امروز امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Wednesday, May 15, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



آغاز مطالعات گونه آبزی آرتمیا در تالاب میقان اراك

کد مطلب: 42744 | تاریخ ارسال: 17 ژوئن 2012 | چاپ صفحه

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی از آغاز مستندسازی و مطالعات علمی گونه آبزی آرتمیا در تالاب میقان اراك خبر داد.

به گزارش مرکزی دیلی، ‘امیر انصاری’ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گونه آبزی آرتمیای تالاب میقان اراك توسط گروه زیست شناسی دانشگاه اراك در دست مطالعه است.

وی اضافه كرد: آرتمیا یك فیلتر خوار غیر انتخاب گر است كه از دتریتوس های آلی ، جلبك های میكروسكوپی و باكتری ها تغذیه می كند.

وی اظهار كرد: آرتمیا یكی از ذخیره های آبزی با ارزش در تالاب میقان اراك محسوب می شود كه به خاطر شرایط اكوسیستمی این تالاب بچه زا می باشد و محوطه زیستی آن به رنگ قرمز است.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی بیان كرد: بخشی از رژیم آبی تالاب میقان اراك درحال حاضر از پساب های تصفیه خانه فاضلاب تامین می شود كه شرایط مناسبی برای رشد جلبك های مقاوم به شوری دارد و این جلبك ها غذای اصلی آرتمیا هستند.

انصاری اظهار كرد: آرتمیا در اكوسیستم تالاب میقان نقش مهمی در خودپالایی دارد و فلامینگوها با تغذیه مستمر از آرتیمای قرمز رنگ ، دارای رنگ قرمز در پرها، نوك و پاهایشان هستند.

وی خاطرنشان كرد: وسعت هشت هكتاری تالاب و حوضچه های میقان اراك زیستگاه آرتمیا است.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی عنوان كرد: آرتمیا فاقد توان پراكنش فعال است و باد و پرندگان آبزی خصوصا فلامینگوها از مهمترین عوامل طبیعی توزیع كننده آن هستند.

انصاری ادامه داد: آرتمیا به پا یا پرهای پرندگان می چسبد و گاهی توسط پرنده خورده می شود و چند روزی در دستگاه گوارش پرنده سالم باقی می ماند و بستر انتقال آن از یك محل به محل دیگری مهیا می شود.

تالاب كویری میقان اراك با وسعت 25هزار هكتار به عنوان یكی از مناطق شكار ممنوع تحت حفاظت زیست محیطی است و این محوطه بكر و امن یكی از زیستگاه های قدیمی و اصلی پرندگان مهاجر و حیات وحش منطقه محسوب می شود.

تالاب كویری میقان اراك، آخرین حلقه اكولوژیك حوضه آبریز دشت اراك است كه آب‌های سطحی مسیل‌های فصلی را جذب می‌كند و مساحت دریاچه فصلی آن بسته به ورودی آب بین 100 تا 110 كیلومتر مربع متغیر است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.