امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



تحلیل رهبری از وقایع اخیر

کد مطلب: 4090 | تاریخ ارسال: 28 آگوست 2009 | چاپ صفحه

مقامات رسمی اما تاکنون تحلیلی جامع از رخدادهای اخیر بیان نکرده و آقای رئیس‌جمهور هم هر چند در جلسات مربوطه اظهار نظر …

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از تابناک ، با وجود آنکه بیش از دو ماه از رخدادهای پس از انتخابات اخیر می‌گذرد، مقامات رسمی تاکنون تحلیلی جامع از رویدادهای اخیر بیان نکرده و آقای رئیس‌جمهور هم هر چند در نشست‌‌های مربوطه اظهار نظر نموده، ولی در سطح عموم، تحلیلی ارایه نکرده است.

دیگر مسئولان کشور از رئیس مجلس تا رئیس قوه قضائیه نیز هرچند موضعگیری‌هایی داشته‌اند، ولی تحلیلی جامع و یا حتی جزیی از رخدادها بیان نکرده‌اند تا نوع نگاه آنها به این حوادث برای افکار عمومی معلوم شود.

بنا بر این گزارش، رهبر انقلاب، نخستین کسی هستند که در جلسه با برخی از تشکل‌های دانشجویی، تحلیلی هرچند اجمالی از این حوادث بیان داشته‌اند. ایشان در تحلیل خود به نکات زیر اشاره کرده‌اند:

1) انقلاب اسلامی حاصل مجاهدت‌های سی ساله ملت ایران است و نمی‌توان حتی اگر برای برخی شایعات، نشانه‌هایی وجود دارد به آن استناد کرد. رهبر انقلاب در این فراز  همگان را دعوت می‌کند که بنا بر شایعات منتشره در جامعه به قضاوت و تحلیل نپرداخته و بنا بر آن به محکومیت اشخاص و یا جریانات نپردازند، چرا که شایعه تیری است که ارکان جامعه و حکومت را از هم می‌گسلد، اعتماد عمومی را سلب کرده و نظام اسلامی و ساختارهای آن را تضعیف می‌کند.

2) كارهايی كه نظام در سطح كلان انجام می‌دهد، بايد با ملاحظه همه مسائل و پرهيز از نگاه يك بعدی صورت گيرد و اگر از اين زاويه به فعاليت‌های صورت گرفته در اين زمينه و فعاليت‌های آينده نگاه شود، هر ذهن با انصافی قانع خواهد شد. در این فراز رهبر انقلاب، توصیه می‌کنند تا همگان تحولات اتفاق افتاده پس از انتخابات را در دیدی کلان تر و با رعایت مصالح نظام اسلامی ـ که دستاورد خون شهیدان و مجاهدت بزرگ مردان ایرانی است ـ بررسی کنند. تحلیل رخدادها با نگاهی خرد و جزیی، باعث خواهد شد همه وقایع رنگی شخصی و جناحی به خود بگیرد و در این میان، به طور مشخص نظام اسلامی قربانی این نگاه کوتاه بینانه بشود.

3) نظام اسلامی با پيشرفت‌های متعدد سال‌های اخير، در مرحله‌ای عالی از امتياز و آبروی منطقه‌ای و جهانی قرار داشت و مشاركت 85 درصدی و پرشكوه ملت بر اين موقعيت می‌افزود، اما ناگهان حركتی برای نابود كردن اين حادثه افتخارآميز صورت گرفت كه به باور من، از پیش طراحی شده بود. ایشان در این فراز، به طرحی اشاره دارند که پس از انتخابات اتفاق افتاد و هدفش مخدوش کردن حضور حداکثری مردم در انتخابات بود. بر این اساس، اگر همه اشخاص و جریانات دل به قانون می‌دادند و مصالح نظام را رعایت می‌کردند و به جای نصب‌العین قرار دادن احساسات و عقلانیت فردی، از عقلانیت جمعی و با توجه به مصلحت خود و نظام سخن می‌گفتند، صد در صد اعتبار و آبروی حاصل از مشارکت 85 درصدی مردم، قطعا به حساب نظام و افراد مرتبط واریز می‌شد.

