امروز امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Monday, May 20, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی


خوشه صنایع ریلی اراك را می توان نمونه ای از بلوغ صنعتی ایران برشمرد

خوشه صنایع ریلی اراك را می توان نمونه ای از بلوغ صنعتی ایران برشمرد

کد مطلب: 43195 | تاریخ ارسال: 26 ژوئن 2012 | چاپ صفحه

برگ نخست از كتاب صنایع ریلی كشورمان در سال 1363 با استقرار شركت مادر تخصصی واگن پارس در اراك رقم خورد و طی دو دهه فعالیت،انواع واگن های تولیدی این شركت در شریان ریلی به حركت درآمده و بستری امن و ارزان برای جابه جایی بار و مسافر ایجاد كرده است.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، توسعه صنایع زیردستی و شركت های اقماری تولیدات ریلی طی سال های اخیر در استان مركزی، زمینه تحول را در صنعت حمل و نقل ریلی ایجاد كرده است و مزیت ها و ظرفیت های آن سرمایه عظیمی برای كشورمان محسوب می شود.

امروز در سایه فعالیت های خوشه ریلی كشورمان در اراك، نبض تولیدات این حوزه در استان مركزی می تپد و به هم پیوستن ظرفیت های كوچك تولیدات ریلی در این استان، ارتقای دانش فنی و كیفیت محصولات را به همراه داشته است.

بر آن شدیم فراز و نشیب ها، دست آوردها و اقدامات خوشه ریلی اراك را از زبان ˈحسین عاشوریˈ مدیر عامل شركت واگن پارس اراك به عنوان یكی از كارشناسان این حوزه ارزیابی و آسیب ها، دستاوردها، انتظارات و اهداف این ظرفیت عظیم كشورمان را واكاوی كنیم.

سخن را با وی از این سووال آغاز كردیم كه ˈ در حال حاضر چند واحد تولیدی صنعت ریلی در استان مركزی فعالیت دارد و این واحدها پاسخگوی چند درصد از نیازهای ریلی كشور هستند؟

به گفته وی در حال حاضر 130 واحد تولیدی صنایع ریلی فعال در استان مركزی وجود دارد كه به طور میانگین 65 درصد از نیاز این صنعت را در كشور تامین می كند .

عاشوری گفت: با توجه به ظرفیت ، نوع تولیدات ، حوزه فعالیت و توان آنها ، در قراردادهای كلان ریلی كشور از تخصص شركت ها بهره گرفته می شود.

وی افزود:شركت واگن پارس اراك با استفاده از روش برون سپاری و بهره گیری از توان شركت های دیگر و همكار با خوشه ریلی در حوزه تولید و ساخت قطعات ، بدنه قطار، مونتاژ، تزئینات و تعمیرات خودروهای ریلی هدفگذاری های خود را دنبال می كند.

عاشوری در پاسخ به سهم شركت واگن پارس اراك به عنوان واحد تولیدی مادر در حوزه ریلی برای تامین نیاز كشورمان گفت: اكنون 80 درصد واگن های باری، 70 درصد واگن های مسافری و 40 درصد واگن های مترو كشور در استان مركزی ساخته می شود.

وی در مورد هدف گذاری در برنامه پنجم توسعه كشور برای گسترش ناوگان ریلی و سهم خوشه ریلی اراك در تامین این اهداف گفت:تقاضای خرید ناوگان ریلی در برنامه پنجم توسعه كشور 270 هزار میلیارد ریال تعیین شده و توسعه این حوزه به دلیل ارزانی سوخت و امنیت بار و مسافر به عنوان سیاست راهبردی توسعه صنعت حمل و نقل كشور مطرح است و استان مركزی به عنوان سكاندار صنعت تولیدات ریلی باید در سایه برنامه ای كارآمد سهم حداكثری را در جذب اعتبار و رفع تقاضا داشته باشد.

وی افزود:تشكیل انجمن صنایع همگن ریلی در سال 1385 با همت تعدادی از واحدهای فعال ریلی استان مركزی امكانات جزیره ای و پراكنده صنعت ریلی را به مجموعه ای كارآمد تبدیل كرد و امروز محصولات تولیدی ریلی كشور در حوزه رقابت با انواع خارجی ؛ حرف های زیادی برای گفتن دارد.

عاشوری افزود:شركت های ˈواگن سازی پارسˈ، ˈاحیا صنعتˈ، ˈتاوˈ، ˈصنایع فولاد درخشانˈ، ˈگیجینˈ، ˈاراك ریلˈ، ˈبینا صنعت ریلیˈ، ˈچرخ و محور دقیق ریلˈ و ˈشمی نیرو كششˈ از جمله شركت های فعال استان مركزی است كه به اعضای پیكره صنعت تنومند ریلی كشور بدل شده اند و زمینه ای از استقلال، كیفیت و نوآوری در حمل و نقل ریلی را خلق كرده اند.

