امروز امروز : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Wednesday, May 08, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



دامداران ، قرباني دلالان

کد مطلب: 42806 | تاریخ ارسال: 18 ژوئن 2012 | چاپ صفحه

در سال حمايت از توليد ملي وسرمايه ايراني، بسياري از دامداري ها تعطيل شده اند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از عطر یاس ، از زمان اجراي فاز اول طرح هدفمندي يارانه ها، مشكلات بسياري، از جمله تامين نهاده هاي كشاورزي به واسطه حذف يارانه ها در حوزه كشاورزي و نيز مشكلات تامين نهاده هاي دامي براي دامداري ها، فعالان اين حوزه را در بلاتكليفي نهاد.
دامنه اعتراضات كشاورزان و دامداران از يك سو و نوسانات نرخ محصولات توليدي اين حوزه در بازار از سوي ديگر سبب گرديد كه دولت بسته حمايتي براي اين حوزه در نظر بگيرد تا حداقل حمايتي نسبت به فشار مالي تحميل شده به اين قشر به انجام برساند.
اما متاسفانه اين امر تا آنجا محقق نشد كه بسياري از كشاورزان و دامداران از سرمايه گذاري در اين حوزه منصرف شده و عرصه توليد و فعاليت خود را به واردات بي رويه كالاهاي كم كيفيت واگذار كرده و نااميد از چتر حمايتي دولت، واحدهاي خود را رسما تعطيل كردند.
در چنين وضعيتي، زمزمه هاي اجراي فاز دوم طرح هدفمندي يارانه ها به گوش مي رسد و دولت بدون تحقق وعده بسته حمايتي، اقدام به اجراي فاز دوم اين طرح مي نمايد.
اين اقدام در سالي كه با عنوان «حمايت از كار، سرمايه ايراني و توليد ملي» نام گرفته، شايد با موفقيت چنداني عملياتي نشود. چرا كه روز به روز بر تعداد واحدهاي منحل و غير فعال شده بخش كشاورزي و دامداري افزوده مي شود. اين روزها مشكل تهيه گوشت سالم از سوي مصرف كنندگان، شايد نقش دامداري ها را بيش از گذشته پررنگ نمايد.
وجود مراكز متعدد توليد دام در استان مركزي، آن را به يكي از قطب هاي مهم توليد گوشت قرمز در كشور تبديل نموده اما كثرت مشكلات و عدم حمايت از اين حوزه سبب شده كه فعالان اين عرصه تمايل چنداني به ادامه فعاليت نداشته باشند.
يكي از دامداران با سابقه استان مركزي در منطقه تلخاب فراهان( مجتمع دام تلخاب)، با اشاره به اين موضوع كه واحد 100 راسي دامداري وي تعطيل شده، گفت: متاسفانه مدام دم از حذف واردات مي زنند ولي همواره گوشت قرمز وارد مي شود و در قبال آن نفت و معادن ما، به كشورهايي همچون چين و… صادر مي گردد.
«سيد مجتبي مجيدي» افزود: واردات گوشت از كشورهايي همچون برزيل به راحتي انجام مي پذيرد از اين رو ديگر حمايتي از توليدكنندگان داخلي گوشت صورت نمي گيرد.
وي با انتقاد از نقش پررنگ دلالان در حوزه دام در كشور گفت: در حين خريد اوليه دام بايد آنها را از دلالان خريداري كنيم و زمان فروش گوشت نيز بايد آن را به دلالان بفروشيم و هيچ مسئولي بر اين روند، نظارت ندارد.
مجيدي ادامه داد: دامداران با تمام مشكلاتي كه فارغ از هر گونه حمايت در حوزه پرورش و نگهداري دام و توليد گوشت دارند، ولي متاسفانه در تعيين نرخ گوشت هيچ نقشي نداشته و دولت نرخ بازار را تعيين مي كند. در چنين شرايطي، فعاليت در اين حوزه براي ما مقرون به صرفه نيست.
وي با اشاره به نامگذاري امسال تحت عنوان «حمايت از توليد داخلي» گفت: اين نامگذاري تنها يك شعار است كه حتي سازمان جهاد كشاورزي نيز آن را بر روي بنر چاپ نموده و در هفته جهاد كشاورزي جلوي در سازمان نصب نموده و گرنه هيچگونه حمايتي از فعالان اين حوزه صورت نمي گيرد.
يكي ديگر از دامداران منطقه تلخاب فراهان اظهار داشت: در اين منطقه، 125 مركز دامداري وجود داشته كه در حال حاضر كمتر از 20 مركز با حداقل ظرفيت فعاليت مي كنند. واحدي كه در گذشته با 50 راس دام، فعال بوده الان تنها 15-10 دام را پرورش مي دهد.
