امروز امروز : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Wednesday, May 08, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



گردشگری صنعتی شاخصی ناشناخته و دست نخورده در استان

کد مطلب: 42936 | تاریخ ارسال: 21 ژوئن 2012 | چاپ صفحه

از کارخانه های ماشین‌ سازی اراک ، تولید آلومینیوم ، هپکو ، واگن ‌سازی پارس ، کمباین ‌سازی ، لاستیک پارس و صنایع ‌آذرآب گرفته تا پالایشگاه نفت ، مجتمع پتروشیمی و نیروگاه حرارتی شازند ، شیشه سازی ساوه و ایزوگام دلیجان ، همه و همه ظرفیت ‌های صنعتی استان مرکزی برای گردشگری صنعتی است که تاکنون برنامه ای برای استفاده از آنها تدوین نشده است.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از واحد مرکزی خبر ، استان مرکزی با بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ کارگاه کوچک و بزرگ صنعتی و بیش از ۷۰ واحد آن شامل واحدهای صنعتی ماشینی بزرگ با محصولاتی منحصر به فرد در سطح ملی و خاورمیانه است.

از کارخانه های ماشین‌ سازی اراک ، تولید آلومینیوم ، هپکو ، واگن ‌سازی پارس ، کمباین ‌سازی ، لاستیک پارس و صنایع ‌آذرآب گرفته تا پالایشگاه نفت ، مجتمع پتروشیمی و نیروگاه حرارتی شازند ، شیشه سازی ساوه و ایزوگام دلیجان ، همه و همه ظرفیت ‌های صنعتی استان مرکزی برای گردشگری صنعتی است که تاکنون برنامه ای برای استفاده از آنها تدوین نشده است.

برای توسعه این بخش به برنامه هایی دقیق نیاز است که شاخص های گردشگری را برای توسعه گردشکری صنعتی فراهم کند.

فعالان صنعت گردشگری ناموفق بودن ایران را در توسعه گردشگری و ناتوانی در رقابت با دیگر کشورها که به تراز منفی گردشگر ورودی و خروجی انجامیده است ، نبود برنامه در این حوزه می دانند.

جواهرزاده مدرس دانشگاه با تایید این موضوع که در صنعت گردشگری برنامه ریزی نداریم ، می گوید: خلاء یک برنامه مدون و جامع در چارچوب استانداردهای بین المللی در این بخش کاملا مشهود است و این یک واقعیت است که برنامه ای برای توسعه گردشگری بین المللی نداریم.

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی پارسال مکاتباتی با اتاق بازرگانی و صنایع‌ و معادن استان برای توسعه گردشگری صنعتی انجام داد اما در عمل اتفاقی در این زمینه رخ نداد.

سه سال پیش هم گروه هایی از استان های همجوار وارد استان مرکزی شدند و حرکت هایی برای توسعه گردشگری صنعتی صورت گرفت اما ادامه نیافت.

۸۰ درصد تجهیزات انرژی کشور در اراک ، ۷۰ درصد شیشه کشور در ساوه و ۹۰ درصد ایزوگام کشور در دلیجان تولید می شود ، بزرگترین کارخانه آلومینیم و بزرگترین معدن سولفات سدیم کشور در اراک قرار دارد و سرفصل هایی از این دست ، همه نشان از توان استان مرکزی در توسعه گردشگری صنعتی دارد که باید به آن توجه شود.

آقای زاوشی رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مرکزی می گوید: انعطاف پذیری و تنوع بالای صنعت گردشگری از ویژگی های بارز و منحصر به فرد آن است چون می توان در هر زمان و مکانی با توجه به شرایط محیطی و سلایق مختلف افراد با اهداف و مقاصد متفاوتی گردشگران را جذب کرد.

توسعه یافته ترین نوع گردشگری ، گردشگری مذهبی ، تفریحی و تاریخی است.

اما به موازات صنعتی شدن جوامع و ساخت کارخانه ها و مجتمع های صنعتی بزرگ پس از انقلاب صنعتی در اروپا ، گونه ای دیگر از گردشگری رونق پیدا کرد که مقصد گردشگران آن نه بناهای به جای مانده از هزاره ها ، نه تقدسِ جغرافیایی آن و نه مامنی آرام برای تفریح و استراحت بود بلکه این بار مقصد گردشگران بناهای عظیمی شد که در مجاورت محل سکونتشان قرار داشت و از عمر آنها شاید حتی به اندازه انگشتان یک دست هم بیشتر نمی گذشت.

همان کارخانجات عظیم و پردود و سر و صدایی که هر روز هزاران نفر از همشهریانشان برای امرار معاش و کسب درآمد ، ساعاتی از روزشان را در آنجا سپری می کنند ، صنایعی که هدف از بنایشان تولید ، رفع نیاز و درآمدزایی بود.

