امروز امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Wednesday, May 15, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



اظهارات مسئول نشریات دانشجویی دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور در دومین همایش فعالین سایبری استان

کد مطلب: 36502 | تاریخ ارسال: 24 دسامبر 2011 | چاپ صفحه

مسئول نشریات دانشجویی دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور گفت: شبکه‌های اجتماعی در موارد فردی به عنوان تهدید و در موارد گروهی می‌توانند به عنوان فرصت مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، حسین بابازاده مقدم ‌در دومین همایش فعالان سایبری استان مرکزی با عنوان «بررسی شبکه‌های اجتماعی»‌ در فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد، اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی فیس بوک، توییتر و… در فعالیت‌های فردی به عنوان تهدید و در فعالیت‌های گروهی می‌توانند به عنوان فرصت محسوب گردند که نمونه بارز فرصت گروهی آن بحث بیداری اسلامی منطقه است که از طریق شبکه‌های اجتماعی حاصل شده است.
وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی جذابیت‌های خاصی را برای مخاطب ایجاد کرده است، بیان کرد: کاربران عضو شبکه‌های اجتماعی وقتی عضو این شبکه‌ها می‌شوند به دلیل امکانات وسیعی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد‌ به فعالیت‌های رسانه‌ای در فضای مجازی می‌پردازند که تا‌کنون در هیچگونه از فعالیت‌های اجتماعی اینترنتی خود قادر به انجام چنین فعالیت‌هایی نبوده‌اند و به همین دلیل است که نام این چنین سایت‌هایی را شبکه‌های اجتماعی گذاشته‌اند.
مسئول نشریات دانشجویی دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور ‌با اشاره به اینکه هدف دشمن تسلط بر افکار و اندیشه‌ها و برانگیختن احساسات و عواطف آنها است، تصریح کرد: شبکه‌های مخرب اجتماعی دشمن تغییر عقیده و باورهای مردم را نشانه گرفته‌اند.
وی با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی در جهت تخریب افکار جوانان و ترویج انحراف اخلاقی در کشورهای اسلامی هدف‌گذاری شده‌اند، افزود: یکی از اهداف شبکه اجتماعی فیس‌بوک دسترسی به اطلاعات شخصی افراد است که فرد به طور آگاهانه یا ناآگاهانه در اختیار این شبکه اجتماعی قرار می‌دهد و نمی‌داند که این شبکه با امکانات و گزینه‌هایی که در این سایت قرار می‌دهد، می‌خواهد از کاربر خود اطلاعات دقیق‌تر داشته باشد.
بابازداه تصریح کرد: به تعبیر دیگر هر کس در فیس‌بوک عضو باشد و فعالیت کند مثل کسی می‌ماند که برگه‌ای از خصوصی‌ترین دفتر خاطرات شخصی خود را جدا کرده و در اختیار همگان  قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: اکثر مخاطبان شبکه فیس‌بوک به دلیل عدم آگاهی، فکر می‌کنند با تنظیماتی که در این سایت برای نگهداری اطلاعات شخصی افراد وجود دارد اطلاعات شخصی آنها کاملا محفوظ است در صورتی که طبق گزارشی که در کشورهای اروپایی مانند آلمان و سوئیس داده‌اند اطلاعات افراد محفوظ نیست و این کشورها به دلیل عدم حفاظت اطلاعات شخصی کاربران شخصی خود از این سایت شکایت دارند.
مسئول نشریات دانشگاهی در نهاد رهبری کشور گفت: قریب 230 کشور با 70 زبان مختلف در این شبکه اجتماعی عضو هستند و به خاطر اینکه کشور آمریکا حمایت‌کننده و گرداننده این سایت است بر اساس سیاست‌های منفعت‌طلبانه خود کارکرد این شبکه را تغییر می‌دهد که می‌توان به بارزترین نمونه آن اشاره کرد که فیس‌بوک قبل از انتخابات ریاست جمهوری 88 زبان فارسی نداشت ولی به خاطر سیاست‌هایی که آمریکا علیه ایران داشت سریعا یکی از زبان‌های شبکه فیس‌بوک را فارسی قرار داد تا مخاطبان بیشتری بتوانند عضو شوند.
وی اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر به طور برنامه‌ریزی شده و هوشمند و خیلی ساده با قرار دادن امکانات متنوع و جدید که در اختیار کاربران قرار می‌دهند سبب می‌شوند که فضای این سایت و کارکردن در آن برای کاربر جاذبه داشته باشد و فرد بدون اینکه متوجه باشد در این شبکه اعتیاد پیدا کند.
بابازاده تاکید کرد: به دلیل واکنش‌های عاطفی مختلفی که به طور وسیع برای کاربری که در این شبکه‌ها مطلب، خاطره، رویداد و… را به اشتراک گذاشته صورت می‌پذیرد و فرد در زندگی معمولی خود با چنین واکنش وسیعی روبه‌رو نمی‌شود این شبکه برای او جذابیت و محبوبیت خاصی دارد‌ در صورتی که کارکردن در شبکه‌های اجتماعی فرد را به سوی فساد و تباهی می‌کشاند.
وی ادامه داد: طبق آخرین آماری که  در روزنامه گاردین منتشر شد یک چهارم طلاق‌های صورت گرفته در اثر استفاده از این شبکه‌های اجتماعی است.
مدیر سازمان ملی جوانان استان مرکزی نیز در این همایش  با بیان اینکه در تحقیقی که در سازمان ملی جوانان در سال 89 صورت گرفت نشان داد که ضریب نفوذ اینترنت در استان مرکزی به دلیل کمبود مکان‌های تفریحی و فرهنگی و دارا بودن دانشگاه‌های متعدد نسبت به استان‌های دیگر بسیار بالا است و مسئولان فرهنگی باید توجه بیشتری به فضای مجازی داشته باشند.
پیمان عین‌القضاتی گفت: باید آموزش فرهنگی برای فعالیت در فضای مجازی صورت پذیرد تا بتوانیم برای جامعه به خصوص دانشجویان که به عنوان قشر فرهیخته جامعه محسوب می‌شوند، فرهنگ‌سازی درست انجام دهیم.
وی اظهار کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی صحیح فعالیت در فضای مجازی در کنار مسائل امنیتی باید صورت پذیرد که فرد بتواند وقتی در فضای مجازی فعالیت می‌کند این آگاهی را داشته باشد که حداقل از انتشار اطلاعات شخصی خود در اینترنت خوداری کند و اگر فردی سودجو و منفعت‌طلب به قصد سوء استفاده در این فضا پیدا شد مقامات امنیتی را آگاه و برخورد مناسب صورت گیرد.
مدیر سازمان ملی جوانان استان مرکزی با اشاره به اینکه هدف اصلی از برگزاری اولین و دومین همایشی که امروز شاهد آن هستیم آموزش و آگاهی دادن به فعالین و بررسی شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر جوامع و اقشار مختلف مردم و سازماندهی و راهبردی کردن دانش فضاهای مجازی در این عرصه به خصوص دانشجویان است، گفت: باید دانشجو و کسانی که در عرصه سایبری فعالیت می‌کنند این آگاهی را داشته باشند که رویکرد اصلی این شبکه‌ها چیست و به دنبال چه اهدافی هستند.
عین‌اقضاتی تصریح کرد: با توجه به روند رو به رشد ضریب نفوذ اینترنت در جامعه باید در کنار رشته‌های علوم ارتباطات و رشته روابط عمومی، رشته جدیدی با عنوان روابط عمومی دیجیتال اضافه شود.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.