امروز امروز : یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / Sunday, Jun 02, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



کشف نقش هاي پنجه دست انسان با قدمت چهل هزار سال در خمين

کد مطلب: 33540 | تاریخ ارسال: 31 اکتبر 2011 | چاپ صفحه

پژوهشگر سنگ نگارها در ايران از كشف 11 مورد نقش هاي پنجه دست انسان (HAND PRINTS) با قدمت چهل هزار سال با مضامين ملي و جهاني در سنگ نگاره هاي تيمره خمين براي نخستين بار درايران خبر داد.

نقش هاي پنجه دست انسان با قدمت چهل هزار سال در خمين كشف شد به گزارش مرکزی دیلی، ‘محمد ناصري فر’ دوشنبه در گفت و گو اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: در كنار آثار نقش هاي پنجه هاي دست مكشوفه در سنگ نگاره هاي تيمره، علائم خطي ايلام، پهلوي و عربي نيز كشف شده است كه بيان كننده رمز و رازهاي ناگفته است.

وي با اشاره به اينكه نقش سنگ نگاره ها يك زبان جهاني بوده كه در تمام قاره ها با كاربردي يكسان استفاده مي شده است تصريح كرد: نقش پنجه دست در نماد شناسي جهاني به معناي نماز و تاييد عبادت است.

وي با اشاره به كشف سنگ نگاره ها در كنار نقش هاي لوزي با خوانش(HU) و به معناي تقديس و فنجان نماها (CUP MARK) اظهار داشت: وجود نقش پنجه دست در كنار لوزي به معناي محل عبادت يا معبد مي باشد.

وي در ادامه خاطر نشان كرد: كشف آثار پنجه دست در غارها، دخمه ها و فراز كوه ها در كنار فنجان نماها نشان از اين دارد كه اين محل ها در ايران باستان نقاط مقدسي براي اجراي آيين هاي ديني و مذهبي بوده است.

پژوهشگر سنگ نگارها در ايران و به ويژه سنگ نگاره هاي تيمره با اشاره به نقش هاي پنجه دست در دوره اسلامي به ويژه در قيام خونخواهي مختار و ادامه حكومت صفويان به عنوان نماد و سمبل خاطر نشان كرد: حتي آرم پرچم مورد استفاده شاه اسماعيل صفوي نقش پنجه دست بوده است.

وي در ادامه خاطر نشان كرد: 21 هزارسنگ نگاره با قدمت 40 هزار سال با وسعتي به طول 150 كيلومتر در 31محوطه شهرستان خمين واقع شده است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.