امروز امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Monday, Apr 29, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



70 کودک مبتلا به سرطان در شهر اراک هستند / به بيمارستان آيت ا… خوانساري سر بزنيد

کد مطلب: 43755 | تاریخ ارسال: 8 جولای 2012 | چاپ صفحه

70 کودک مبتلا به سرطان در شهر اراک هستند و آيا کودکان شهر ما با کودکان سردشت که بمباران شيميايي شدند فرقي دارد و آيا واکنش شيميايي H2SO4 خارج شده است دودکش نيروگاه در ريه هاي شهروندان و کودکان اراک جز بمباران شيميايي است؟!

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از وقایع استان ، جلسه کميته پيگيري آلودگي شهر اراک با حضور فريبا آباقري نماينده شوراي شهر، بياتيان معاون خدمات شهري، مهندس فرجي کارشناس توزيع برق باختر، جواد مهندس کارشناس شرکت گاز، حسين پناهي نماينده سازمان محيط زيست، دکترسياوش آقاخاني و غلامي نماينده تشکلهاي زيست محيطي استان مرکزي، رمضي کارشناس حوزه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکي، مهندس مرادي کارشناس سازمان هواشناسي در صحن علني شوراي اسلامي شهر اراک تشکيل شد.
از آنجا که استفاده از سوخت مازوت نيروگاه حرارتي از موارد عمده آلوده کننده در شهر اراک است کميته پيگيري آلودگي هواي شهر در ماه طي 2 جلسه اين معضل و راهکارهاي حل آن را بررسي و مورد پيگيري قرار مي دهد.
در جلسه پيگيري که با معرفي حاضرين آغاز شد، دکتر سياوش آقاخاني فعال شبکه زيست محيطي به طرح مسئله پرداخت و با نمايش عکس و مستنداتي به نکات زير اشاره کرد:
استفاده از سوخت مازوت در نيروگاه شازند و قرار گرفتن اين نيروگاه در جهت بادهاي غالب باعث شده که خروجي دودکش هاي نيروگاه به سمت شهر اراک بيايند و با بالاترين ميزان So2 سلامت جاني شهروندان و سلامت زيست محيطي را به خطر بيندازند.
وي در سخناني گفت: با توجه به اينکه در بند 16 برنامه کاهش آلودگي 8 شهر بزرگ کشور به طور مستقيم نام نيروگاه شازند به عنوان يکي از مراکز آلاينده هوا آورده شده و در آن بر گازسوز شدن نيروگاه تاکيد شده اما تاکنون اقدام جدي صورت نگرفته است.
وي افزود: با آنکه در 3 ماه ابتداي سال 91 در حدود 30 روز از سوخت مازوت استفاده نشده، اما باز هم تا نقطه اوج که همان گازسوز کردن کامل نيروگاه است فاصله زيادي داريم. با توجه به اينکه در شوراي تامين، استاندار مرکزي مهلت 24 ساعته به نيروگاه شازند براي گازسوز کردن کامل دادند اما هنوز شيرهاي مازوت بسته نشده است. حل اين مسئله نه تنها خواست مردم بلکه نمايندگان و مسئولين شهر نيز هست در جلسات متعدد بر پيگيري و جلوگيري از استفاده سوخت مازوت تاکيد شده و حتي در مورخ 13/3/91 نامه اي از طرف استانداري مرکزي به وزير نيرو داده شده و در شوراي تامين مسئله تامين گاز مطرح که در اين خصوص هيچ مشکلي وجود ندارد و تنها علت ادامه اين روند به زعم بعضي مسئولين مصرف شدن مازوت توليد شده توسط پالايشگاه است.
آقاخاني در ادامه جلسه به توضيح بيشتر پرداخت و گفت: در راستاي ايفاي نقش نظارتي سازمان هاي مردم نهاد و طبق ماده 14 قانون ثبت فعاليتهاي اين سازمان ها مصوب هيات وزيران شبکه زيست محيطي سازمان اقدامات زيادي هم در راستاي اطلاع رساني و هم در راستاي بازدارندگي انجام داده و با توجه به اينکه در سال جاري 31 روز هواي ناسالم داشتيم و 15 روز آن، آلودگي هوا تحت تاثير دي اکسيد گوگرد ناشي از سوخت مازوت نيروگاه بوده است از مسئولان خواهشمنديم به طور جدي اين مسئله را پيگيري کنند.
وي افزود: عوامل جغرافيايي مانند وزش بادهاي شمال شرق و جنوب غرب و همچنين منابع آلاينده مانند نيروگاه و شرکت ايرالکو و نيز پديده مه دود تالاب ميقان در بعضي از فصول سال از عوامل تشديده کنندگي هواي شهر اراک مي باشد.
