امروز امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 04, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



روایت نامه امیر از دادگاه کاریکاتوریست اراکی

کد مطلب: 41436 | تاریخ ارسال: 13 می 2012 | چاپ صفحه

هيات منصفه پس از شور مدير مسئول نامه امير را از اتهام نشر اكاذيب تبرئه كرد ولي در اتهام توهين مجرم و مستحق تخفيف دانست ر/ كاريكاتوريست نامه امير در دادگاه كيفري به 25 ضربه شلاق محكوم شد

http://namehamir.ir/userimages/images/4041.jpg

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از نامه امیر ، در چهاردهمين روز از ارديبهشت ماه و همزمان با روز جهاني آزادي رسانه‌ها مراسم تحليف و آغاز بكار هيات منصفه مطبوعات استان مركزي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم پس از تلاوت آياتي از كلام‌ا… مجيد رئيس كل دادگستري استان مركزي سخناني را در خصوص رسالت مطبوعات در نظام جمهوري اسلامي و مسائل حاشيه‌اي مرتبط با موقعيت كشور و فعاليت هاي دشمنان ايراد كرد.
وي گفت: مطبوعات در واقع چشم نظام و نبضي هستند كه حاكميت را در سرعت و كندي كار كنترل مي كنند و به لحاظ رسالت خطيري كه به عهده مطبوعات است براي اين قشر هيات منصفه قرار داده شده است. وي در پايان همگان را در برابر قانون يكسان ارزيابي كرد و گفت : اين جلسه براي رسيدگي به پرونده مطروحه عليه يكي از نشريات استان مركزي به نام نامه امير تشكيل گرديده و اميدواريم كه اين جلسه پر خير و بركت باشد.
پس از اين سخنان مراسم تحليف هيات منصفه به انجام رسيد و رسيدگي رسمي به پرونده مطبوعاتي شكايت احمدلطفي‌آشتياني نماينده اراك، خنداب و كميجان در مجلس هشتم از هفته نامه‌نامه‌امير با اتهام نشر اكاذيب و توهين آغاز شد.
نماينده دادستان در ابتدا به عنوان مدعي‌العموم با ذكر كيفرخواست و دلايل مرتبط با آن خواستار مجازات مديرمسئول نامه امير بر اساس موادي از قانون مجازات اسلامي شد. سپس وكيل شاكي با ذكر مواردي در خصوص كاريكاتور منتشر شده و مطالب مندرج در شماره 392 نامه‌امير اين مطالب را توهين آميز خواند.
وي همچنين افزود: با توجه به اينكه كاريكاتور در قالب لباس فوتباليست بوده مدير مسئول نامه امير قصد توهين به موكل را داشته و از دادگاه تقاضاي مجازات براي وي را دارم و خواستار مجازات مدير مسئول طبق ماده 698 قانون مجازات اسلامي شد. پس از آن نوبت به ابوالفضل نيك عهد مدير مسئول نامه‌امير رسيد تا دفاعيات خود را در خصوص موارد اتهامات اعلام شده اظهار نمايد. وي ضمن رد صريح اتهامات گفت: به هيچ وجه قصد توهين به شخص يا اشخاصي را نداشته و همواره سعي در انتقاد سازنده و بهبود وضعيت استان داشته و دارم. وي گفت: درج كاريكاتور طبق قانون مطبوعات جرم نيست و در فصل مربوط به جرائم مطبوعاتي از كاريكاتور به عنوان جرم ياد نشده است و استفاده از لباس فوتباليست نيز كه لباس مقدسي به شمار مي‌رود نيز به هيچ وجه توهين‌آميز نيست و اين كه وكيل مدافع شاكي استفاده از لباس ورزشي را توهين‌آميز مي‌دانند در واقع توهين به جامعه ورزشي است بعلاوه خود آقاي لطفي همواره خود را طرفدار ورزش و بويژه ورزش جوان پسند فوتبال معرفي كرده و در برنامه نود هم با حضور خود اين موضوع را اثبات نموده است و اين كاريكاتور مطابق با علاقه و