امروز امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 04, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی


تاکید استاندار مرکزی بر ناهماهنگی و سرعت نامتوازن فعالیت‌های پژوهشی در کشور با سرعت توسعه

تاکید استاندار مرکزی بر ناهماهنگی و سرعت نامتوازن فعالیت‌های پژوهشی در کشور با سرعت توسعه

کد مطلب: 36063 | تاریخ ارسال: 22 دسامبر 2011 | چاپ صفحه

استاندار مرکزی گفت: با سیاست‌گذاری‌های انجام شده و کارهای عملیاتی که از سوی دولت صورت گرفت، رویکرد جدیدی در امر پژوهش جریان پیدا کرد ولی با سرعتی نامتوازن که این سرعت هماهنگ با سرعت توسعه در کشور نیست.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، در مراسم معرفی و تجلیل از پژوهشگران برتر استان مرکزی که در استانداری مرکزی برگزار شد گفت: باید پیوندها با فیلسوفان، حکما، دانشمندان، صالحان و علما مستحکم شود. به جای روحیه جداطلبی و دشمنی به سیره و روش ائمه و معصومین(ع) چنگ بزنید. در فناوری و پژوهش روز به روز باید این پیوندها را تحکیم ببخشید. برای مثال در امر مهمی مانند انتخابات نیروها باید به جای دشمنی و کینه‌توزی صرف قدرتمند کردن این مقوله شود.

وی افزود: حاصل جمع کارها و تلاش‌ها باید همواره رشد کند نه اینکه از سطح 1 درصد هم سقوط کند. برای همین است که تمامی اعداد و ارقام آماری در پیشرفت‌های کشور با کشورهای دیگر متفاوت است و آنها در بسیاری موارد از ما جلوتر هستند ولی مگر استعداد و توانایی افراد ما کمتر از دیگر کشورها است؟ چه در زمینه خودروسازی، کشتی سازی، برق و …، مگر ما نمی‌خواهیم با دنیا رقابت کنیم پس نشانه‌های آن چه می‌شود؟ فعالیت‌های ما این رقابت را نشان نمی‌دهد.

امام جمعه اراک اظهار کرد: ما بیشتر فرهنگ تنبلی و هیجان‌زدگی را رواج می‌دهیم و مشکل ما نداشتن فرهنگ تلاش و زحمت و فراگیر بودن است. ما با نام اسلام به پردازش کارهای ضایع می‌پردازیم که هیچ نفعی برای پیشبرد اهداف کشور ندارد. عامل سربلندی ملت، تلاش و مجاهدت و تحقیقات و پژوهش است. حال که بعد از 300 سال از چنگال تمامی گرگ‌هایی که قصد دست درازی به کشور را داشتند نجات پیدا کرده‌ایم باید در جهت پیشرفت کشور گام برداریم. امروز ما پاسدار آرمان‌های کسانی هستیم که برای کشور تلاش کردند.

وی به هواپیمای جاسوسی آمریکایی اشاره کرد و گفت: می‌توان از این هواپیما به عنوان یک منبع مهم برای استفاده پژوهشگران در امر مهندسی معکوس و پژوهش و فناوری استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر شعبانی‌فرد، استاندار استان مرکزی و رییس ستاد هفته پژوهش و فناوری استان نیز در این همایش عنوان کرد: در جهان کنونی هیچ کاری بدون پژوهش صورت نمی‌گیرد و در تمام دنیا روش پژوهش و تحقیق به این گونه است که پژوهش و تحقیق اول عملیاتی می‌شود و سپس تحقیق مهندسی روی آن اعمال می‌شود. اما در کره جنوبی که از کشورهای توسعه یافته است، اول کار مهندسی انجام شده و سپس عملیاتی می‌شود و بعد از آن تحقیق ادامه پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: می‌توان با فرهنگ‌سازی در بخش خصوصی و بهره‌گیری بیشتر از این بخش، به پیشرفت‌های خوبی در ‌زمینه تحقیق و پژوهش دست یافت. با سیاست‌گذاری‌های انجام شده و کارهای عملیاتی که از سوی دولت صورت گرفت، رویکرد جدیدی در امر پژوهش جریان پیدا شد ولی با سرعتی نامتوازن که این سرعت هماهنگ با سرعت توسعه در کشور نیست.