با گذشت زمان همین مکان های صنعتی که البته تا حدودی هم ناایمن بودند ، میزبان علاقه مندانی شد که حرفه شان صنعتی نبود اما مشتاق دیدن چرخه تولید محصولات گوناگون کارخانجات متنوع از نزدیک بودند.

گردشگری صنعتی در ایران نوپاست و قدمتی کمتر از انگشتان دست دارد با این حال ظرفیت های بکری در شهرهای صنعتی ایران در این زمینه وجود دارد که باید عملی شود و یکی از این استان های توانمند استان مرکزی است.

یکی از کارگران ماشین سازی اراک در این زمینه می گوید: گروه های دانشجویی و حتی استادان دانشگاه هایی مثل دانشگاه صنعتی شریف ، وقتی به کارخانه می آیند از دیدن تجهیزات و تولیدات بزرگ کارخانه حیرت زده می شوند.

این نکته حاکی از آن است که جذابیت صنعتی گرچه برای کارگران امری عادی است اما برای مردمی که یا کارمند هستند و یا خانه دار ، دیدن چنین صحنه هایی جالب بوده و در صورت ایجاد زمینه گردشگری در این بخش برای آن پول خرج می کنند.

استان مرکزی از نظر صنایع مادر و بزرگ در رده سوم پس از بوشهر و تهران ، از نظر تنوع در رده نخست و به لحاظ توان صنعتی در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی می گوید: ایجاد زیرساخت‌های استاندارد فرهنگی و عمرانی به توسعه گردشگری صنعتی منجر می شود و از سوی دیگر توسعه گردشگری صنعتی استان مرکزی نیازمند ایجاد زمینه های حضور گردشگری در کارخانه است.

رضوانی می افزاید: استان مرکزی به سبب قرارگرفتن در دو مسیر اصلی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور و همچنین بهره‌مندی از تنوع جاذبه‌های طبیعی ، تاریخی و معنوی از فرصت بی‌نظیری برای توسعه گردشگری برخوردار است و می تواند به عنوان مکمل توسعه گردشگری صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر جذابیت کارخانه ها برای مردم ، علاقه مندان به تاریخ صنعت ، دانش آموزان و دانشجویان و کارشناسان فنی بیش از مردم عادی علاقه مند این قابلیت ها هستند.

بی تردید گردشگری صنعتی و رونق آن به رونق صنعت توریسم منجر می شود.

بر اساس آمار میراث فرهنگی کشور ، رونق اقتصاد گردشگری ایران ، ایجاد بیش از یک میلیون شغل را به همراه داشته است.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی هم می گوید : با ورود گردشگران صنعتی می توان زمینه های دیدار آنان را از دیگر جاذبه های استان هم فراهم کرد.

منتظری می افزاید: سهم اقتصاد گردشگری در ایجاد اشتغال در سال ۲۰۱۰ برابر ۷ و ۴ دهم درصد از کل مشاغل کشور بوده به گونه‌ای که صنعت گردشگری سبب ایجاد یک میلیون و ۶۱۰ هزار شغل در کشور شده است.

اگر گردشگری صنعتی حداقل ۱۰ درصد به اشتغال این بخش اضافه کند می توان به کاریابی۱۰۰هزار نفر در این بخش در کشور امیدوار بود.

اکنون از هر ۱۲ شغل در جهان یک شغل مربوط به صنعت گردشگری است و ۸ درصد اشتغال جهان را گردشگری شامل می شود و البته این رقم در ایران بیش از سه درصد است.

نفت و صنعت نفت با سابقه ۱۰۰ ساله در ایران به عنوان ظرفیت بالفعل گردشگری صنعتی مطرح است و عسلویه هم پایتخت گردشگری صنعتی است که بر اساس انعقاد تفاهم نامه بین وزارت نفت و سازمان میراث فرهنگی به زودی با ورود گردشگر ، روح تازه ای به منطقه عسلویه دمیده خواهد شد.

استان مرکزی هم به عنوان قطب صنعت ماشینی کشور باید با استفاده از ظرفیتی که سازمان میراث فرهنگی کشور برای آن قائل می شود بتواند از ظرفیت صنعتی خود استفاده کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گردشگری صنعتی را در دستور کار این اداره دانسته و می گوید: یکی از موانع اصلی که تاکنون مانع برنامه ریزی جدی در این زمینه شده است نبود برنامه و خصوصی بودن بخشی از صنایع است.

کاظمی از برگزاری نشست هایی با صاحبان صنایع استان مرکزی خبر داد و می افزاید: امید است چالش های گردشگری صنعتی در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی برطرف شود.

اکنون با وجود بیش از سه هزار اثر تاریخی که برخی از آنها ۶ هزار سال قدمت دارند می توان شاهد توسعه گردشگری استان مرکزی باشیم.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.