امروز امروز : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Monday, May 06, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



تغییر نمایندگان ، تغییر مدیران ؛ یک معادله چند وجهی

کد مطلب: 42454 | تاریخ ارسال: 1 ژوئن 2012 | چاپ صفحه

متأسفانه برخی از مدیران در طول خدمتشان ، بیش از آن که در فکر جلب رضایت خدا و خلق خدا باشند و در اجرای سیاست ها رعایت سلسه مراتب را نمایند ، تمام هم وغمّشان جلب نظر نماینده بوده و در ایام انتخابات نیز تمام تلاش خویش را برای راهیابی کاندید مورد نظرشان به کار می گیرند …

با تغییر نمایندگان بار دیگر بحث تغییر گسترده ی مدیران در فضای جامعه و فضای رسانه ای به اخبار روز و پر طرفدار تبدیل شده است . لازم به گفتن نیست که این رویه به یک رویه ی غیر قابل تغییر تبدیل شده و این امر یکی از مطالبات جدی هواردارن کاندیداهایی است که به مجلس راه پیدا کرده اند . نگاه همه جانبه به موضوع تغییر مدیران و این که آیا نمایندگان حق دخالت در عزل و نصب ها را دارند و آیا تغییر گسترده ی مدیران خوب است یا خیر مجال گسترده ای می طلبد که در این مقال نمی گنجد اما این معادله وجوهی دارد که توجه به آن لازم و ضروری است :
وجه اول : بدون شک در قانون ، سه قوه از دخالت در امور یکدیگر منع شده اند و قوا علی رغم این که باید با یکدیگر تعامل داشته باشند نباید درامور همدیگر دخالت کنند .بدون شک فشار نمایندگان برای تغییر مدیران و یا تلاش آنان برای انتصاب افرادی خاص ( بدون توجه به شایسته سالاری و صرفا براساس نزدیکی به نماینده ) دخالت قوا در امور یکدیگر محسوب شده و این امر مورد پسند جامعه ی قانون مدار بویژه افرادی که خود قانون گزار هستند نخواهد بود .
وجه دوم : متاسفانه تن دادن مسئولان اجرایی کشور ( وزیر ، استاندار و مدیران کل ) به درخواست نمایندگان در تغییر مدیران، برای جلب نظر آنان ، به یک رویه ی ناپسند تبدیل شده و معمولا وزرا برای مصون ماندن از سؤال و استیضاح و استانداران و مدیران کل برای جلوگیری از فشار برای تغییر خودشان، درخواست های نمایندگان را برای ایجاد تغییرات اجابت می کنند و متاسفانه بخشی از این تغییرات هم با به کار گماری افرادی از جریان حامی نماینده خاتمه می یابد و کمتر به شایسته سالاری توجه می گردد .
وجه سوم : یک نکته ی اساسی همیشه در بحث تغییر مدیران نادیده انگاشته شده است و آن بحث ورود مدیران ادارات و فرمانداران به طرفداری های بی حد وحصر از کاندیدای خاص در انتخابات است . متاسفانه در گاهی مدیرانی را هستند که تمام قد ، از همه ی امکانات و فرصت ها برای رأی آوری کاندیدای مورد نظرشان استفاده می کنند و در کوبیدن رقیب از هیچ کوششی فروگذاری نمی کنند . وقتی فرمانداری در طول مدت خدمت خود در شهرستانی ، فقط هدفش جلب رأی برای یک کاندیدا بوده و از همه ی امکانات دولتی برای تبلیغ مستقیم وغیر مستقیم استفاده کرده و در سخنرانی ها و ملاقات ها یش مستقیم وغیر مستقیم به نفع یک شخص تبلیغ کرده آیا می تواند برای آن شهرستان که مردم کس دیگری را انتخاب کرده اند فرماندار محبوب و خوبی باشد؟ وقتی رئیس اداره ای در روز رأی گیری در حال تبلیغ برای کاندیدای خاصی بوده است می تواند نماینده ی جدید را برای خدمت به مردم یاری کند ؟
متأسفانه برخی از مدیران در طول خدمتشان ، بیش از آن که در فکر جلب رضایت خدا و خلق خدا باشند و در اجرای سیاست ها رعایت سلسه مراتب را نمایند ، تمام هم وغمّشان جلب نظر نماینده بوده و در ایام انتخابات نیز تمام تلاش خویش را برای راهیابی کاندید مورد نظرشان به کار می گیرند که این امر زمینه ی تغییر خودشان را – در صورتی که کاندید مورد نظرشان به مجلس راه نیابد – فراهم می نماید .
وجه چهارم : یکی از علل رویگردانی مردم از نمایندگان قبلی و توجه به کاندیدای دیگر این است که آن نماینده و مسئولان اجرایی آن شهرستان نتوانسته اند خدمت رسانی شایسته ای داشته باشند و یا نتواسته اند با مردم به همزبانی مشترک دست یابند و به همین خاطر مشمول تغییر شده اند و از این رهگذر شاید به نماینده ی جدید بتوان حق داد که با رایزنی های خود زمینه ی تغییر مدیران را فراهم آورد . البته شاید بتوان تلاش برای تغییر مدیران را به عنوان یکی از اهرم های نماینده در اِعمال نظارت مطرح کرد .
وجه پنجم : ناگفته پیداست که نماینده ی جدید نیز نباید راه رفته شده توسط نماینده ی پیش از خود را بپیماید و کسانی را به مدیریت ادارات و فرمانداری ها برگزیند که صرفا در انتخابات او را یاری کرده اند و فقط فرمانبردار او هستند بلکه او باید زمینه ی انتصاب کسانی را برای مدیریت فراهم آورد که ضمن تعامل با نماینده ، برای جلب رضایت خدا و جلب نظر مردم کار شایسته و بایسته و کارشناسانه انجام دهند .
وجه ششم : نکته ی آخر این که فرمانداران و مدیرانی که به جای مدیران وفرمانداران سابق منصوب خواهند شد بدانند که عزت و ذلت دست خداست و طول دوره ی خدمت کوتاه . از آیینه ی عبرت گذشتگان چراغی برای راه آینده بر گیرید و مبادا شما نیز همچون گذشتگان همه ی فکر و ذکرتان راضی کردن یک شخص باشد . علاوه بر تعامل که توصیه ی همیشگی بزرگان است بر عهد خدمتگزاری بر مردم استوار باشید و بدانید که : ان تنصر الله ینصرکم …

حسین مولوی ده کوثری

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.