شعبانی فرد گفت: علم و تحقیقات مبدأ و منشأ پیشرفت یک کشور است و از روزی که رهبر توجه ویژه‌ای به امر پژوهش نشان داده‌اند، تولید علم در دانشگاه‌ها و پیشرفت بسیار بالا بوده است. باید به دانشمندان و محققین فرصت داده شود تا در عصر توسعه وارد شوند. دولت و دانشگاه‌ها هم باید به سمت پژوهش بروند. اگر سر فصلی واقعا نمی‌تواند پیشرفت کند و تولید علم کند نباید در آن زمینه کار کرد بلکه باید به جنبه‌ها و مسائل دیگر پرداخت.

استاندار استان مرکزی افزود: نباید به تحقیق و پژوهش به عنوان یک هفته یا روز نگاه کرد بلکه باید برای پژوهشگران شرایطی فراهم کرد تا به تولید علم بپردازند. باید پژوهشگران استان را تحت عنوان یک بانک علمی جمع کنیم، اتاق فکر ایجاد کنیم و ارتباط با سازمان‌ها و اداره‌ها را در بحث پژوهش افزایش دهیم.

حمیدرضا مومنی، دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری استان مرکزی در مراسم معرفی و تجلیل از پژوهشگران برتر استان مرکزی به شعارهفته پژوهش « اقتصاد دانش بنیان، پیشران جهاد اقتصادی » اشاره کرد و توضیح داد: در دومین جلسه کارگروه پژوهش، فناوری، نوآوری استان که در تاریخ 13 آبان ماه جاری با حضور استاندار برگزار شد، محوریت کار و جلسه مربوط به هفته پژوهش بود و دانشگاه اراک این افتخار را پیدا کرد که دبیر این ستاد باشد. و همچنین در اولین جلسه ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری که با حضور نمایندگان تام‌الاختیار سازمان‌های مختلف استان در تاریخ 29 آبانماه جاری در دانشگاه اراک برگزار شد هدف ما معرفی و اعلام شرح وظایف کمیته‌های ستاد و انتخاب دبیرخانه کمیته‌ها بود.

دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری استان مرکزی به معرفی کمیته‌های متشکله و دبیران آنها در این ستاد پرداخت و گفت: دبیر کمیته انتخاب پژوهشگران برگزیده استان غلامرضا نبیونی مدیر امور پژوهشی دانشگاه اراک، دبیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی غلامرضا پاپی‌الوار از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و دبیر کمیته پژوهش و درهای باز (بازدیدها) سید سعید مدرس نجف‌زاده رئیس بخش گیاه پزشکی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان است.

وی عنوان کرد: شاخص‌های انتخاب دبیران این کمیته‌ها بر اساس شیوه‌نامه نحوه انتخاب پژوهشگران برتر وزارت علوم و تحقیقات و فناوری تدوین شده است.

حمیدرضا مومنی همچنین از همکاری نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و کلیه ائمه جمعه استان مرکزی، استانداری مرکزی که ریاست ستاد را استاندار مرکزی، جهاد دانشگاهی، اداره کل آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه صنعتی اراک و دانشگاه تفرش در برگزاری این هفته قدردانی کرد.

گفتنی است، علی نظری از دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، بهمن صالحی از دانشگاه علوم پزشکی اراک و مهدی خدایی مطلق از دانشگاه اراک به عنوان نمایندگان محققین استان مرکزی تعریفی از پژوهش و پژوهشگر ارائه دادند و در آخر از پژوهشگران برتر استان مرکزی تجلیل شد.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.