امروز امروز : دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Monday, May 13, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



گزارشی از وضعیت زیست محیطی اراک در سال 90

کد مطلب: 39866 | تاریخ ارسال: 18 مارس 2012 | چاپ صفحه

حتي آخرين اخبار هفته آخر امسال هم مربوط شد به تشيكل دادگاهي در خصوص وضعيت آلايندگي ايرالكو كه نتيجه آن هنوز پس از 15 سال كش و قوس ادامه دارد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از عطر یاس ، تنها چند روز به پايان سال 90 و آغاز سال جديد باقي است و ما هنوز هم در پي مسئولان به دنبال خبري خوش هستيم تا شايد بتوانم با آن، پرونده رويدادهاي امسال را ببنديم.
هر چند كه تنها (يك ثانيه)، فاصله امسال و سال آتي را تعيين مي كند.
اما همين زمان كوتاه اميدي است براي اتفاقات خوشايند آينده كه مردم به آن دل بسته اند. در اين ميان هر چند تلاش كردم در بين سرفصل هاي خبري سال گذشته بتوانم به غير از بحث سلامت مردم و مبارزه با آلودگي هاي پيرامون آنها در شهر صنعتي اراك خبري ديگر بيابم تا اميد رهايي آن از آن اين مردم در سال آتي شود، خبري نيافتم.
حتي آخرين اخبار هفته آخر امسال هم مربوط شد به تشيكل دادگاهي در خصوص وضعيت آلايندگي ايرالكو كه نتيجه آن هنوز پس از 15 سال كش و قوس ادامه دارد.
شايد بتوان گفت كه موضوع آلودگي هاي زيست محيطي و صنعتي را در رديف خبرسازترين اخبار سال 90 در اراك ياد كرد. تا آنجا كه بسياري سال 90 را سال مبارزه با‌ آلودگي نامگذاري كرده اند.
به گفته برخي كارشناسان از سرگذراندن 165 روز ناسالم و در شرايط هشدار مقاومت زيادي مي خواهد ولي هنوز عده اي از مسئولان اين موضوع را درك نكرده اند.
در اين راستا هر چند تلاش هايي از سوي مسئولان محيط زيست صورت گرفته و شايد دادگاهي كردن 100 آلاينده صنعتي نتيجه همين تلاش ها باشد، اما به نظر مي رسد هنوز عدم يكپارچگي مسئولان در حمايت از مباحثي كه با سلامت مردم سروكار دارد، علت اصلي كندي روند جلوگيري از آلودگي هاي پيرامون اين شهر است. آلودگي هايي كه اغلب به دليل صنعتي بودن اين شهر و استان مربوط به آلايندگي هاي صنعتي مي شود.
نيروگاه شازند و آلومينيوم سازي اراك را شايد بتوان دو غول بزرگ صنعتي اراك نام برد كه يكي برق سه استان را تامين مي كند و ديگري قطب بزرگ آلومينيوم كشور است و همين موضوع سبب شده سود حاصل از اين منفعت بر سلامت مردم بچربد. اتفاقي كه ساليان سال است حتي احكام قضايي هم چون تعطيلي تعليقي نيروگاه شازند و تعطيلي ديگ هاي آلومينيوم سازي نتوانسته اين دو غول را متقاعد سازد كه براي مردم اراك بيش از آنكه اشتغال ايجاد كند، آلودگي به ارمغان نياورند.
در اين ميان يك تنه به مبارزه رفتن سازمان حفاظت محيط زيست استان پس از سال ها با 4 مدير كل كه به طور جدي در بحث آلودگي هاي زيست محيطي وارد شده اند، به نظر مي رسد چندان نتيجه بخش نبوده است. در اين خصوص مي توان به حكم ديوان عدالت اداري با استناد به نتايج آزمايشگاه معتمد مبني بر عدم آلايندگي ايرالكو اشاره كرد كه آلومينيوم سازي اراك با تكيه بر آن مدت ها شبكه هاي زيست محيطي را درگير اين موضوع كرد.
هر چند كه خبر طرح اين مسئله در شوراي تامين استان توسط استاندار و اعلام آزمايشگاه معتمد مذكور بر دقيق نبودن آزمايش هاي ارائه شده و عذرخواهي از مردم اراك فضا را به نفع حاميان محيط زيست پيش برد و نويدي براي مردم اراك به شمار مي رفت. اما عدم تاثير عذرخواهي مديرعامل آزمايشگاه مذكور و عدم اطلاع رساني و مطرح شدن اين موضوع در مبادي ذيربط مؤيد همين است كه هنوز عزم جدي از سوي مسئولان استان صورت نگرفته است تا براي رفع آلودگي هواي اراك تصميمي جدي اتخاذ شود.
به هر حال مدير كل سازمان حفاظت محيط زيست استان از آخرين مسئولاني بود كه در سال 90 اعلام كرد در صورتي كه نيروگاه شازند از ابتداي سال 91 از سوخت گاز استفاده نكند، مجبور به پلمپ خط مازوت آن خواهد شد.