وي كه خواست نامش فاش نشود، در خصوص عدم حمايت هاي مالي ازدامداران توسط دولت گفت: براي پرورش ماهي زينتي تسهيلاتي با 6 درصد سود اعطا مي شود ولي به دامداري ها تسهيلات بالاي 18 درصد سود اختصاص مي يابد. كدام يك از اين موجودات (دام يا ماهي زينتي) بيشتر در سفره خانواده جا دارند؟
وي عمده ترين مشكل دامداري ها را سرمايه در گردش عنوان كرد و بيان داشت: از يك سو نرخ سرسام آور و رو به صعود نهاده ها از جمله علوفه و از طرفي ديگر عدم حمايت دولت سبب شده كه دامداران با مشكلات بسياري مواجه شوند.
ديگر دامدار منطقه تلخاب نيز كه سال هاي طولاني در اين حوزه فعاليت داشته گفت: تنها 3 درصد واحدهاي اين منطقه با تمام ظرفيت فعاليت دارند كه آن هم به اين دليل است كه صاحبان اين واحدها حكم دلالان دام منطقه را دارند.
«رمضانعلي تلخابي» اظهار داشت: در اين منطقه 125 واحد دامداري وجود داشته كه در حال حاضر تنها 40 واحد با ظرفيت كمتر از 50 درصد فعاليت مي كنند.
وي علت تعطيلي برخي واحدها را بدهي معوقه به بانك به واسطه دريافت تسهيلات، طي ساليان گذشته عنوان كرد و گفت: حدود 8 واحد دامداري منطقه به طور كلي در مصادره بانك قرار گرفته و تعداد 40 واحد ديگر نيز در حال تعطيلي و مصادره بانك مي باشند.
«تلخابي»، نبود مركز فروش دام براي دامداران در اين منطقه را از ديگر مشكلات موجود عنوان كرد و بيان داشت: نبود دامپزشك و تعطيلي دامپزشكي منطقه، يكي ديگر از مشكلات مجتمع دام تلخاب مي باشد.
وي افزود: هرگاه نياز به حضور دامپزشك در منطقه باشد، هر فرد بايد به دفعات مكرر موضوع را پيگيري كند كه در نهايت دامپزشكي از منطقه فرمهين با تاخير بسيار و با هزينه بالا و بدون نظارت سازمان دامپزشكي حضور مي يابد. اين امر علاوه بر هزينه هاي گزاف، مسبب تلفات دامي بسياري نيز در منطقه مي گردد.
تلخابي با انتقاد از وضعيت نابسامان مجتمع هاي دام در منطقه مذكور گفت: هزينه بيمه دام بسيار بالا و گزاف مي باشد ولي آن دسته از دام ها كه بيمه مي شوند نيز در صورت تلفات، بيمه هيچگونه حقي براي آنها در نظر نمي گيرند و طبق قانون خود برخورد نموده و از پرداخت هرگونه خسارت به مجموعه خودداري مي كنند.
وي تصريح كرد: در سال 90 طي بازديدي كه وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان در استان از اين شهرك و واحدهاي مستقر در آن داشتند مقرر شد، احداث مركز خريد و فروش دام و نيز فعال نمودن مركز دامپزشكي در منطقه و حتي خريد دام به واسطه خود دولت صورت گيرد؛ كه متاسفانه اين اقدامات هيچ يك عملياتي نشدند.
يكي ديگر از دامداران منطقه اظهار داشت: شهرك دام تلخاب فراهان، سالانه بيش از 5 هزار تن گوشت، توليد و به بازار عرضه مي كرد ولي هم اكنون با ظرفيت كمتر از 30 درصد فعاليت دارد.
نظري افزود: با توجه به نامگذاري امسال و تاكيد بر حمايت از توليد داخلي، به جاي واردات گوشت منجمد كشورهاي ديگر، بهتر است كه از توليدكنندگان داخلي حمايت شود و با ايجاد بستر لازم براي فعالان اقتصادي و توليدكنندگان داخلي، عرصه براي پيشرفت بيشتر فراهم تر گردد.
***
عليرغم شعارهاي حمايت هاي دولت هاي نهم و دهم، بخش كشاورزي نيز بسان بسياري ديگر از بخش هاي ديگر مانند صنعت، در حلقه بي تدبيري مسئولان گرفتار آمده است اما ادامه اين روند سبب وارد آمدن خسارات جبران ناپذيري به اقتصاد كشور مي شود.
با توجه به نقش لبنيات و فرآورده هاي پروتئيني در زندگي مردم، مي توان نقش دامداري ها و مراكز پرورش دام و طيور را بسيار تعيين كننده داشت. موضوعي كه شايد مسئولان امر آن را به فراموشي سپرده است و با قوانين دست و پا گير و شعارهاي محقق نشده، هر روز منجر به كاهش انگيزه ادامه فعاليت در اين حوزه مي شوند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.