امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی


اجرای مطالعات ریزپهنه بندی زلزله دراستان مركزی

اجرای مطالعات ریزپهنه بندی زلزله دراستان مركزی

کد مطلب: 38329 | تاریخ ارسال: 6 فوریه 2012 | چاپ صفحه

معاون عمرانی استانداری استان گفت: مطالعات ریزپهنه بندی زلزله برای بررسی وضعیت گسل های این استان انجام می شود.

به گزارش مرکزی دیلی ، ‘هوشنگ بازوند’ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در پی فعال شدن گسل های تلخاب، تبرته و تفرش استان مركزی در 20 روز اخیر 61 زلزله خفیف دو تا چهار و چهاردهم ریشتری رخ داده كه با توجه به حساسیت این مساله، مطالعات ریزپهنه بندی زلزله پیشنهاد شده است.

وی با بیان اینكه ریزپهنه بندی لرزه ای، برآورد پارامترهای حركتی زمین شامل شتاب حداكثر ، شتاب افقی و قائم ، طیف شتاب و سرعت در زلزله های احتمالی براساس شرایط زمین شناسی محلی و وضعیت منطقه است؛ گفت: مطالعات میدانی پهنه بندی در استان مركزی توسط موسسه پژوهشكده بین المللی لرزه نگاری ایران و با دو میلیارد ریال اعتبار انجام می شود.

معاون عمرانی استانداری استان مركزی اظهار كرد: این مطالعات از هفته آینده آغاز می شود و در روند پژوهش های تخصصی میدانی لرزه نگاری، حركت گسل های منطقه به صورت علمی از نظر نحوه فعالیت و قدرت رصد می شود.

بازوند خاطرنشان كرد: نتایج این مطالعات در محاسبات ساختمان سازی و ایجاد مقاومت و استحكام بناهای منطقه خطرخیز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی یادآور شد: این مطالعات به عنوان مستد سازی فعالیت گسل های استان برای آیندگان باقی می ماند كه فصل جدیدی در حوزه مدیریت بحران استان است .

معاون عمرانی استانداری استان مركزی گفت: براساس آخرین مستندات و مطالعات 520 سال قبل زلزله ای به بزرگی پنج و دو دهم ریشتر در گسل تلخاب رخداد داده كه دامنه تخریب بالایی داشته و مطالعات ریز پهنه بندی می تواند پایه حركتی حساب شده در پیش آمادگی زلزله، مدیریت مقاومت بناها و ساماندهی امكانات در حوزه های خطرخیز لرزشی استان باشد.

بازوند اضافه كرد: از یكهزار و 850 واحد مسكونی شهر داودآباد تنها 250 واحد دارای استحكام بالاو مهندسی سازی است و در قالب طرحی مقاوم سازی بناهای شهر داود آباد به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد شده است.

وی بیان كرد: در طرح مذكور پیشنهاد پرداخت 200 میلیون ریال تسهیلات مقاوم سازی ساختمانی با سفته زنجیره ای داده شده كه با فوریت قرار است در دستور كار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و برای تصویب نهایی به هیات دولت برود.

معاون عمرانی استانداری استان مركزی گفت: نظریه علمی چهار موسسه شامل ژئوفیزیك دانشگاه تهران، مركز تحقیقات ساختمان كشور، پژوهشكده سوانح طبیعی و پژوهشكده بین المللی مهندسی زلزله ایران نشان می دهد كه فعالیت گسل های تلخاب و تبرته استان مركزی تخلیه انرژی و فوج های لرزشی است كه تنها توان ایجاد زلزله های متوسط تا چهار و نیم ریشتر را دارد اما این لرزش ها باید موجب آمادگی و حساس سازی مردم به مقاوم سازی شود.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.