امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



پیگیری معنی دار یک خبرگزاری برای انتزاع بخش هایی از استان مرکزی

کد مطلب: 41912 | تاریخ ارسال: 22 می 2012 | چاپ صفحه

در یک نقل قول نادر و البته جالب توجه دفتر استانی خبرگزاری مهر طی یک خبر با عنوان ” سرنوشت نامعلوم الحاق شهرهای ساوه،محلات،دلیجان،آشتیان و تفرش به قم ” نوشت : طرح پیوستن شهرهای ساوه، محلات، دلیجان، آشتیان و تفرش به قم، ندای دیرینه مردم این شهرهاست که با استان شدن قم انتظار می‌رفت تحقق یابد ولی این طرح مردم زیادی را چشم انتظار نگه داشت.

مرکزی دیلی : سوال اصلی اینجاست که در کنار سکوت معنی دار مسئولین سیاسی و امنیتی استان ، عزیزان رسانه ای در این میان چه منافعی را دنبال می کنند و چه محافل و افرادی از نشر و بروز اینگونه اخبار که هر از گاهی فضای آرام استان را متشنج می کند سود خواهند برد؟ فعلا برای این سوالات پاسخی در دست نیست و امیدواریم بزودی این ابهامات برای هم استان های عزیز برطرف گردد…

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، مردم این شهرها در سال‌های اخیر از هر کاری که می‌توانستند برای علاقه مندی به این پیوستگی انجام دهند دریغ نکردند؛ گاهی با حضور در نماز جمعه شهر قم و در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین خواست مردمی این الحاق، گاهی با حمل پلاکاردها و دست نوشته‌هایی در مراسم‌های مختلف، گاهی از طریق دیدار با مسئولان کشور و راه‌های مختلف این آرزوی دیرینه خود را اعلام کردند.

علاقه شدید مردم به این موضوع سبب شد امامان جمعه این شهرها خواسته عمومی مردم را به مسئولان کشور منتقل کنند. امام جمعه دلیجان در دیداری با رئیس مجلس شورای اسلامی که در دفتر دکتر لاریجانی در قم برگزار شد صنعتی بودن دلیجان را یکی از ویژگی‌های برجسته این شهر دانست و افزود: از ویژگی‌های مردم این شهر نیز می‌توان به داشتن روحیه معنوی، فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی آن‌ها اشاره کرد و این ویژگی‌ها از شهری که در نزدیکی قم قرار دارد و از گذشته محل آمد و شد علمایی چون آیت‌الله بروجردی بوده است، دور از انتظار نیست.

امام جمعه نراق نیز در این دیدار با اشاره به ویژگی‌های آب و هوایی، مذهبی، فرهنگی و قدمت تاریخی شهر نراق گفت: مردم این شهر از حدود 10 سال قبل که شهر قم استان شد، خواهان این الحاق بودند.

وی گفت: الحاق به قم نه تنها خواسته مردم نراق بلکه خواسته دیرینه مردم محلات و دلیجان نیز بوده است و در حدود 97 درصد مردم در این مناطق تمایل به انجام این کار دارند.

امام جمعه شهر نیم‌ور نیز در این دیدار از خواسته مردم این شهر گفت و افزود: از چند سال قبل که موضوع الحاق به قم مطرح شد مردم در این شهر به جد و مشتاقانه موضوع را پیگیری کردند و این خواسته را بار‌ها در نمازهای جماعت در مساجد و نماز جمعه مطرح کرده و اعلام آمادگی نموده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر مسئولان استان مرکزی پیرامون موضوع الحاق به قم یک نظرسنجی انجام دهند، این مطلب ثابت خواهد شد که بین 80 تا 90 درصد مردم در شهر نیم ور موافق این مسئله هستند.

در ساوه هم امام جمعه این شهر در خطبه‌های نماز جمعه که با حضور رئیس مجلس، استاندار مرکزی، نمایندگان شهرستان‌های اراک و ساوه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، خواستار الحاق ساوه به استان قم شد و این مسئله را خواست عموم مردم عنوان کرد.

تفاهم‌نامه شوراهای تفرش و قم

مردم تفرش هم برای اینکه علاقه خود را به این پیوستگی نشان دهند از اعضای شورای اسلامی این شهر خواستند که موضوع الحاق به قم را با جدیت پیگیری کنند. این موضوع سبب شد که در روز 12 اسفندماه 88 تفاهم نامه‌ای بین اعضای شورای اسلامی شهر قم و تفرش به امضاء رسید که در آن تمامی اعضای این دو شورا تائید کردند که این الحاق به نفع هر دو شهر خواهد بود.

همچنین مردم تفرش 8 هزار امضاء را برای دفتر مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، رئیس مجلس، وزیر کشور و استانداری قم ارسال کرده‌اند و امام جمعه تفرش نیز بارها در نمازهای جمعه به علاقه‌مندی مردم نسبت به این موضوع اشاره کرده است.

این خواست مردمی در حالی است که تمامی شرایط حاکی از آن است که پیوستگی این شهرها به قم به نفع هر دو طرف بوده و توجیهات قابل قبولی برای این پیوستگی متصور است که کارشناسان مختلف به آن اشاره کرده‌اند.