عاشوری در مورد میزان تولیدات سالانه شركت واگن پارس اراك و رسته های تولیدی گفت:ظرفیت اسمی تولید این شركت سالانه یك هزار و 500 واگن باری، 150 دستگاه واگن مسافری و 40 لكوموتیو است كه در سال های اخیر ساخت واگن های مترو نیز به آن افزوده شده است.

وی خاطر نشان كرد:اكنون بیشترین تولیدات شركت واگن پارس،واگن های باری است زیرا به دلیل عدم پرداخت تسهیلات بانكی به متقاضیان واگن های مسافربری ،‌سفارش برای این نوع محصول كم است.

عاشوری یادآور شد:تولید هر واگن باری به طور متوسط 100 هزار دلار، مسافربری یك میلیون یورو، لكوموتیو حدود دو میلیون و 500 هزار یورو و هر واگن مترو بیش از 850 هزار دلار صرفه جویی ارزی برای كشور به همراه دارد.

با توجه به توان تعمیرات اساسی خودروهای ریلی به عنوان یكی از ظرفیت های بالقوه خوشه ریلی استان مركزی از مدیر عامل شركت واگن پارس اراك در مورد هدفگذاری و توان این شركت در این حوزه سووال شد.

عاشوری گفت:در حال حاضر 10 شركت حمل و نقل ریلی مسافر و 30 شركت حمل و نقل ریلی بار در كشورمان مالك واگن هستند كه عملیات تعمیر تاسیسات و خودروهای ریلی آنها توسط خود شركت های حمل و نقل ریلی یا شركت های تعمیر و نگهداری انجام می شود.

وی افزود:یكی از شركت های كلیدی در زنجیره تعمیرات اساسی خودروهای ریلی شركت ˈاحیا صنعتˈ است كه از واحدهای تولیدی تابعه واگن پارس اراك محسوب می شود و با در اختیار داشتن امكانات كارگاهی لازم، نسبت به تعمیر و نگهداری انواع واگن های باری، مسافری و لكوموتیو اقدام می كند و ظرفیت های آن سبب شده بسیاری از وابستگی ها در حوزه تعمیر به خارج از كشور قطع شود.

عاشوری همچنین دیدگاه خود را نسبت به نیاز خوشه ریلی و واحدهای تولیدی صنعت ریلی كشور در افق چشم انداز 1404 و برنامه پنجم توسعه و انتظاراش را از تصمیم سازان كلان كشورمان برای تحقق تعهدات صنعت ریلی به ویژه در مورد ساخت سالانه 800 كیلومتر خط راه آهن بیان كرد.

وی گفت:پیش بینی و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان تولیدات ریلی طی سال های محدود در برنامه پنجم توسعه توسط دولت، كلید موفقیت و تحقق این برنامه هاست.

وی افزود:محور برنامه پنجم توسعه به منابع بخش خصوصی متكی است و متقاضیان تولیدات ریلی در محاسبات اقتصادی به 25 درصد از آورده خودشان اتكا دارند و برای محقق شدن برنامه های كلان ناوگان ریلی كشور می طلبد كه دولت از طریق تسهیلات ارزان قیمت حمایت لازم را از بخش خصوصی داشته باشد.

عاشوری گفت: برنامه پنجم توسعه ، چشم انداز خوبی بر قانون مدیریت مصرف سوخت دارد و قرار است در این برنامه حمل بار از طریق صنعت ریلی از هشت درصد فعلی به 30 درصد و حمل مسافر از چهار درصد به هشت درصد ارتقا یابد كه تحقق آن ، توسعه خطوط و ناوگان ریلی را می طلبد.

وی اضافه كرد:انتظار می رود دانشگاهها به عنوان مرجع علمی كشور با انجام تحقیقات علمی و ریشه یابی آسیب ها و شناخت ظرفیت های بالقوه متعدد خوشه ریلی كشور به ویژه در اراك ، راهبردها و مجاری اثرگذاری را برای توسعه ریلی كشور و باروری استعدادهای این حوزه مهیا كنند.

وی در مورد عملكرد صادراتی خوشه ریلی و شركت واگن پارس اراك گفت: واگن پارس اراك در سنوات گذشته دو هزار دستگاه انواع واگن مسافری، باری و دیگر محصولات ریلی را با ارزشی افزون بر 110 میلیون یورو به پنج كشور چین، سودان، كوبا، بنگلادش و سوریه صادر كرده است.

وی گفت: با توجه به توان و برنامه های خوشه ریلی كشور در اراك اكنون مطالعات بازاریابی در كشورهای آسیایی و آفریقایی برای هدفگذاری صادراتی صنعت ریلی استان آغاز شده و امسال موفق به عقد تفاهم نامه های بازسازی یك هزار و 600 دستگاه واگن باری در عراق و 300 واگن باری در سودان شده ایم.