وي با استناد به مصوبه 20/11/90 هيات وزيران و مكلف شدن وزارت نفت بر تامين گاز نيروگاه شازند اين خبر را در روزهاي پاياني امسال اعلام كرد. اما بحث آلودگي هاي زيست محيطي و تهديد سلامت مردم اراك تنها منحصر به آلودگي هوا در سال 90 نشد.
كشتارگاه اراك نيز به عنوان تنها توليدكننده گوشت در اين استان در رديف اخباري بود كه در صدر سرفصل هاي خبري طي اين مدت قرار گرفت.
كش و قوس راه اندازي كشتار صنعتي اراك و عدم حمايت از سرمايه گذار آن از يك سو و از سوي ديگر توليد گوشت به صورت غيربهداشتي به گفته بسياري از ناظران اين كشتارگاه، وضعيت استفاده از گوشت در اراك را بحراني اعلام كرد، به طوري كه نايب رئيس شوراي شهر اراك به عنوان يك پزشك اعلام كرد كه گوشت توليدي اين كشتارگاه قابل استفاده نيست و همين موضوع سبب شد جلسات متعددي پيرامون آن تشكيل شود.
اما پس از گذشت تقريبا يك سال از برگزاري جلسات پي در پي به نظر مي رسد اين موضوع بي نتيجه روي ميز مسئولان شهري ماند تا مردم كماكان از گوشت كشتارگاه سنتي استفاده كنند و سرمايه گذار كشتارگاه جديد فرار را بر قرار ترجيح دهد.
البته بحث فرار سرمايه گذار در اراك نيز خود پرونده اي است قطور و سنگين كه در سالي كه از پيش چشمان گذشت، در حوزه هاي مختلف جلوه اي ديگر يافت و خود را در ليست اخبار مهم جاي داد.
بسياري بر اين عقيده اند كه راغب نبودن سرمايه گذاري تنها مختص به اراك و استان مركزي نيست بلكه اين موضوع مسئله اي است ملي كه كشور با آن درگير است.
اما به اعتقاد برخي ديگر از صاحب نظران اين حوزه وضع سرمايه گذاري در استان مركزي نسبت به ساير استان ها نامناسب تر است.
كارشناسان بر اين باورند كه استان مركزي به دليل صنعتي بودنش مي بايست جهت جذب توريست و افزايش امكانات رفاهي و ديدني بيشتر مورد توجه مسئولان قرار گيرد تا شرايط را جهت سرمايه گذاري بيشتر فراهم كنند.
اما طي يك سال گذشته گله مندي هتل داران، صاحبان اماكن خدماتي، رفاهي و حتي سرمايه گذاران حوزه عمراني و عدم پاسخگويي و حمايت مسئولان از آنها نشان داده است كه سرمايه گذاري در اراك دچار ركود شديدي شده است. ركودي كه براي آينده اراك به عنوان شهري صنعتي، بدون توسعه و جاذبه نگران كننده است.
البته در اين ميان تغييرات مديريتي مانند خداحافظي مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان و مديريت اين حوزه وسيع تنها توسط يك سرپرست در اين بحث بي تاثير نبوده است. از سوي ديگر غافل بودن از طرح هدفمندي يارانه ها به عنوان يك بحث جدي در خصوص كمبود بودجه جهت ارائه تسهيلات به سرمايه گذاران و حذف يارانه هاي ا نرژي و عدم حمايت هاي اين چنيني از آنها هم از جمله عواملي بود كه به گفته بسياري از سرمايه گذاران، آنها را در سرمايه گذاران بي انگيزه كرده است.
به دنبال اخبار و اتفاقات سال 90 هر چه تلاش كردم خبري مبني بر تحولي خاص و اساسي درحوزه فرهنگ و هنر و مطبوعات بيابم، اتفاقي مسرت بخش و مهم نيافتم.
سال 90 تقريبا مشابه سال هاي قبل خود همراه با ورود مدير جديد اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي با گلايه مندي بيشتري از سوي هنرمندان همراه بود. بسياري از آنها بر اين عقيده اند در سالي كه گذشت آن اداره كل تنها با تكيه بر چند جشنواره كه مهمترين آنها در حوزه دفاع مقدس بود و همچنين چند نمايشگاه عكس، كتاب و همايش هاي معمولي سال هنري اش را از سر گذراند تا هنرمندان بي مهري هاي مسئولان را در حق هنرهايشان به خود به سال آينده ببرند و صاحبان قلم و مطبوعات كماكان در پله هاي دادگستري در پي توجيه نوشته هايشان باشند كه از درد مشكلات شهرشان به كاغذها پناه برده اند.
حال اين علامت سؤال را از ذهن مي گذرانم كه با پرسش هاي بسيار، چگونه شهر و استاني را در پيش خواهيم داشت؟ آيا خبري خوش در راه است؟
خود را براي يك زنگ تفريح آماده مي كنم كه طبيعت برايم به ارمغان آورده است، اما نگرانم آيا صنعت بي احساس اجازه مي دهد؟ بعد از اين زنگ تفريح نرخ كشته هاي جاده اي استان افزاش نخواهد يافت؟
با يك زنگ تفريح خوب در دل طبيعت و به دور از هر حادثه اي دل خراش و نگران كننده پرونده خبري سال 90 را بستم.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.