امروز امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, Apr 27, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



تصويب برنامه كاهش آلودگي هواي اراک و 7 کلانشهر کشور

کد مطلب: 40176 | تاریخ ارسال: 3 آوریل 2012 | چاپ صفحه

نيروي انتظامي از ابتداي تيرماه سال جاري از تردد خودروهاي فرسوده در 8 كلانشهر كشور جلوگيري مي‌كند.

به گزارش مرکزی دیلی ، مهندس محمد جواد محمدي‌زاده، معاون رييس‌جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به تصويب برنامه كاهش آلودگي هواي هشت كلانشهر شامل تهران، اصفهان، فارس، خراسان رضوي، خوزستان، آذربايجان شرقي، اراک و البرز افزود: بر اين اساس سن فرسودگي خودروهاي شخصي و كاميون‌ها و كشنده‌ها از 25 به 20، وانت بارها از 20 به 15، ميني‌بوس از 15 به 10، ميدل باس و اتوبوس‌هاي برون شهري از 15 به 12 و اتوبوس‌هاي شهري و موتورسيكلت‌ها از 10 به 8 سال كاهش يافت. در عين حال سن فرسودگي تاكسي‌ها همچنان 10 سال باقي ماند.

وي افزود: بر اساس اين مصوبه نيروي انتظامي موظف شد از ابتداي تيرماه سال 91 از تردد وسايط نقليه با سن بيش از سن فرسودگي جلوگيري كند. از سوي ديگر خودروهاي كلاسيك از اين بند مستثني شده‌اند.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به ضرورت كاهش ميزان آلايندگي خودروهاي در حال تردد تصريح كرد: بر اين اساس آزمون صحت كار كاتاليست كانورتور و كربن كنيستر در انجام معاينات فني خودروها و صدور برگه و برچسب معاينه فني از ابتداي سال جاري اجباري در كلانشهرهاي كشور اجباري شده است كه در اين راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف شد از ابتداي سال آينده كاتاليست كانورتور و كربن كنيستر مورد نياز در مراكز خدمات بعد از فروش جهت تعويض را تهيه كرده و سازمان محيط زيست نيز ضمن نظارت مستقيم بر اجراي اين مصوبه اقدامات لازم را براي برخورد قانوني با رانندگان و تعميرگاه‌هايي كه نسبت به حذف يا از كار انداختن كاتاليست كانورتور و كربن كنيستر خودروي خود اقدام مي‌كنند انجام دهد.

سهم حمل و نقل عمومي در هشت كلان شهر كشور هر سال 5 درصد افزايش مي‌يابد

وي به يكي ديگر از بندهاي برنامه كاهش آلودگي هواي هشت كلانشهر كشور اشاره كرد و گفت: بر اين اساس وزارت كشور با همكاري شهرداري‌ها مكلف شدند سهم حمل و نقل عمومي را در هشت كلانشهر آلوده كشور تا پايان برنامه پنجم توسعه حداقل سالي 5 درصد نسبت به سال قبل از آن افزايش دهند. از سوي ديگر وزارت كشور (سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها) نيز مكلف شد با مشاركت و همكاري شهرداري‌ها برنامه زمان بندي اجراي ماده 33 قانون اصلاح الگوي مصرف در خصوص ساماندهي معابر و تسهيل عبور و مرور عابران پياده و دوچرخه سواران را تنظيم و پيگيري لازم براي تحقق آن را بعمل آورند.

نصب دوربين‌هاي نظارت تصويري جهت كنترل مبادي ورودي طرح ترافيك و نصب تابلوهاي الكترونيك مسيرياب شهري و وضعيت ترافيكي

الزامي شدن شماره‌گذاري خودروهاي وارداتي و توليد داخل از ابتداي سال 92 به رعايت استاندارد يورو4

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر اين كه شهرداري‌ها مكلف شدند در اجراي ماده 3 قانون نحوه رسيدگي به تخلفات و اخذ جرايم رانندگي نسبت به نصب دوربين‌هاي نظارت تصويري ديجيتالي جهت كنترل كامل مبادي ورودي طرح ترافيك و همچنين نصب تابلوي الكترونيكي مسيرياب شهري و وضعيت ترافيكي در معابر اصلي حداكثر ظرف شش ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه اقدام كنند، به ايسنا گفت: از سوي ديگر شماره‌گذاري خودروهاي وارداتي و توليد داخل به استثناي خودروهاي دوگانه‌سوز توليد داخل از ابتداي سال 92 و خودروهاي دوگانه سوز توليد داخل از ابتداي سال 93 صرفا در صورت كسب استاندارد جهاني يورو 4 مجاز خواهد بود و نيروي انتظامي مكلف است از شماره گذاري خودروهاي با استاندارد پايين تر از استاندارد ياد شده خودداري كند.