وي با اشاره به اينکه سالانه 6 ميليون ليتر مازوت در نيروگاه مي سوزد افزود: نتيجه سوختن اين مقدار مازوت، ورود 450 تن انواع آلاينده به آسمان شهر است که نه تنها در اراک تاثيرگذار است بلکه در فصل تابستان باد شمال شرقي مي وزد شهر شازند هم تحت تاثير قرار مي گيرد.
دکترآقاخاني گفت: مشکلات زيست محيطي که نيروگاه به وجود آورده به آلودگي هوا ختم نمي شود بلکه بهره برداري از آب منطقه از طريق چاههاي متعدد باعث افت 82 متري سفره آب منطقه و نشست زمين شده است.
وي با استناد به گفته هاي جلالوندي مدير کل سابق محيط زيست استان افرود: مسئولان نيروگاه شازند در راستاي حل معضلات محيط زيست تنها وقت گذراني مي کنند و اين در حالي است که ايشان در مصاحبه با روزنامه ايران ادعا کردند اين اتهامات ناعادلانه است و آنچه از دودکش هاي نيروگاه خارج مي شود بخار آب است.
وي افزود: 70 کودک مبتلا به سرطان در شهر اراک هستند و آيا کودکان شهر ما با کودکان سردشت که بمباران شيميايي شدند فرقي دارد و آيا واکنش شيميايي H2SO4 خارج شده است دودکش نيروگاه در ريه هاي شهروندان و کودکان اراک جز بمباران شيميايي است؟!
وي با اشاره به اقدامات انجام شده توسط هيات وزيران در سال 1386 در جهت کاهش آلايندگي و ادعاي استاندار مبني بر بزرگترين خدمت دولت نهم به مردم اراک در اين راستا و همچنين اقدامات انجام شده توسط نمايندگان مجلس در سال 1388 افزود: با همه اين مباحث هنوز هيچ اقدامي صورت نگرفته است.
وي در ادامه با انتقادات شديد از نيروگاه اظهار داشت: نيروگاه حرارتي ميلياردها تومان هزينه اي که براي طرح کاهش آلودگي هواي اراک صرف مي شود را بي اثر مي کند.
وي اظهار داشت: پيشنهاد شبکه زيست محيطي کشور پلمپ خط انتقال مازوت، بررسي اسناد و مدارک انتقال مازوت، فيلتراسيون نيروگاه است.
حسين پناهي کارشناس سازمان محيط زيست نيز در سخناني اظهار داشت: پرونده قضايي در دادستاني شازند باز است و نياز به حکم قضايي داريم تا بتوانيم شير مازوت را ببنديم.
در ادامه جلسه جواد مهندس، کارشناس شرکت گاز نيز گفت: در ارتباط با مصرف گاز نيروگاه امسال نسبت به سالهاي گذشته وضعيت بهتري داريم وطبق قرارداد با وزارت نيرو آمادگي داريم گاز را به ميزان حداکثر به غير از روزهاي سرد سال تامين کنيم. در سه ماهه اخير به ترتيب در ماه اول 5/4 ميليون مترمکعب، ماه دوم 4/6 ميليون مترمکعب و در ماه سوم 5/6 ميليون مترمکعب از نياز سوخت نيروگاه را تامين کرديم.
وي افزود: در حال حاضر قيمت هر ليتر مازوت 200 تومان و هر ليتر گاز 80 تومان مي باشد که از نظر مالي هم براي نيروگاه به صرفه است و نيز از نظر ارزش حرارتي تفاوت گاز مازوت تنها 5 درصد است. شرکت گاز آمادگي دارد که تا حداکثر ميزان گاز را در اختيار نيروگاه قرار دهد. اما پيشنهاد شرکت گاز ايجاد سيستم فيلتراسيون براي حل اين موضوع است.
نماينده شرکت توزيع برق باختر در پاسخ به سوالات و اتهامات مطرح شده در خصوص نيروگاه گفت: بحث هاي مطرح شده توسط نيروگاه مبني بر اينکه اين نيروگاه منبع آلايندگي شهر اراک نيست، حاصل يک تحقيق علمي انجام شده توسط خود نيروگاه است که در اين تحقيق براي ما روشن شد که ميزان آلايندگي نيروگاه آنقدر نيست که در رسانه ها مطرح مي شود. بهتر است که در اقدامي سهم آلودگي نيروگاه را دقيق مشخص کنيد هر چند که در تحقيقات خودمان معلوم شده که ميزان آلايندگي ناچيز است و اگر هم آلايندگي باشد در ارتفاع 210 متري رها مي شود که خطرات آن کمتر باشد. در حالي که دودکشهاي پالايشگاه زير 50 متر است.
