امروز امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 04, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



زلزله های اخیر استان مركزی لزوم تقویت مطالعات علمی را مضاعف كرده است

کد مطلب: 37556 | تاریخ ارسال: 21 ژانویه 2012 | چاپ صفحه

عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه صنعتی اراك گفت: زلزله های اخیر استان مركزی هشداری جدی است كه لزوم توجه به مطالعات علمی زمین شناسی را در این منطقه گوشزد می كند.

به گزارش مرکزی دیلی ، دكتر ‘فریدون قدیمی’ روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: استان مركزی با گسل های متعدد، زلزله خیز است و نیاز است كه مسوولان استان با انجام مطالعات علمی از مناطق خطرخیز و گسل های ناشناخته اطلاع یافته و آمادگی و هوشیاری كافی داشته باشند.

وی توضیح داد: گسل های تلخاب و تبرته در هفته گذشته عامل زلزله های خفیف با بزرگی تا سه و هشت دهم ریشتر بوده كه در صورت نصب تجهیزات فنی و دستگاه های شتاب نگار می توان به صورت علمی فعالیت این گسل را تحلیل كرد.

عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه صنعتی اراك بیان كرد: گسل های تبرته و تلخاب هر دو ماهیتی چند شاخه دارند و هر لحظه احتمال فعالیت آنها وجود دارد.

دكتر قدیمی اظهار كرد: از دوره بازگشت زلزله های شدید در استان مركزی بیش از یكهزار سال می گذرد و از احتمال بروز زلزله های پرقدرت در این منطقه نباید غفلت شود.

وی یادآور شد: پیشنهاد اجرای پنج طرح مطالعاتی ژئوفیزیك و زمین شناسی در سطح استان مركزی در سال های گذشته به ستاد مدیریت بحران استانداری داده شده كه تاكنون اعتبار لازم برای انجام آن تخصیص نشده است.

این استاد زمین شناسی اضافه كرد: كانون زلزله های خفیف اخیر در استان مركزی اغلب در نزدیكی شهر داودآباد بوده كه در مسیر گسل تلخاب قرار دارد و در سابقه تاریخی خود زلزله با قدرت شش ریشتر را نیز داشته است.

دكتر قدیمی خاطر نشان كرد: با توجه به این مهم كه داودآباد اخیرا شهر شده و بافت اصلی آن فرسوده و خشتی و گلی است لزوم مقاوم سازی و بهسازی بافت مسكونی آن باید از سوی مسوولان جدی گرفته شود.

وی عنوان كرد: با شناختی كه از ماهیت زلزله خیزی استان مركزی وجود دارد مقاوم سازی بناها نیاز اساسی مناطق شهری و روستایی استان است.

دانشیار دانشگاه صنعتی اراك توضیح داد: یكی از گسل های مهم و هشدار برانگیز در استان مركزی ‘گسل ایندس’ در ساوه و سلفچگان است كه فعالیت آن در سالهای دور زلزله مرگباری در این منطقه داشته و تقویت و اجرای طرح های مطالعاتی برای آن ضروری است.

وی اضافه كرد: ایندس از چندین گسل موازی تشكیل شده و تا شهرستان دلیجان امتداد دارد و باید حساسیت برای بسترسازی تحقیقی آن ایجاد شود.

استان مركزی در پنج روز گذشته با زلزله های متعدد تا قدرت سه و هشت دهم ریشتر بیش از 26 بار لرزیده است كه كانون بیشتر این زلزله ها در حوالی شهر داودآباد از توابع اراك بوده است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.