جزو صادرکنندگان صنعتی استان هستند.
گرچه این 150 واحد پنج درصد صادرات صنعتی کشور را در اختیار دارد و آمار قابل قبولی بین صادرات غیر نفتی کشور و استان مرکزی برای خود رقم زده اند با این حال مقابل هم قرار دادن دو هزار و 700 واحد صنعتی با 150واحد ، به معنی فاصله با دلارهای جهانی است.
رفع موانع صادراتی یک ضرورت
رفع موانع صادراتی در کنار تسهیل صادرات گام نخست و اساسی در زمینه توسعه صادرات صنعتی استان مرکزی است.
علیرضا زاوشی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه عمده محصولات صادراتی استان مرکزی تجهیزات صنعتی، تولیدات فلزی مثل آلومینیوم، موادشیمیایی، کانی ها و شیشه است گفت: این محصولات به کشورهای اروپایی، آسیا و حوزه خلیج فارس صادر می شود.
وی کوچک بودن ساختار گمرک استان، قدیمی بودن فن آوری تولید برخی واحدها، بالا بودن هزینه تولید، وجود مشکلات بانکی، آشنا نبودن مدیران واحدهای صنعتی با بازارهای هدف، پایین بودن فرهنگ بازاریابی، نبود تشکلی قوی برای بازاریابی، و کمبود تشکل صادراتی از جمله مشکلات حوزه صادرات استان مرکزی دانست.
با وجود مشکلاتی در حوزه صنعت استان مرکزی، صنعت این استان شتابان به سمت پیشرفت در حرکت است، حرکتی که همزاد انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس و فرهنگ آن دوران را با خود دارد و تک تک صنعتگرانش آموختند نان بازو با دست یازیدن به زانوی خویش به دست می آید.
اکنون استان مرکزی به گنجینه ای از تجربه های صنعتی تبدیل شده است که هر کدام راهکاریی برای اقتصاد مقاومتی است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.