4) در حادثه كوی دانشگاه، تخلفات بزرگی انجام شد كه پرونده ويژه ای برای آن تشكيل شده تا مجرمان بدون توجه به وابستگی سازمانی، به مجازات برسند. ایشان در این فراز به یکسان بودن همگان در قبال قانون اشاره کرده‌اند. تا مجرم یا هر کسی که به هر نوعی به حریم شهروندان تجاوز می‌کند، فارغ از انتسابش به نهادهای موجود در درون ساختار، به پای میز محاکمه کشیده شود و در این راستا، از انجام کارهای تبلیغاتی و نمایشی نیز خودداری شود.

5) من، پيش قراولان حوادث اخير را به دست نشاندگی بيگانگان از جمله آمريكا و انگليس متهم نمی‌كنم، چرا كه اين موضوع برای من ثابت نشده است، اما ترديدی نیست كه اين جريان، چه مسئولان و پيش قراولان آن بدانند و چه ندانند جريانی حساب شده بود. طراحان اين جريان يقين نداشتند كه طرح آنها اجرايی می‌شود، اما تحركات برخی افراد پس از انتخابات، آنها را اميدوار كرد، به‌گونه ای كه طراحان اصلی با گسيل همه وسائل و امكانات رسانه ای و الكترونيكی خود به ميدان، حضور خود و عواملشان را در صحنه تشديد كردند.

6) رهبر انقلاب با تأیید این نکته که جریانات پس از انتخابات یک جریان مشخص بوده است که طراحانی در پشت آن قرار داشتند، اشاره می‌کنند که ارتباط بین پیش قراولان این حوادث با خارج از کشور ثابت نشده است؛ بنابراین، به نظر می‌رسد با توجه به این موضعگیری صریع باید رسانه‌های دیداری و شنیداری از انتساب بی محابای فعالان سیاسی به کشورهای خارجی خودداری کنند و حرمت آبروی افراد را بیش از پیش رعایت کنند.

7) طراحان رخدادهای اخير، صحنه‌گردانانی دارند و صحنه گردانان ديگری نيز پيدا می‌كنند؛ البته همه تحركات و تحريكات آنان به فضل الهی، شكست خواهد خورد، اما هشياری و بيداری آحاد مردم به ويژه جوانان ضرر و زيان اين‌گونه تحركات و جريان‌ها را كاهش می‌دهد. خوشبختانه دشمنان همچنان مسائل ايران را بد می‌فهمند و ملت ايران را نمی‌شناسند، به همين علت در حوادث اخير نيز از ملت تو دهنی و سيلی خوردند، اما هنوز نااميد نيستند و ماجرا را رها نمی‌كنند.

8) ایشان با تأكيد بر رسيدگی به آسيب ديدگان در مسأله كهريزك و همچنین بررسی موضوع كسانی كه در اين مسأله جان باخته‌اند افزودند: این مسائل هرچند مهم و قابل بررسی و پیگیری اند اما اينگونه مسائل نبايد با مسأله اصلی بعد از انتخابات خلط مبحث شود، چرا که عده‌ای، ظلم بزرگی را كه پس از انتخابات به مردم و نظام اسلامی شد و هتك آبروی نظام در مقابل ملت‌ها را ناديده گرفته و مسئله كهريزك يا كوی دانشگاه را قضيه اصلی قلمداد می‌كنند، اما اين نگاه، خود يك ظلم آشكار است.

رهبر انقلاب در این فراز به دو نکته مهم اشاره می‌کنند که نباید با یکدیگر خلط شود، چرا که دو موضوع جداست؛ یکی ظلمی که به نظام و مردم به واسطه وقایع پس از انتخابات شد و دیگری، مسأله وقایع رخ داده در زندان کهریزک. ایشان با هوشمندی معتقدند که هیچ کدام از اینان نباید در پس دیگری پنهان شده و مقصران با توسل به دیگری خود را تبرئه کنند. دو جرم اتفاق افتاده است که بررسی هر کدام  اهمیت خاص خود  را دارد.

بنابراین، لازم می‌نماید که:

1- دادگاه دوم برای محاکمه حمله کنندگان به کوی دانشگاه تهران و اصفهان تشکیل شود.
2- به آسیب دیدگان به تناسب با نوع و میزان آسیب وارده پرداخت خسارات شود.
3- برای تعیین تکلیف بازداشتی‌ها، سرعت عمل به خرج داده شود.
4- همه گروه‌ها، اشخاص و جریان‌ها در پی بازگرداندن آرامش به جامعه بوده و امید به آینده را در جامعه تقویت کنند.

متن کامل بیانات رهبر انقلاب در میان دانشجویان

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.