امروز امروز : شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 11, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



بی‌توجهی به قانون آب، علت خشک شدن دریاچه‌ها و رودهای ایران است

کد مطلب: 33120 | تاریخ ارسال: 26 اکتبر 2011 | چاپ صفحه

رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس، عدم ‌توجه به نظارت بر قانون استفاده از آب و رعایت نکردن قوانین سد سازی را از مهمترین علت‌های خشک شدن دریاچه ارومیه و دیگر دریاچه‌ها و رودخانه‌های کشور دانست.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایسنا – منطقه مرکزی، محمدحسین مقیمی با بیان اینکه منابع آبی کشور ما از طریق نزولات آسمانی و آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود، افزود: بنابراین نباریدن باران و استفاده نادرست و غیر قانونی از منابع آبی، دریاچه‌های و رودهای کشور را با مشکل مواجه می‌کند.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی، در مورد استفاده نادرست از دریاچه‌ها و رودخانه‌ها با بیان اینکه طبق قانون مسئولیت تنظیم و استفاده و برداشت از آب‌های کشور بر عهده وزارت نیرو است، اظهار کرد: اجرای هر طرح عمرانی که در جریان طبیعی آب تغییرایجاد می‌کند، حتما باید توجیهات فنی و اقتصادی لازم را داشته باشد به این معنا که اگر می‌خواهیم یک سد بسازیم باید روشن کنیم ساختن این سد چه محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند.

وی گفت: باید بررسی کرد وقتی یک سد بر سر راه رودخانه یا دریاچه‌ای زده می‌شود چه اتفاقی برای زیست محیط اطراف دریاچه می‌افتد، باید پیش‌بینی کرد زندگی موجودات زنده اعم از انسان‌ها و حیوان‌ها و گیاهانی که از آن دریاچه و یا رودخانه آب مورد نیاز را تامین می کنند به چه صورت می‌شود.

مقیمی تصریح کرد: در مورد دریاچه ارومیه نیز اگر آبی که می‌باید از سد جاری می‌شد به دریاچه می‌ریخت امروز با خشک شدن دریاچه ارومیه مواجه نبودیم و یا اگر در زاینده رود در بالا دست آب را زیاد استفاده نمی‌کردند، آب به انتهای زاینده رود هم می‌رسید و این رودخانه به چنین روزی نمی‌افتاد.

رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس افزود: درکارون هم به دلیل کشت‌ها و صنعت‌هایی که ایجاد شده، برداشت آب بیش از اندازه است و آبی که به انتها می‌رسد بیشتر آب فاضلاب است، یعنی خصوصیت یک آب خوب را از دست داده بنابراین آلودگی و آلاینده‌های زیاد که به انتهای کارون می‌رسد از شوری بالایی برخوردار است و آب این رودخانه را غیر قابل استفاده می‌کند که البته فعلا مصارف صنعتی آبی برای آن باقی نگذاشته است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.