امروز امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Sunday, May 19, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی


صنعت گلخانه ای شازند در معرض تعطیلی

صنعت گلخانه ای شازند در معرض تعطیلی

کد مطلب: 40713 | تاریخ ارسال: 19 آوریل 2012 | چاپ صفحه

به گزارش مرکزی دیلی ، حجت الله عباسی بلاگر ” نامه شهرستان شازند ” درباره مشکلات عدیده صنعت گلخانه در این شهرستان اینچنین نوشت :

طرح هدفمندی یارانه ها هر چند موجب ترمیم سطح زندگی افراد کم در امد در جامعه روستایی شده  است، اما به معیشت افراد متوسط  در جامعه شهری و بخش تولید جامعه، آسیب های جدی وارد کرده است.

در حال حاضر وضعیت پاره ای از واحدهای تولیدی شهرستان شازند تحت تاثیر اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نگران کننده شده و یا از گردونه تولید حذف شده اند.

یکی از این بخش ها صنعت گلخانه است. هر چند این صنعت پیشینه چندان زیادی در کشور و از جمله شهرستان شازند ندارد ولی در اثر اجرای طرح هدفمندی یارانه ها این بخش بطور جدی آسیب دیده است. صنعت گلخانه یا به تعبیری دیگر صنعت زیرپلاستیکی، طیف متنوعی از محصولات کشاورزی مانند صیفی، تره بار، خیار، گوجه بادمجان، سبزیجات و… را تولید می کند.

مهمترین مزیت رقابتی این صنعت پایین بودن نرخ انرژی است که با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و ده برابر شدن نرخ گازوئیل، این مزیت رقابتی از دست رفته است و این صنعت  با بحران عجیبی دست و پنجه نرم میکند که تعطیلی واحدها از جمله انان است.

بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و افزایش نرخ گازوئیل به عنوان منبع اصلی انرژی گرمایی گلخانه ازهر لیتر 150ریال به 1500ریال، واحدهای تولیدی با مشکلات زیادی گریبانگیرند و محصولات آنها با قیمت تمام شده زیادی وارد بازار مصرف می شود که با استقبال مصرف کنندگان مواجه نمی شوند.

بر اساس نظر کارشناسان در صنعت گلخانه تولید هر کیلو محصول به حدود یک لیتر گازوئیل نیاز دارد. با افزایش نرخ گازوئیل به حدود ده برابر  و با توجه به نبودن گازوئیل به میزان کافی در نظام توزیع دولتی و دو نرخی شدن آن در بازار آزاد که موجب بالا رفتن قیمت آن در هر لیتر تا 3500 ریال نیز می شود. مزیت رقابتی برای تولید این بخش صنعتی کشور از بین رفته است.

در اجرای طرح هدفمندی یارانه ها مقرر بود سی درصد درآمد حاصل از افزایش نرخ های حامل های  انرژی، در اختیار واحد های تولیدی کشور قرار گیرد که این امر تا کنون محقق نشده است  و واحد های تولیدی یکی پس از دیگری درحال ورشکستگی هستند.

در چنین وانفسایی پاره ای از واحدهای صنعت گلخانه ای در شهرستان شازند، برای رها شدن از این کابوس اقتصادی، عطای تولید را به لقای آن بخشیده و با تعطیلی واحد گلخانه خود، ضمن قبول تحمل ضرر زیاد برای از دست رفتن سرمایه گذاری خود، برای خود تسکین اعصاب ایجاد کرده اند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.