یکی از مهم ترین عوامل همبستگی شهرهای ساوه و دلیجان، حوزه آبریز قم است که بزرگ ترین منبع آب قم در داخل محدوده شهر دلیجان (سد 15 خرداد) قرار گرفته و چشمه خواجه با دبی آب خیلی زیاد در داخل مخزن سد، جزیی از عناصر شهر دلیجان است. همچنین از سال 74 با آبگیری سد الغدیر ساوه بر روی رودخانه قره‌چای حقابه کشاورزان قمی قطع شده است.

پس از آبگیری سدهای 15 خرداد و الغدیر بیشتر آب ورودی به اراضی کشاورزی قطع شده و به اذعان مسئولان وزارت نیرو میزان آبی که با احداث این دو سد از ورود آنها به اراضی کشاورزی قم جلوگیری شده است، به 400 میلیون مترمکعب و از نظر مسئولان استان قم به 600 میلیون در سال می‌رسد. علاوه بر این قطع حقابه‌های کشاورزان منجر به شورترشدن آب موجود در سفره‌های آب زیرزمینی، شورشدن خاک و از بین رفتن حیات کشاورزی در بسیاری از اراضی کشاورزی قم شده و 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت مسیله از حیز انتقاع خارج شده است.

علاوه بر این از نظر قرابت‌های فرهنگی، ظرفیت‌های اقتصادی، نزدیک بودن به مرکز استان قم و… از دیگر عواملی است که الحاق این شهرها به قم را ضروری کرده است اما عده‌ای برای رهایی از خواسته به حق مردم این شهرها، پیوستگی شهرهای مورد نظر به قم را امری سیاسی تلقی می‌کنند.

الحاق شهرها سیاسی نیست

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین علی بنایی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی این موضوع یک بحث سیاسی نیست بلکه خواسته عموم مردم این شهرها است و آنها به دلیل داشتن مشترکات بسیار با قم، مصرانه خواستار این الحاق هستند.

وی الحاق شهرهای ساوه، محلات، دلیجان، تفرش و آشتیان به استان قم را ضروری دانست و تاکید کرد: با استانی شدن قم، انتظار می‌رفت این شهرها به قم بپیوندند اما این بحث ابتر ماند.

وی ادامه داد: الحاق این شهرها به قم در تعریف آمایش سرزمینی هم می‌گنجد، چراکه قم پایتخت فرهنگی کشور است و شهرهای ذکر شده مزیت‌های زیادی در بخش صنعت و کشاورزی دارند، از این رو الحاق این شهرها به قم برای هر دو طرف فواید زیادی دارد.

وی اظهار داشت: قم به خاطر وجود بزرگ ترین حوزه علمیه جهان اسلام و حرم حضرت معصومه(س) و مراجع عظام تقلید، شهر علم و فضیلت نام گرفته و اگر این شهرها به قم الحاق شوند این استان به قطب صنعتی و کشاورزی تبدیل خواهد شد.

به گفته حجت‌الاسلام بنایی مردم این شهرها همگونی فرهنگی خاصی با قم دارند و حتی به نظر می‌رسد با مرکز استان مرکزی قرابت فرهنگی ندارند. علاوه بر این بازار قم محل داد و ستد بازاریان این شهرهاست و تسهیل در رفت و آمد به قم به خاطر راه‌های ارتباطی بهتر و کوتاه‌تر بودن مسیر، فعالیت تجاری بازاریان این شهرها را در قم تسهیل کرده است.

وی احداث فرودگاه بین‌المللی قم را یکی از ظرفیت‌های مناسبی برشمرد که مردم این شهرها می‌توانند از این ظرفیت به خوبی بهره‌مند شوند.

احمدی‌نژاد مخالف است

نماینده مردم قم در خانه ملت به روند رسیدگی به این خواسته مردمی اشاره کرد و گفت: زمانی که حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی به عنوان وزیر کشور فعالیت می‌کرد، الحاق این شهرها به استان قم قوت گرفت و حتی در کمیسیون سیاسی هیئت دولت مورد بررسی و تائید قرار گرفت و زمانی که این طرح مسیر طبیعی خود را طی می‌کرد احمدی نژاد در سفر استانی که به استان مرکزی داشت، به دلایلی که ذکرش بی‌فایده است با این طرح مخالفت کرد.

وی به کاربرد واژه مقدسات برای همخوانی بیشتر این شهرها اشاره کرد و گفت: اگر هر یک از حروف این واژه را به ابتدای یکی از این شهرها نسبت دهیم، این واژه تداعی کننده همخوانی شهرهای محلات، قم، دلیجان، ساوه، آشتیان و تفرش است.

به اعتقاد حجت‌الاسلام بنایی ندای جدایی مردم این شهرها از استان مرکزی حق طبیعی آنهاست و اگر مسئولان به فکر خواسته‌های مردم هستند باید این طرح را اجرایی کنند.

مطلب مرتبط : لینک اصلی در خبرگزاری مهر

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.