امروز امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Wednesday, May 15, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی


جای خالی ارائه برنامه کاندیداها

جای خالی ارائه برنامه کاندیداها

کد مطلب: 37860 | تاریخ ارسال: 27 ژانویه 2012 | چاپ صفحه

براستی تا کنون اندیشیده اید که چرا کمترین اثر را از ارائه برنامه ها و ایده ها و نظرات در طرح محافل سیاسی و انتخاباتی استان شاهدیم؟ بدون شک نامزدهایی که برای درک و شعور سیاسی و انتخاباتی مردم ارزش قائل هستند صرفا به برنامه های تبلیغاتی بدون محتوا بسنده نمی کنند و خود را به بوته نقد افکار عمومی می سپارند…

این روزها که کم کم داریم به فضای انتخابات و تبلیغات انتخاباتی نزدیک و نزدیک تر می شویم ، این روزها که رفت و آمد و نشست و برخواست کاندیداهای محترم از صبح خروس خوان تا پاسی از شب بطول می انجامد، این روزها که کم کم سر اعضای ستادهای انتخاباتی شلوغ و شلوغ تر می شود، در میان بازی نرخ دلار و قیمت سکه و طلا و سردرگمی مردم، هر چه در بین مطبوعاتی که اکنون چند هفته ای می شود که انتشارشان منظم تر شده و احتمالا تا چند روز بعد از انتخابات هم اینچنین می مانند و در بین خیل عظیم سایتها و وبلاگ های انتخاباتی که مثل قارچ از گوشه و کنار فضای مجازی استان رشد و می کنند و احتمالا تا فردای انتخابات روزانه و ساعتی اخبار و رویدادهای انتخاباتی را راست و دروغ برای کاربران منتشر می کنند و در بین جلسات متعدد انتخاباتی که نهان و آشکار به بهانه جلسه قرآن و هیات مذهبی و نشست صمیمانه و گپ و گفت خودمانی در گوشه و کنار این شهر برگزار می شود، در بین سر و صداهای تبلیغاتی انتخابات مجلس نهم در استان مرکزی ، هرچه گشتیم و گشتیم و گشتیم خبری از برنامه کاندیداهای محترم برای مجلس نهم ندیدیم و برنامه مدونی نیافتیم که نیافتیم.

بیشتر حرف هایی که در محافل سیاسی و انتخاباتی و در رسانه های مکتوب و مجازی رسمی و غیر رسمی رد و بدل می شد و می شود این بود که فلانی به مردم پیام داد و بهمانی فلان حرف قشنگ را زد که عموما نه به درد دنیای مردم می خورد و نه به درد آخرتشان. همه حرفهای قشنگی که روی هم چند ریالی بیشتر نمی ارزند چرا که برای راضی و سرپا نگهداشتن رسانه ها و حتی وبلاگ هایی که این حرف های تقریبا بی خاصیت را نقل می کنند هزینه می شود و آنهم به ریالی که اکنون ارزشش در حال نوسان است.

نمی توان گفت جدل ها و گپ و گفت های سیاسی و حتی کرکری خوانی های قبل از انتخابات بر تحریک افکار عمومی نسبت به حضور آگاهانه و مشارکت حداکثری آحاد جامعه بی تاثیر است ولی به جد می توان در مورد انتخابات مجلس این اثر را بسیار کم ارزیابی نمود. عموما خیلی برای مردم فرقی نمی کند که فلان طیف سیاسی از بهمان کاندیدا حمایت قاطع کرده یا نسبی یا اصلا حمایتی انجام نداده یا قرار است بعدا دستی بالا بزند. تجربه نشان داده اکثریت جامعه نسبت به اینگونه مسائل بی تفاوت هستند چرا که به درستی اینگونه مانورهای سیاسی قبل انتخابات را در جهت سهم خواهی محافل و گروه های سیاسی ارزیابی می کنند که هر کدام از این عرصه سهم بیشتری را در قدرت و نفوذ طلب می کنند.

و متاسفانه این اکثریت غیر قابل انکار محتوای تولیدی و منتشره در رسانه ها ست که درباره انتخابات رقم می خورد. محتوایی که حتی به نسبت وقتی که از سیاستمداران و فعالان سیاسی تلف می کند مقرون به صرفه نیست. علت بی توجهی مردم به این شکل پیش رقابت های انتخاباتی در مجال خود قابل بررسی و کنکاش است ولی نکته مهم این است که بدلیل ماهیت محتوای بادکنکی و پوشالی رجزخوانی های انتخاباتی عموم جامعه رغبتی به شنیدن یا مطالعه اینگونه گفتمان در جامعه ندارند و صرفا هیجان این نوع رجز خوانی را باید به علاقمندان فضای سیاسی و فعالان انتخاباتی اعم از کاندیداها و طرفدارانشان محدود دانست. اما مردم بصورت عام بدرستی می اندیشند دانستن یا ندانستن اینگونه اخبار سودی برایشان ندارد.