روحيات خود ايشان تهيه شده است. ابوالفضل نيك‌عهد با اشاره به مطالب مندرج در شماره 392 هفته نامه با نشان دادن نسخه هفته نامه و تيتر آن گفت: اعضاي محترم هيات منصفه مشاهده مي‌كنند كه اين مطلب همانطور كه در تيتر آن هم مي‌بينيد پاسخ به ادعاهاي آقاي لطفي است و چنانچه ايشان در مصاحبه با نشريات مختلف مطالبي را عليه كاركنان نشريه نامه‌امير ايراد نمي‌كردند و ادعاهايي نيز در خصوص فعاليتهاي انجام شده در طي دوران نمايندگي اظهار نمي‌داشتند قطعاً نقدي نيز منتشر نمي‌شد. وي گفت: در سراسر اين مطلب كه در نشريات استان منتشر شده مي‌بينيم كه آقاي لطفي از افعال با زمان مضارع مانند انشاءا… انجام خواهد شد افتتاح مي‌شود و تخصيص داده خواهد شد و … استفاده كرده و انتقاد ما نيز همين بوده كه به هيچ وجه توهين آميز و دروغ نيست و عين صحبتهاي ايشان است و جا داشت كه ايشان كارهاي انجام شده را تبليغ و تبيين مي‌كردند ابوالفضل نيك‌عهد در پايان با اشاره به اهميت و جايگاه بالاي نمايندگي با قرائت يك بيت شعر به دفاعيات خود پايان داد و گفت: عيب پاكان زود بر مردم هويدا مي‌شود / موي اندر شير خالص زود پيدا مي‌شود
پس از پايان دفاعيات ابوالفضل نيك‌عهد، قاضي پرونده با توجه به پايان رسيدگي جلسه دادگاه را ترك كرد تا اعضاي محترم هيات منصفه با شور و مشورت نسبت به مجرم بودن يا نبودن مديرمسئول هفته‌نامه اعلام نظر نمايند. با گذشت بيش از 30 دقيقه سرانجام قاضي عدالتخواه با ورود به دادگاه نظر هيات منصفه را به شرح زير خطاب به حاضرين قرائت كرد:
هيات منصفه مدير مسئول هفته نامه نامه امير را در خصوص اتهام نشر اكاذيب تبرئه كرد و در خصوص اتهام توهين مجرم ولي مستحق تخفيف دانست.
«حكم شلاق براي كاريكاتوريست
نامه امير »
پس از اعلام ‌نظر هيات منصفه، قاضي عدالتخواه از صدور حكم 25 ضربه شلاق براي كاريكاتوريست نامه‌امير در يكي از شعبات دادگاه كيفري اراك خبر داد و گفت: اين راي روز دوازدهم ارديبهشت‌ماه صادر شده و به متهم ابلاغ خواهد شد وي به سئوال خبرنگار ما كه چرا پرونده كاريكاتوريست با توجه به اينكه اتهام به دليل فعاليت و انتشار كاريكاتور در مطبوعات است در دادگاه مطبوعاتي رسيدگي نشد گفت: فقط جرائم مربوط به مديرمسئول در دادگاه مطبوعات بررسي و اتخاذ تصميم مي‌شود .
در حاشيه دادگاه هفته نامه نامه امير:
– برگزاري جلسه همزمان بود با چهاردهم ارديبهشت، روز جهاني آزادي رسانه ها كه معلوم نبود اتفاقي بوده يا با برنامه‌ريزي قبلي صورت گرفته است
– جلسه هيات منصفه با حضور 13 عضو از 14 عضو برگزار شد و يكي از اعضا غايب بود.
– محسن تاج‌آباد تنها عضو مطبوعاتي در هيات منصفه بود كه سالها در سمت سرپرست روزنامه كيهان در استان فعاليت مي‌كنند
– در حين دفاعيات مديرمسئول نامه امير چند تن از اعضاي هيات منصفه با نوشتن سئوال در كاغذ آنرا به دست قاضي مي‌رساندند تا از مديرمسئول پرسش به عمل آيد كثرت سئوالهاي ارسالي به حدي بود كه قاضي پرونده خطاب به اعضاي هيات منصفه گفت: از اين عزيزان درخواست مي‌كنم كه آتش بس اعلام كنند .
– برخلاف معمول جايگاه خاصي براي قرارگرفتن اعضاي هيئت منصفه در دادگاه تعيين نشده بود
– مراسم تحليف و رسيدگي به پرونده تا ساعت 30/12 ظهر به طول انجاميد.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.