امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



مستندسازي پروژهاي منابع طبيعي در استان

کد مطلب: 3340 | تاریخ ارسال: 8 آگوست 2009 | چاپ صفحه

رئيس امور بيابان اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مركزي از مستندسازي پروژهاي منابع طبيعي و آبخيزداري با هدف فرهنگ‌سازي در اين اداره خبر داد.

به گزارش مرکزی دیلی ، محمدحسن خسرواني امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در اراك اظهار داشت: اجراي پروژهاي گوناگون منابع طبيعي در بخش‌هاي جنگل دست‌كاشت، اصلاح و احياي سطوح مرتعي، مقابله با بيابان‌زايي و يا طرح‌هاي سازنده جلوگيري از فرسايش خاك در حوزه‌هاي آبخيز هر يك با حساسيت‌هاي خاص محيطي پياده مي‌شود كه جا دارد با هدف تجربه‌آموزي براي مجريان آتي و يا ضبط و ثبت آنها براي نسل‌هاي آتي اين پروژه‌هاي هدفمند با عكس، فيلم و نگارش لحظه به لحظه پيشرفت آنها سندسازي شود.
وي تصريح كرد: روز 27 خرداد هر سال به مناسبت روز جهاني بيابان‌زدايي مراسم مختلف در سراسر دنيا از جمله كشورهايي كه با چالش سطوح بياباني درگير هستند، برگزار مي‌شود كه بايد در مراسم بر‌پا شده در تهران و يا ديگر مراكز استان‌ها مدارك زنده اصلاح و احياي اراضي كويري و بياباني كه با عكس، فيلم و يا اسلايد مستند شده است، براي تماشاي عموم و يا شيفتگان طبيعت خلاق به صورت نمايشگاهي ارائه شود.
رئيس امور بيابان اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مركزي اضافه كرد: براي متنوع ساختن اين گونه مستند‌سازي مي‌طلبد كه شيوه‌هاي نوين يا بومي بيابان‌زدايي و همچنين فن آوري‌هايي كه دراين زمينه كاربرد دارد، مانند دستگاه‌ها و ابزار مالچ‌پاشي در بيابان براي اطلاع عمومي با اسلايد و فيلم و عكس ارائه شود چراكه اين رويه ماندگار براي نسل‌هاي آتي تجربه آموز بوده و به نوعي ديگر خدمات ارزشمند در عرصه‌هاي منابع طبيعي و آبخيزداري را اطلاع‌رساني مي‌كند.
خسرواني ميزان سطح پديده‌هاي بياباني فاقد پوشش گياهي استان مركزي را 73 هزار و 143 هكتار اعلام داشت و گفت: براي 260 هكتار از سطوح بياباني استان طرح مديريت بياباني تهيه شده است.
وي افزود: سطح كانون بحراني فرسايش بادي در اين استان 24 هزار و 31 هكتار آمار برداري شده است و از طرف ديگر سطح تعهدات اجرايي بيابان‌زدايي انجام شده طي ساليان اخير رقم 12 هزار هكتار را نشان مي‌دهد.
به گفته وي كانون‌هاي بحراني كويري و همچنين اراضي بياباني تحت تاثير كانون‌هاي بحراني با انجام بذر‌پاشي و نهال‌كاري به تدريج از اين حالت خارج شده و با انجام عمليات قرق از تعليف و چراي دام در اين سطوح جلوگيري مي‌شود.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.