نکته مهمی که مورد اغماض قرار گرفته اینست که عموما مطالبی مورد توجه افکار عمومی جامعه قرار می گیرد که ارتباط مستقیمی با آینده و حال مردم در حوزه های قانونی ، رفاهی و غیره داشته باشد. عموما مردم نگران و علاقمند هستند بدانند منتخبین آینده این رقابت ها چه ایده و نظراتی درباره امور روز کشور و استان و شهر حوزه انتخابیه خود دارند. اکنون با گسترش و توسعه ابزارهای ارتباط جمعی و بالا رفتن سطح سواد در جامعه توقع انتخاباتی مردم هم نسبت به گذشته بالاتر رفته و بعبارتی می طلبد کاندیداهای محترم صداقت و کارشناسی بیشتری در تبلیغات خود به خرج دهند و عملا تبلیغات حرفه ای تر با چاشنی محتوای کارشناسی شده بیش از پیش مورد اقبال مردم قرار خواهد گرفت.

متاسفانه و متاسفانه تا کنون حجم بالایی از آنچه در رسانه های مجازی و چاپی استان درباره انتخابات منتشر شده است درباره مباحث شکلی رقابت بوده که به نوع انتخاب مربوط نمی شده ودر اندک مواردی گفتاری انتقادی و پراکنده و بی هدف از فعالان این عرصه بعنوان برنامه منتشر شده که از لحاط محتوایی و حتی شکلی برنامه محسوب نمی شود و جای خالی برنامه های مدون و کارشناسی شده به همراه ارائه اسامی تیم های مشاور کاندیداها بیش از پیش نمایان بوده که امیدواریم حداقل در این زمان اندک باقی مانده بجای شاخ و شانه کشیدن های سیاسی که هیچ فایده ای برای مردم نداشته و ندارند شاهد انتشار و به نقد عمومی گذاشتن برنامه کاندیداها باشیم. این روش تبلیغاتی بدون شک هم در داغ تر کردن تنور انتخابات موثر خواهد بود هم برای خود کاندیداها رای بیشتری را در بین جامعه کسب خواهد نمود.

بهر حال باید پذیرفت نام ها و القابی که کاندیداها به یدک می کشند صرفا صفاتی است که باید ارائه برنامه ها و ضمانت اجرایی انها بصورت عملی آن ها را اثبات و تبیین نماید وگرنه صرف حاجی بودن ، مهندس یا دکتر بودن ، معمم یا مکلا بودن یا به یدک کشیدن صدها صفت و پیشوند نامی ، بدون ارائه برنامه ها و نظرات راهبردی کاندیداها نمی تواند در سهولت انتخاب آحاد جامعه راهگشا باشد و بدون شک تاکید کردن روی این اسامی نشان از تاکید بر عوامفریبی و نادیده انگاشتن شعور سیاسی و فرهنگی جامعه دارد که یقینا برای هیچکدام از کاندیداهای محترم مورد پسند و حتی مد نظر نیست. حتی نمایندگان فعلی استان می توانند ضمن بررسی و آسیب شناسی برنامه های گذشته خود برنامه خود را برای دور آینده نمایندگی در صورتی که انتخاب شوند ارائه نمایند.

از طرفی داغ تر شدن تنور تبلیغات انتخاباتی در سطح استان نشان از حضور افراد فعال ستادهای انتخاباتی دارد که می طلبد بخشی از توان این ستادها در تبیین و اثبات توانمندی های کاندیداهای مورد حمایت و علاقه فعالان انتخاباتی معطوف شود و بدون شک این یک سرمایه گذاری بی ریسک است چرا که ملت فهیم و آگاه ایران همیشه پاسخ اعتماد به شعور سیاسی و درک اجتماعی بالای خود را به بهترین شکل پس داده اند.

امیدواریم از این بعد در کنار رقابت ها و رجز خوانی های متداول انتخاباتی شاهد ارائه برنامه ها و نظرات راهبردی نامزدهای محترم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی باشم چرا که باید برای انتخاب مردم ارزش و احترام قائل بود و شرایط را برای بهترین و مناسب ترین انتخاب فراهم اورد و صد البته فرصت یک هفته ای تبلیغات انتخاباتی برای ایجاد شناخت و تقویت اعتماد مردم به یک کاندیدا کافی نیست و لازم بنظر می رسد که در فرصت باقیمانده معرفی منطقی کاندیداها و ارائه نظرات و ایده هایشان برای انتخاب شدن در سمتی که مدعی خدمتگزاری به مردم هستند باید با استفاده از ابزارهای اخلاقی ، عرفی و قانونی صورت پذیرد. در این شرایط است که هم انتخاب آگاهانه محقق می شود و هم حضور و مشارکت حداکثری که مد نظر بزرگان و دلسوزان نظام است تحقق می یابد.

با تشکر و احترام – مدیر مسئول مرکزی دیلی ( پایگاه خبری تحلیلی استان مرکزی )

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.