امروز امروز : دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Monday, May 13, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی


موزه حیات وحش اراك سرمایه ارزشمند طبیعی فراروی گردشگران نوروزی

موزه حیات وحش اراك سرمایه ارزشمند طبیعی فراروی گردشگران نوروزی

کد مطلب: 39901 | تاریخ ارسال: 22 مارس 2012 | چاپ صفحه

موزه حیات وحش اراك با گونه های غنی جانوری و گیاهی استان مركزی و كشور سرمایه ارزشمند طبیعی فراروی دوستداران طبیعت و گردشگران نوروزی است.

به گزارش مرکزی دیلی ، این گنجیه طبیعی به عنوان نمونه فاخر و منحصر به فرد موزه های طبیعی كشور در محل اداره كل حفاظت محیط زیست استان مركزی واقع شده و از سال 1378 با چینشی دلنواز و تنوع گونه ای بالا طیف وسیعی از علاقه مندان را پذیرا بوده است.

این موزه در تعطیلات نوروز امسال از پنجم فروردین ماه صبح و عصر برای بازدید عموم دایر خواهد بود و در كنار جاذبه های به یادماندنی اطلاعات علمی بازدید كنندگان را در حوزه محیط زیست طبیعی ارتقا می دهد.

موزه حیات وحش اراك در سه طبقه به مساحت 425 مترمربع تشكیل شده و در آن 13 هزار و چهار نمونه شامل مهره‌داران و بی مهره‌ها به طرز زیبایی به نمایش عمومی گذاشته شده است.

طراحی و جانمایی موزه حیات وحش اراك به گونه ای است كه بخش هایی از زیستگاه های طبیعی این منطقه بازسازی شده و با قرار گرفتن گونه های گیاهی و جانوری در آن نمای واقعی از محیط زیست استان مركزی فراروی بینندگان قرار می گیرد.

گونه های جانوری و گیاهی موجود در موزه كه شامل پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها است به 390 گونه بالغ می شود و در بخش هایی از آن 827 نمونه از بی مهرگان ، 17 نمونه جمجمه‌ و50 نمونه از سنگ‌ها و كانی‌ها به شكل جذاب و دیدنی به نمایش درآمده است.

به منظور بهینه‌سازی وضعیت نمونه‌های جانوری موجود در موزه حیات وحش استان مركزی 264 قطعه پرنده شناسایی و رده‌بندی شده كه این تعداد از 16 راسته، 46 تیره، 100 جنس و 145 گونه تشكیل شده كه در مقایسه با كل گونه‌های پرندگان ایران 9/88 درصد راسته‌ها، 8/64 درصد تیره‌ها، 8/47 درصد جنس‌ها و 6/29 درصد گونه‌های موجود را شامل می‌شود.

وجود نمونه‌هایی از غاز پیشانی سفید كوچك كه در فهرست گونه‌های آسیب پذیر قرار دارد از ویژگی های بخش پرندگان این موزه است.

همچنین یك نمونه خروس كولی سینه سیاه كه جزو پرندگان اتفاقی ایران است در موزه موجود است.

از پستانداران وحشی ایران كه تعداد شناسایی شده آنها بالغ بر 160 گونه است، 67 نمونه آن در موزه دیده می‌شود كه از این تعداد می‌توان از نمونه‌های؛ قوچ، آهو، پلنگ، بز كوهی (پازن)، مرال و خرس نام برد.

بازدیدكنندگان از این موزه با بازسازی فضاهای مناطق تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست استان با پوشش گیاهی نقاشی شده و حیات وحش تاكسیدرمی ‌شده شامل مناطق سد 15 خرداد دلیجان، دره سیبك ‌لته ‌در و دره چكاب در منطقه حفاظت شده 70 قله و تالاب كویری میقان، منطقه سربند و شراء مواجه می شوند كه هر بیننده ای را به وجد می آورد.

تابلوهایی از جد پرندگان امروزی (آركئوپتریكس)، پرندگان شكاری ایران، ماهیان آب‌های داخلی، پروانه‌های ایران، مارهای سمی، دایناسورها و ماكت ساخته شده از دایناسورها از دیگر بخش‌های این موزه است.

در نوروز پارسال بیش از چهار هزار و 200 گردشگر نوروزی از جاذبه های طبیعی موزه حیات وحش اراك دیدن كردند و خاطرات شیرین همراه با اطلاعات آموزنده را با خود به یادگار بردند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.