امروز امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Sunday, Apr 28, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی


مردم استان مركزی در سیزدهم فروردین به دامن طبیعت رفتند

مردم استان مركزی در سیزدهم فروردین به دامن طبیعت رفتند

کد مطلب: 40126 | تاریخ ارسال: 3 آوریل 2012 | چاپ صفحه

مردم شهرها و روستاهای استان مركزی روز یكشنبه در سیزدهم فروردین ماه به مناسبت سنت گذشتگان به دامن طبیعت رفتند.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، پارك ها، فضاهای سبز، جنگل ها و باغ های مختلف استان مركزی مملو از مردم است كه آخرین روز تعطیلات نوروزی در دامن طبیعت رفته و ضمن گشت و گذار به تفریح می پردازند.

دراین روز بازی های بومی و محلی نیزتوسط مردم ازجمله ‘الك دولك’، ‘هفت سنگ’، ‘تنور گرمه’، ‘كمربندبازی’، ‘قیش بازی’، ‘زو(كبدی)’، ‘لنگی (الختر)’، ‘كلاه پران’، ‘كوشك’، ‘كوشك ملاقی’، ‘دست به چاله’، ‘كشتی محلی’ و ‘دستمال بازی’ انجام می شود.

پخت غذاهای سنتی به ویژه آش های محلی، سپردن سبزه عید به آب، گره زدن به سبزه برای رسیدن به آرزوها به ویژه ازدواج دختران جوان، انداختن هفت سنگ به آب برای دوری از بلا و خوردن ناهار در روی پشت بام از دیگر برنامه های مردم استان مركزی در روز سیزده بدر است.

وضعیت هوای نقاط مختلف استان مركزی در 13 فروردین ماه جاری (روز طبیعت) نیز صاف و همراه با وزش باد گزارش شده و دمای هوای نقاط مختلف استان معتدل پیش بینی شده است.

اداره كل محیط زیست استان مركزی نیز طی اطلاعیه ای خواستار مشاركت مردم به عنوان همیاران طبیعت در حفاظت از محیط، منابع و تفرجگاه های استان در روز سیزدهم فروردین شد.

پرهیز از رهاسازی ماهی قرمز در منابع آبی استان مركزی، ممانعت از پراكنده كردن ظروف یكبار مصرف در طبیعت، آسیب رسانی به فضای سبز، شكستن درختان و روشن كردن آتش در عرصه های جنگلی از محورهای مهم خواسته شده از مردم در این اطلاعیه است.

رفتن به دامن طبیعت و تفریح و تفرج یك سنت حسنه ایرانی است كه باید از این فرصت برای فرهنگ سازی حفاظت از منابع طبیعی و اهمیت و ارزش طبیعت بهره گرفته شود.

شهرداری های شهرهای مختلف استان نیز برای جمع آوری زباله های مردم در سیزدهم فروردین ماه (روز طبیعت) تدابیر لازم را اتخاذ كرده و سطل های زباله را در مكان های عمومی افزایش داده اند.

برخی افراد نیز سنت حسنه سیزده بدر خود را حضور در اماكن مذهبی، بقاع متبركه و امامزادگان استان در فضایی معنوی سپری می كنند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.