به گفته وي وزارت صنعت ، معدن و تجارت نيز موظف شد از ابتداي سال 91 خودروهاي توليد داخل را بتدريج بر اساس برنامه ارائه شده از سوي سازمان حفاظت محيط زيست كه با مشاركت آن وزارتخانه تهيه و ارائه مي‌شود منطبق با استاندارد جهاني يورو4 به بازار عرضه كند. همچنين استاندارد ياد شده از ابتداي سال 94 براي تمامي خودروها به يورو5 ارتقا يافته و توليد و واردات موتورسيكلت نيز از اول مهرماه سال آينده بايد با استاندارد يورو3 باشد.

سوخت خودروها از ابتداي سال آينده بر اساس استاندارد يورو4 و از ابتداي سال 92 بر اساس استاندارد يورو5 عرضه مي شود

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه سوخت مورد نياز خودروهاي سبك و سنگين از اول فروردين ماه سال جاري منطبق با استاندارد جهاني يورو4 و از ابتداي فروردين سال 92 منطبق با استاندارد جهاني يورو5 عرضه مي‌شود تاكيد كرد: مسئوليت اجراي اين بند بر عهده وزارت نفت است. همچنين اين وزارتخانه مكلف شد سوخت استاندارد موردنظر را در خصوص خودروهاي ديزلي همراه با ماده (Addblue) تامين كند.

وي با اشاره به تمهبدات پيش‌بيني شده براي كاهش مسافت سفر و زمان انتظار خودروها براي سوختگيري گفت: بر اين اساس وزارتخانه‌هاي نفت و كشور مكلف شدند با همكاري شهرداري‌ها تسهيلات لازم جهت تبديل جايگاه‌هاي تك منظوره به دو منظوره (سوخت – بنزين – گاز) با فضاي مناسب و قابليت عرضه همزمان بنزين و گاز مطابق با سبد سوخت كشور و نيز استقرار جايگاه‌هاي سوخت كوچك و سيار در مكانهاي مناسب را در طول برنامه پنجم توسعه فراهم كنند. همچنين وزارت نفت مكلف است تجهيزات جايگاه‌هاي CNG ظرفيت متوسط و با قابليت نصب در فضاهاي كوچك را با رعايت اصول ايمني و استانداردهاي لازم فراهم كند. از سوي ديگر اين وزارتخانه موظف است از سال جاري اقدامات مورد نياز براي جلوگيري كامل از انتشار بخار بنزين در مراحل مختلف نگهداري، توزيع و نيز جايگاه‌هاي سوخت و نازل سوختگيري خودروها را اجرا كند.

سهم خودروهاي كم مصرف و موتورسيكلت‌هاي برقي سالانه سه درصد افزايش مي‌يابد

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه بر اساس برنامه كاهش آلودگي هواي هشت كلان شهر بزرگ كشور سهم خودروهاي كم مصرف و موتورسيكلت‌هاي برقي در هر دو شبكه توليد داخل و وارداتي تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد سالانه حداقل سه درصد نسبت به سال قبل از آن افزايش يابد افزود: همچنين به منظور جايگزيني انرژي‌هاي فسيلي با انرژي‌هاي نو و تجديدپذير در كليه اماكن شهري، وزارت كشور، سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها مكلف شدبا همكاري وزارت نيرو و سازمان حفاظت محيط زيست ساز و كارهاي اجرايي و تشويقي لازم را ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ اين مصوبه تهيه و اجرايي كند.

سرانه فضاي سبز شهري هشت كلان شهر كشور هر سال حداقل يك متر مربع افزايش مي‌يابد

وي افزايش سرانه فضاي سبز شهري را يكي از ديگر از الزامات كاهش ميزان آلاينده‌ها در كلانشهرهاي كشور دانست و گفت: بر اين اساس سرانه فضاي سبز شهري تا پايان برنامه پنجم توسعه در هشت كلان شهر آلوده كشور بايد سالانه يك متر افزايش يابد كه مسئوليت اجراي اين امر بر عهده وزارت كشور با همكاري شهرداري‌هاست. از سوي ديگر وزارت نيرو نيز مكلف شد آب خام مورد نياز جهت آبياري فضاي سبز شهري را براي اجراي اين مصوبه تامين كند.

به گفته رييس سازمان حفاظت محيط زيست همچنين به منظور توسعه فضاي سبز جنگلي در حريم شهرها، ادارات كل منابع طبيعي و جنگلها، مراتع و آبخيزداري مكلفند با هماهنگي سازمان‌هاي راه و شهرسازي استان‌ها نسبت به كاشت گونه‌هاي گياهي مناسب بر اساس ظرفيت‌هاي موجود هر استان اقدام كنند.