وي افزود: سوخت گاز هم آلاينده است و آلايندگي آن با مازوت خيلي تفاوت ندارد و در هنگام احداث نيروگاه محاسباتي انجام شده که بتوان از سوخت مازوت توليد شده توسط پالايشگاه به عنوان سوخت استفاده شود به همين سبب اين نيروگاه در کنار مجتمع پالايشگاه و پتروشيمي ساخته شده است. اگر مي خواهيد در کم کردن آلودگي شهر اراک سهمي داشته باشيد ابتدا تخلفات شرکت ايرالکو را پيگيري کنيد.
وي افزود: با اينکه نيروگاه مجوز توليد 325 مگابايت برق را دارد ،در حال حاضر 300 مگابايت برق توليد مي کند تا آلايندگي کمتري داشته باشد و فشارهاي افکار عمومي را کم کنيم، در بحث فيلتراسيون ما فکر مي کنيم که اين کار بيهوده اي است و در نهايت هيچ خروجي مثبتي نخواهد داشت چرا که عملا اين امکانپذير نيست که در خروجي دودکش ها و با وجود حرارت زياد بتوانيم So2 را جدا کنيم.
در ادامه جلسه نماينده دانشگاه علوم پزشکي نيز با اشاره به 5/2 برابر شدن نرخ سرطان در کشور گفت: از نمايندگان شورا و نماينده نيروگاه خواهش مي کنيم به بيمارستان آيت ا… خوانساري سر بزنند ما ديگر توان پذيرش بيماران را نداريم در حالي که مراجعين مستاصل براي پذيرش بيماران التماس مي کنند و ماهيانه بين 5 تا 7 ميليون تومان هزينه درمان به ايشان تحميل مي شود. آلودگي هواي شهر تنها باعث ايجاد سرطان هاي مختلف نشده بلکه آمار IVF (نازايي) را نيز بالا برده و مرکز بهداشت سلامت انسانها را مي خواهد.
در ادامه جلسه يکي از فعالان شبکه زيست محيطي با اشاره به اينکه فرماندار با تجمع انساني در نيروگاه شازند مخالفت کرده است، گفت: حتي حاضريم جزيه بدهيم تا لااقل اين آلودگي را نداشته باشيم.
نماينده هواشناسي استان نيز با اشاره به صحبتهاي دکتر آقاخاني اين سخنان را تاکيد کرد و وزش بادهاي موافق را يکي از عوامل اصلي دانست.
دکتر کاظمي رييس شوراي شهر اراک در زمينه آلودگي هواي شهر عنوان کرد: مسئله آلودگي هواي اراک بحراني است که کليه شهروندان اراک و شازند را با خود درگير کرده است.
وي افزود: ما مديران ارشد شهري به سادگي نمي توانيم از مسئله اي که با سلامت شهروندان مرتبط است به راحتي گذر کنيم. وجود و افزايش آمار بيماران سرطاني دليل محکمي بر اين مدعاست که صنعتي بودن شهر اراک و آلايندگاني چون نيروگاه حرارتي جان مردم را به بازي گرفته اند.
وي تاکيد کرد: شوراي اسلامي شهر اراک با تمام توان و قدرت خود در راستاي احقاق حقوق حقه مردم که بخش اعظمي از آن سلامت شهروندان است فعاليت مي کند و از اين موضع خود کوتاه نخواهد آمد و از هيچ کوششي فروگذار نمي کند.
کاظمي در پايان گفت: ما به گرمي دست استاندار، فرماندار و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را مي فشاريم و از ايشان تقاضاي مساعدت در اين خصوص را داريم و همچنين از آقاي آصفري که در مدت کوتاه فعاليت خود در مجلس کارهاي مثبتي را در اين خصوص به انجام رسانيده تشکر و قدرداني مي نماييم.
در پايان جلسه فريباآباقري نماينده مردم در شوراي شهر و رييس کميسيون خدمات شهري با اشاره به اينکه بايد همه مکاتبات و مدارک مستندسازي شود تا راه پيگيري باز باشد و تصميمات براساس واقعيات گرفته شود از فرجي نماينده برق باختر درخواست کرد که در جلسه بعدي نتايج تحقيقاتي را که از آن نام برد به شورا ارائه نمايد و در انجام تحقيقي جديد با دانشگاه علوم پزشکي اراک همکاري هاي لازم را داشته باشند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.