امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی


مداح محوری به جای سخنران محوری !!!

مداح محوری به جای سخنران محوری !!!

کد مطلب: 35919 | تاریخ ارسال: 18 دسامبر 2011 | چاپ صفحه

به گزارش مرکزی دیلی ، بلاگر ” شهر من نراق ” در آخرین پست خود چنین افزود:

محتشم بزرگترین مرثیه سرای تاریخ است . همه او را به نام محتشم کاشانی می شناسند ولی واقعیت آن است که این شاعر اهل بیت پسر همین خواجه امیر احمد خودمان است .همین خواجه امیر احمدی که در نراق در عهد صفوی کارخانه شعربافی ( نوعی پارچه) داشت و مجبور شد برای توسعه کسب و کارش به کاشان مهاجرت کند . از دل فرهنگ غنی شیعی شهر نراق فرزندی زاده شد که حالا حالا ها باید شعرا و مداحان اشعار و مرثیه های او را در مجالس سوگواری سید و سالار شهیدان ابا عبد الله الحسین (ع) بخوانند .

محرم که می شود فرصتی است مغتنم برای اینکه یادی بکنیم از پیر غلامان اهل بیت (ع) شهرمان بخصوص آنها که دستشان از این دنیا کوتاه شده است .

شهدای ما که ثابت کردند در کلاس عشق به حسین (ع) نمره 20 گرفتند جدای از آشنایی با قیام سید و سالار شهیدان از زبان علمای قدیم شهر خروجی فرهنگی بودند که مداحانی مانند مرحوم حاج غلام قاسمی ، بهار علی مداحی ، حاج اسماعیل عباسی ، مرحوم حسن کاظمی ، حاج ماشا ا… پنبه زن ، حبیب ا… حسنی و همین استاد عباس کریمی خودمان که آخرین نفر از نسل پیر غلامان اهل بیت شهر است برایشان ساخته بودند.

جا دارد از مداحان خوب و قابل احترام فعلی شهرمان هم به رسم ادب یاد کنیم .

جناب آقای سید مهدی موسوی ، جناب آقای سید حسین جوادی ، دو فرزند آقا سید محمد موسوی که نام آنها را نمی دانم .

جناب آقای علی یوسفی ، جناب آقای حسین محمودی و جناب آقای حمید احمدی
اما نکته اصلی که باعت شد این مطلب را به نگارش درآورم موضوع زیر است .

شنیدم امسال در مسجد جامع شهر برای مراسم محرم از مداحی استفاده شده که برای ده جلسه بیش از دو و نیم میلیون تومان درخواست کرده است . موضوع را از یکی از دوستان هیات امناء سوال کردم . ایشان ضمن تایید این مبلغ اشاره کرد ما در دعوت ازاین مداح نقشی نداشتیم .

چند سالی است که مراسم های محرم شهر به آفت مداح محوری مبتلا شده است . این درحالی است که منطق حکم می کند مراسم ها سخنران محور باشد .

اگر برای سخنران مراسم 5 میلیون تومان هزینه می شد و برای مداح دو ونیم میلیون این یعنی سخنران محور ولی اگر عکس آن عمل شود که متاسفانه می شود یعنی مراسم ها مداح محوری است !!!

وقتی که انسان مشاهده می کند در زمان ارائه مطلب توسط سخنران اکثر جوانان یا در حال بازی کردن با تلفن همراه خود هستند ویا در پشت ستون ها گرم صحبت و گفتگو و بر عکس در زمان مداحی کم کم از پشت ستون ها خارج شده بعضا شالی بر کمر بسته و پیراهنی در می آورند و گرد او حلقه می زنند انسان احساس می کند یک جای کار لنگ می زند .

تشخیص درست بودن یا نبودن این کار به عهده شما کاربران محترم .

هشدار در مورد مداح محوری برخی مجالس

استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه شیراز با بیان اینکه مجالس عزاداری محرم باید سخنران محور باشند نه مداح محور تأکید کرد: باید در مجلس امام حسین(ع) ابعاد سیاسی، عرفانی، حماسی عاشورا به درستی تبیین شوند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام دکتر قاسم کاکایی استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه شیراز در گفتگو با مهر، گفت: جلسات محرم باید سخنران محور باشند، یعنی اصل در اختیار سخنران باشد و مداحی و عزاداری فرع باشد و ترکیبی هنرمندانه از این دو باشد که هم بحث عقل را اغنا هم دل را به خود مشغول کند، اما برخی اوقات نسبت به یکی از این دو افراط یا تفریط می شود که باید از این مسئله پرهیز کرد.