ايجاد صنايع در خارج از شهرك‌هاي صنعتي در شهرهاي تبريز، شيراز، اهواز، اراك و مشهد تا شعاع 30 كيلومتري ممنوع شد

تمام واحدهاي صنعتي آلاينده موجود در محدوده و حريم شهرها تا پايان شهريور سال آينده به سيستم‌هاي كنترل آلودگي و پايش آنلاين مجهز مي شوند

وي با تاكيد بر اين كه ايجاد صنايع در خارج از شهرك‌هاي صنعتي در شهرهاي تبريز، شيراز، اهواز، اراك و مشهد تا شعاع 30 كيلومتري ممنوع شد، تصريح كرد: همچنين فرايندهاي احتراقي تمام كارخانه‌ها، كارگاه‌ها و واحدهاي توليدي مستقر در محدوده و حريم شهرها از ابتداي سال 92 بايد با انرژي‌هاي تجديدپذير يا گاز انجام شود كه وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول اجراي اين بند شده است. همچنين وزارتخانه‌هاي نيرو و نفت نيز مكلف شده‌اند نسبت به تامين انرژي يا گاز مورد نياز اقدام كرده و وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز مكلف شد با همكاري سازمان حفاظت محيط زيست به نحوي برنامه‌ريزي كند كه تمام واحدهاي صنعتي آلاينده موجود در محدوده و حريم شهرها حداكثر تا پايان شهريور 91 به سيستم‌هاي كنترل آلودگي و سيستم‌هاي پايش آنلاين مجهز شوند. از سوي ديگر واحدهاي آلاينده باقيمانده با اولويت كوره‌هاي سنتي آجر، گچ، آهك و سنگبري‌ها نيز بايد تا پايان سال سوم برنامه پنجم به خارج از حريم شهرها منتقل شوند كه مسئوليت اين امر نيز بر عهده سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت استان‌ها با همكاري استانداري‌ها و ادارات كل محيط زيست استان‌هاست.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو نيز مكلف شده‌اند نسبت به تامين سوخت گاز نيروگاه‌ها با اولويت نيروگاه‌هاي شازند اراك، اسلام آباد و شهيد منتظري اصفهان و شهيد منتظر قائم كرج اقدام كنند خاطرنشان كرد: وزارت نيرو نيز مكلف شد با تسريع در احداث نيروگاه‌هاي برق تجديدپذير از فعاليت اجباري نيروگاه‌هاي ياد شده با سوخت مازو جلوگيري كرده و همزمان نسبت به نصب تجهيزات كاهنده آلاينده‌هاي زيست محيطي در آنها اقدام كند.

موتورخانه تمام ساختمان‌هاي اداري و تجاري تا پايان سال 92 به سيستم‌هاي هوشمند انرژي مجهز مي‌شوند

وي با بيان اين كه بر اساس برنامه جديد كاهش آلودگي هواي هشت كلان شهر بزرگ كشور موتورخانه تمام سازمان‌هاي اداري و تجاري بايد تا پايان سال 92 به سيستم‌هاي هوشمند انرژي تجهيز شوند كه مسئوليت اين امر بر عهده وزارت كشور با همكاري وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو و شهرداري‌هاست به ايسنا گفت: در عين حال به منظور ارتقاي مستمر سامانه مديريت كيفيت هوا، سازمان حفاظت محيط زيست مكلف شد با همكاري وزارتخانه‌هاي ارتباطات و فناوري اطلاعات، راه و شهرسازي، سازمان هواشناسي، كشور و شهرداري‌ها نسبت به افزايش تعداد ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هوا، ايجاد سامانه پايش آنلاين، ارتقاي سطح نرم افزار‌ها، مدلسازي آلودگي هوا و تامين بسترهاي مخابراتي موردنياز اقدام كنند كه در اين راستا سازمان هواشناسي موظف است با ارتقاي سامانه‌هاي پايش، پيش بيني و هشدار نسبت به اطلاع رساني بهنگام پديده‌هاي جوي و آلودگي هوا اقدام كند.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست به وضعيت هشدار آلودگي هوا اشاره كرد و گفت: در صورت قرار گرفتن وضعيت هوا در شرايط هشدار وزارت نيرو مكلف است با هماهنگي سازمان حفاظت محيط زيست و با رعايت قوانين و مقررات مربوطه نسبت به بارور كردن ابرها و نيز استفاده از ساير فناوري‌هاي مناسب اقدام كند.

وي در پايان تاكيد كرد: نظارت بر حسن اجراي مصوبه برنامه كاهش آلودگي هواي هشت كلانشهر كشور بر عهده سازمان حفاظت محيط زيست است و اين سازمان مكلف است هر شش ماه يكبار گزارش مربوطه را به هيات دولت ارائه كرده و برنامه جامع كاهش آلودگي هواي تهران مصوب موضوع تصويب نامه هيات وزيران در ارديبهشت ماه سال 79 با اجرايي شدن مصوبه جديد لغو شد.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.