امروز امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Sunday, May 19, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



کلید اشتغال در دستان کاوه/ 70 درصد ظرفیت شهرصنعتی کاوه در انتظار تولید

کد مطلب: 43645 | تاریخ ارسال: 8 جولای 2012 | چاپ صفحه

خبر و سخن از راه اندازی طرح های بزرگ صنعتی و هزینه های میلیاردی در حالی صورت می گیرد که زیرساخت های آماده کشور از نفس افتاده‌اند و اکنون “کاوه” در استان مرکزی در اغماست و انتظار فعال سازی 70 درصد ظرفیت خالی تولید را می کشد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، خبر و سخن از راه اندازی طرح های بزرگ صنعتی و هزینه های میلیاردی در حالی است که زیرساخت های آماده کشور از نفس افتاده اند و اکنون “کاوه” در استان مرکزی در اغماست و در انتظار فعال سازی 70 درصد ظرفیت خالی تولید است.

استان مرکزی در شهرستان ساوه صاحب بزرگترین شهر صنعتی کشور است که اکنون کمتر از نیمی از آن فعال است و رونق آن در گروی توجه مدیران عالی کشور برای رفع مشکلات و شکوفا شدن در سال تولید ملی است.

شهر صنعتی کاوه تنها با 30 درصد ظرفیت فعال است

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون 30 درصد تولید و اشتغال 500 واحد صنعتی شهر صنعتی کاوه که بزرگترین و قدینی ترین شهر صنعتی کشور است فعال است که باید برای رفع این مشکلا چاره ای اندیشید.

شهلا میرگلوبیات در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه چه اقداماتی برای فعال سازی این شهر صنعتی نیاز است افزود: قالب صنایع این شهر تولید نیازهای مردم مانند یخچال و لوزام زندگی است ومشکلات اقتصادی اساسی ترین مسئله در کم رونقی تولیدات است و باید با اتخاذ تصمیمات درست و حمایت از این واحدها ظرفیت خالی فعال شود.

وی اضافه کرد: ارائه بسته حمایتی صنایع، تسهیلات بانکی و جلوگیریاز واردات محصولات خارجی مهمترین راهکارهای رونق تولید است.

قامت خمیده تولید داخل دربرابر واردات

برخلاف واحدهای صنعتی اراک که عمدتا صنایع سازه ای و مادر هستند، واحدهای تولیدی شهرصنعتی کاوه سازنده ملزومات زندگی است که اکنون با واردات انواع و اقسام کالاهای خارجی قد خمیده اند.
عمده کالاهای تولیدی شهر صنعتی کاوه را، محصولات فلزی، کانی، غذایی، دارویی، شیمیایی، برق، الکترونیک، سلولز ونساجی است.
کابل، سیم، پارچه، پتو، مواد شیمیایی، مشعلهای گازسوز، تایر و تیوپ اتومبیل، شوفاژ گاز و بخاری، مکمل های غذایی دام و طیور، پودرهای معدنی، لوله و پروفیل، چینی بهداشتی، لاکهای عایق صنعتی، آرد گندم و سبوس، گچ ساختمانی و انواع پیچ، دستمال کاغذی، خانه های پیش ساخته و دربهای چوبی، فرآورده های سنگی ساختمان  در این شهر ساخته می شود.
شهر صنعتی کاوه دارای زیرساخت های توسعه صنعتی

مجید صادقی زاده معاون امور شهری شهر صنعتی کاوه با اشاره به اینکه شهر صنعتی کاوه دارای تمامی امکانات و تاسیسات زیربنایی شهری و صنعتی از قبیل تصفیه خانه فاضلاب صنعتی، شبکه آبرسانی ، شبکه های برق ،گاز، پست و مخابرات، هتل چهارستاره و خط آهن اختصاصی مرتبط با شبکه راه آهن سراسری است می گوید: این منطقه صنعتی با ایجاد فرصتهای شغلی و با تولید انواع کالاهای متنوع در امر صادرات خارجی و داخلی فعال بوده و در مسیر رشد و توسعه کشور قدم برداشته است.

گفتگو با صنعتگران و صاحبان صنایع در شهر کاوه حاکی این است که با وجود مشکلاتی چون، دریافت چکهای بلندمدت بدون ضمانت دستاورد توجهی مسئولان، قوانین دست و پاگیر مانع تولید بهینه است، در قانونگذاری به نقش کارگر در واحدهای حساس  توجه شود و زیان دهی زمان طولانی تحویل کالا به مشتری، واردات کالاهای خارجی و گران بودن تولید مهمترین مشکل آنان است.

کمبود نقدینگی مشکل دیگر 

رئیس خانه صنعت و معدن ساوه نیز با بیان اینکه شهر صنعتی کاوه از واحدهای تولیدی و صنعتی تاثیرگذار در اقتصاد کشور و منطقه برخوردار است می گوید: بسیاری از صنایع داخلی و خارجی محصولات مورد نیاز خود را از واحدهای مستقر در شهر صنعتی کاوه تامین می کنند.
نظام الدین جهان میرزایی افزاید: کمبود نقدینگی و واردات بی رویه از مهمترین مشکلات این شهر است.
به گفته وی شهرستان از لحاظ تنوع و تعداد واحدهای تولیدی وصنعتی و با برخورداری از بزرگترین شهر صنعتی خاورمیانه از لحاظ تنوع صنایع موجود رتبه اولرا در سطح کشور به خود اختصاص داده است ومحصولات تولیدی دراین منطقه به بیش از 35 کشور خارجی صادر می شود.
پرداخت تسهیلات ارزان قیمت
احمد کرامتی مدیر یک واحد تولیدی در ساوه می گوید: تامین منابع مالی، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با سود کمتر از 10درصد با بازپرداخت بلند مدت حداقل پنج الی 10 سال و در نظر گرفتن دوره تنفس جهت بازپرداخت می تواند به شتاب صنعت کمک کند.
وی افزود: کاهش هزینه ها وعوارض کارخانجات، کاهش مالیات یا لغو مالیات برای بخشی از صنایع مهم و استراتژیک نیز در این زمینه موثر باشد.
وی اظهار داشت: طبقه بندی کردن تولیدات توسط دولت و اولویت سرمایه گذاری ها به ویژه صنایع مادر و سرمایه گذاری برای آموزش مدیران صنعتی در حین کار و همچنین نیروی انسانی در جامعه از سوی دولت از مهمترین حمایتهای دولت در جهت رونق صنعت به شمار می رود.
امنیت سرمایه گذار داخلی مانع خروج ارزهای کشور
کریم خاکپور کارشناس اقتصادی نیز می گوید: کنترل دولت بر شرکتها و صاحبان صنایع برای توسعه وامنیت سرمایه گذاری در سطح کلان عامل مهمی است که موجب می شود سرمایه های کشور خارج نشوند.
وی عدم تامین منابع مالی ارزان قیمت را از مشکلات توسعه صنعتی دانست و گفت : توجه نکردن به این مشکل عامل ورشکستگی تدریجی کارخانجات و بیکاری مضاعف می شود.
اکنون بیش از 70 درصد 40 هزار اشتغال صنعتی ساوه در شهر صنعتی کاوه است که نیازمند حمایت برای ماندگاری اشتغال موجود است.
از سوی دیگر ظرفیت های استان مرکزی برای تحقق تولید ملی استان مرکزی استانی صنعتی و تولیدی است که با نامگذاری سال به نان تولید ملی حمایت از کار وس رمایه ایرانی منتظر استفاده 100درصدی از توان صنعتی و فنی و مهندسی خود است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.