وی افزود: شرط دیگر برای تأثیرگذاری سخنرانی این است که باید سخنران اخلاص داشته باشد و این مجلس را مانند خیمه اباعبدالله(ع) بداند و حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را حاضر در مجلس ببیند و با تمام اخلاص وارد مجلس شود، قطعا اگر اخلاص باشد روی مخاطب هم تأثیر می کند. یعنی داشتن اغراض دنیوی، سیاسی، مادی و… بار معنوی این مجالس را کم می کند و تأثیر آ را بر دلها کمتر می کند.

وی در مورد مهمترین مؤلفه هایی که باید در سخنرانیها در اولویت قرار گیرند گفت: مهمترین ویژگی عاشورا و امام حسین(ع) بحث شهادت است. شهادت چند بعد دارد که همه آن باید در مجالس و سخنرانیها تبیین شود. یکی بعد اخلاقی و عرفانی شهادت است؛ یعنی این شهادت ما را به عالم دیگری می برد و ما را از دنیازدگی دور کرده و باعث می شود ما بعد عرفانی شهادت را بیان کنیم و درسهای اخلاقی، چون وارستگی و آزادگی از امام حسین(ع) بیاموزیم.

حجت الاسلام کاکایی افزود: بعد دیگر شهادت، بعد حماسی است؛ یعنی کرامت انسان، ظلم ستیزی، عدالت جویی و… را در کربلا داریم و آن را باید در بحث سخنرانی زنده نگه داریم. بعد دیگر شهادت، سیاسی است. ما یک دوره فقه و حقوق می توانیم از جریان کربلا استنباط کنیم که یک نوع فقه سیاسی داشته باشیم که اصلا شهادت چه اهدافی را دنبال می کند و شهادت که برخاسته از جهاد است چه مسائلی دارد. این بعد سیاسی عاشورا را باید مدنظر داشته باشیم و در کنار آن بعد تراژدی عاشورا است که از آن به عنوان یک فاجعه بزرگ بشری یاد می شود و همه این ابعاد را باهم در سخنرانی داشته باشیم.

وی درباره میزان بهره مندی از ظرفیتهای معنوی ماه محرم نیز گفت: در محرم از نظر عاطفی آمادگی بسیاری در مردم برای این نوع سخنرانی ها است. یعنی در زمانهای دیگر ممکن است کسی دل به سخنرانی ندهد و دلها آماده نباشد اما در جریان دهه عاشورا این آمادگی در مخاطب وجود دارد و فرصت مناسبی است که سخنی را بگوییم که عقل و دل مخاطب را اغنا کند اما متأسفانه از این فرصت به خوبی استفاده نمی شود و در هر زمانی برخی ابعاد ذکر شده پررنگتر می شود.

این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه اخلاق و عرفان افزود: مثلا در جریان قبل از پیروزی انقلاب بعد سیاسی و حماسی عاشورا در منابر غالب بود و در جریان جنگ هم بعد حماسی و هم بعد عرفانی به صورت پررنگ مطرح بود و پس از دوران جنگ آن بعد تراژدی کربلا غالب شده است و مداحان ما هم همین بعد را تقویت می کنند و به ابعاد دیگر کمتر می پردازند، اما این را می توان گوشه ای و یا پایان سخنرانی می تواند باشد اما برخی مواقع مشاهده می شود که مجلس به جای سخنران محور، مداح محور می شود.

حجت الاسلام دکتر کاکایی تأکید کرد: باید بدانیم که مجلس امام حسین(ع) جایی نیست که بتوانیم صرفا عواطف و احساسات را تخلیه کنیم؛ بلکه آن ابعاد مورد اشاره باید تقویت شود و اگر مشکلی وجود دارد به نظرم به علت کمرنگ شدن ابعاد دیگر به قیمت پررنگ کردن بعد فاجعه و مصیبت در جریان کربلاست.
وی در پایان افزود: ما به جای حماسه تنها مرثیه خواندن و کتک خوردن و سختی کشیدن را در مجالس محرم بیان می کنیم به جای اینکه ابعاد ظلم ستیزی وعرفان و معرفت را پررنگ کنیم -که جنبه های ارادی اهل بیت(ع) را نشان می دهد- بیشتر به بعد مظلومیت توجه کرده ایم و به جای مطرح کردن انتخاب و اختیار اهل بیت(ع) در برگزیدن این مسیر بیشتر ددمنشی سپاه مقابل را مطرح می کنیم.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.