وی مهمترین مشكل خوشه ریلی اراك را پس از تسریع در اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری كار به بخش خصوصی،مستثنی نشدن صنعت ریلی از این قانون دانست و گفت: اما به دلیل سنگین بودن گردش مالی این صنعت، بخش خصوصی توان به چرخش درآوردن چرخ صنعت ریلی را ندارد.

وی افزود: برای رفع این مشكل حمایت های ضمنی تا خودكفایی و جان گرفتن این خوشه از سوی تصمیم سازان كلان كشور یك ضرورت محسوب می شود.

وی همچنین از كاهش حجم صادرات واحدهای عضو خوشه ریلی استان مركزی از 200 میلیارد ریال در پایان سال 87 به 10 میلیارد ریال در سال 90 خبر داد و گفت:این افت نیز نیاز به آسیب شناسی دارد كه خود تقویت زیرساخت های صادراتی و تكمیل چرخه فن آوری نوین در روند تولیدات ریلی را گوشزد می كند.

عاشوری در مورد میزان سرمایه انسانی خوشه ریلی اراك گفت:در حال حاضر در واحدهای فعال در صنعت ریلی استان مركزی حدود 11 هزار و 400 نیروی متخصص و ماهر اشتغال دارند كه بیش از 11 درصد از كل اشتغال در صنایع استان مركزی را به خود اختصاص می دهند.

وی افزود:تنها مونتاژ نهایی هر واگن مترو زمینه اشتغالی معادل هشت هزار نفر-ساعت و اگر قسمت بوژی (ارابه و چرخ ها) را نیز به آن اضافه كنیم فرصت شغلی 10 هزار نفر- ساعت را فراهم می كند كه این امر نشانگر مزایای كلیدی خوشه ریلی در اشتغال كشور است.

مدیر عامل واگن پارس در مورد ظرفیت فعال واحدهای خوشه ریلی اراك و گزینه های ضروری برای فعال شدن باقی ظرفیت های این خوشه گفت:اكنون 30 تا 40 درصد ظرفیت های خوشه ریلی در اراك فعال است و این امر ناشی از عدم پرداخت تسهیلات بانكی به شركت های مقتاضی خرید واگن های باری و مسافربری است.

عاشوری افزود:بیش از 10 شركت حمل و نقل ریلی متقاضی خرید سه هزار دستگاه انواع واگن باری و 400 دستگاه انواع واگن مسافری هستند كه در صورت دریافت تسهیلات بانكی قراردادهای آنها عملیاتی می شود.

به گفته وی با عملیاتی شدن این تقاضاها ، تمام ظرفیت های تولیدی خوشه ریلی اراك به كار گرفته می شود.

وی در خصوص تاثیر هدفمند شدن یارانه ها بر حوزه فعالیتش و انتظارات فعالان این خوشه ریلی از دولت گفت: خوشه ریلی كشور در اراك خواستار تسریع در عملی شدن بسته حمایتی دولت از صنعت در راستای اجرای قانون هدفمند كردن یارانه هاست.

وی اشاره كرد: افزایش هزینه های حوزه انرژی فشار مضاعفی را بر تولید ریلی وارد كرد كه انتظار می رود دولت هر چه سریعتر با عملیاتی كردن بسته های حمایتی پشتیبانی از این صنعت را كامل كند و از واردات واگن از كشورهای خارجی در حالی كه توان تولید داخل وجود دارد به صورت جدی پرهیز كند.

از وی در مورد هدفگذاری ‌خوشه صنایع ریلی اراك در حوزه دانش فنی و تحقیقات پایه و جایگاه صنعت ریلی كشورمان در قیاس با دیگر كشورهای صاحب صنعت و فن سووال شد.

عاشوری گفت:در سال 90 متخصصین و محققان جوان شركت واگن پارس توانستند با وجود تحریم ها از سوی كشورهای پیشرفته در حوزه انتقال تكنولوژی، اقدام به طراحی و تولید دو محصول جدید كنند.

وی عنوان كرد:امسال نیز محققان شركت واگن پارس در تلاش هستند برای اولین بار به طراحی و تولید واگن های مسافری با سرعت 200 كیلومتر بر ساعت بپردازند.

عاشوری یادآور شد:ساخت واگن مسافری با سرعت 200 كیلومتر بر ساعت (محصول جدید) به كاهش زمان و آسایش مسافرین در سفر می انجامد و همچنین ساخت نمونه جدیدی از واگن های باری برای حمل بارهای ویژه در دستور كار قرار دارد.

وی در مورد درصد تجهیزات تولیدی صنعت ریلی در داخل كشورمان و میزان وابستگی به واردات در این صنعت گفت:اكنون بالغ بر 70 درصد از محصولات و قطعات ریلی با توان متخصصان داخلی تولید می شود و با تحقق اهداف تولیدی واگن پارس در سال جاری علاوه بر اشتغالزایی پایدار از خروج مقادیر قابل ملاحظه ای ارز از كشور جلوگیری خواهد شد.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.